۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۶۳۵۶۵۲

با ترک این ۸ عادت، سرماخوردگی به سراغتان نمی‌آید

با ترک این ۸ عادت، سرماخوردگی به سراغتان نمی‌آید
تغییر سبک زندگی موجب می‌شود تا بیماری‌ها از ما دور شوند.

به گزارش خبرگزاري رسا، با خواندن این مطلب می‌توانید از همه چیز‌هایی که برای سالم ماندن در فصل سرما نیاز دارید مطلع شوید؛ یعنی در واقع فقط باید ۹ عادت بد را کنار بگذارید تا بتوانید از بیمار شدن در هوای سرد پیشگیری کنید. شما گمان می‌کنید با انجام برخی مراقبت‌های ویژه، خودتان را در برابر هوای سرد و بیمار شدن حفظ می‌کنید، اما برعکس! شما بیشتر خود را در معرض ابتلا به انواع بیمار‌ها قرار خواهید داد. با ترک تمام عاداتی که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم، نه تنها مریض نمی‌شوید بلکه از اعماق قلبتان عاشق هوای سرد می‌شوید و از آن حسابی لذت می‌برید.

اشتباه اول: استفاده از قطره بینی قبل از بیرون رفتن

محیط و هوای سرد باعث می‌شود مجرای بینی شما باریک‌تر شود. اگر ما بخواهیم به این مجرا با چکاندن قطره بینی کمک کنیم، غشای مخاطی نمی‌تواند از ما در برابر میکروارگانیسم‌ها یا موجودات ریز دفاع کند یا هوای سردی که تنفس می‌کنیم را گرم کند. بهتر است قبل از بیرون رفتن از خانه فقط خلط بینی خود را تخلیه کنیم.

اشتباه دوم: نفس کشیدن از دهان در هوای سرد بیرون

وقتی از دهان نفس می‌کشید، نمی‌توانید هوا را گرم کنید یا رطوبت به آن بدهید. همین امر منجر به افزایش احتمال ابتلا به آنژین یا گلودرد و ورم گلو می‌شود. برای پیشگیری از این عارضه، فقط کافیست به جای دهان، به آرامی و عمیق از راه بینی نفس بکشید.

وقتی از دهان نفس می‌کشید، نمی‌توانید هوا را گرم کنید یا رطوبت به آن بدهید. همین امر منجر به افزایش احتمال ابتلا به آنژین یا گلودرد و ورم گلو می‌شود. برای پیشگیری از این عارضه، فقط کافیست به جای دهان، به آرامی و عمیق از راه بینی نفس بکشید.

اشتباه سوم: پوشاندن دهان و بینی با شال

در هوای سرد، بخار هوایی که نفس کشیده و به عنوان بازدم بیرون می‌دهیم، تبدیل به یخی می‌شود که روی روسری، شال یا کتی که دهان خود را با آن پوشانده‌ایم می‌نشیند. هوایی که از مسیر این لایه محافظ و پوشیده از یخ عبور می‌کند، سردتر و بدون محافظ خواهد بود. این امر باعث بروز آنژین و برونشیت شده و پوست را تحریک می‌کند. اگر واقعا لازم است این کار را انجام دهید، می‌توانید فقط صورت خود را بپوشانید نه بینی‌تان.

اشتباه چهارم: دویدن به سمت خانه در هنگام لرزیدن

وقتی متوجه اولین علائم یخ زدن می‌شوید، بهترین ایده این است که چند دقیقه‌ای به یک جای گرم مثل مغازه یا کافه پناه ببرید تا گرم شوید و نفس بگیرید و سپس به راهتان ادامه دهید. سعی نکنید وقتی سردتان شده است، سریع‌تر و سریع‌تر بدوید.

اشتباه پنجم: پوشیدن لباس‌ها و شلوار‌های تنگ و چسبان

هم لباس و هم شلوار یا کفش و پاپوش‌های تنگ و چسبان باعث می‌شود در هوای سرد زودتر یخ بزنید. اگر لباسی بپوشید که کمی گشادتر باشد، هوا بین لایه‌ها در جریان خواهد بود و باعث می‌شود بدن شما گرمای خود را حفظ کند.

اشتباه ششم: مصرف نوشیدنی‌های داغ قبل از بیرون رفتن

چای داغ منجر به افزایش گردش خون می‌شود و مکانیسم دفاعی بدن شما را بیشتر می‌کند، اما این احتمال هم وجود دارد که عروق خونی را منبسط یا گشادتر کند. به عبارت دیگر، وقتی شما بیرون و در هوای سرد هستید، با سرعت بیشتری مقدار زیادی از دمای بدن خود را از دست خواهید داد. اگر می‌خواهید چیزی بنوشید، بهتر است آب بنوشید یا حداقل یه نوشیدنی گرم نه داغ.

اشتباه هفتم: گرسنه شدن در هوای سرد و بیرون از منزل

برای این که بدنمان گرم شود، نیاز به انرژی داریم وگرنه خیلی زودتر یخ می‌زنیم. به همین دلیل است که شما وقتی بیرون هستید، باید به محض بروز علائم گرسنگی و ضعف کردن غذا بخورید. حداقل، باید یک اسنک یا میان‌وعده و یک فنجان چای داغ را در جایی بخورید که سیستم گرمایشی دارد.

اشتباه هشتم: کرم زدن به دست و صورت درست قبل از بیرون رفتن

وقتی روی پوست خود کرم می‌زنید، در مدت زمان ۳۰ تا ۴۰ دقیقه اول، آب موجود در کرم تبخیر می‌شود. در هوای سرد، این تبخیر باعث سرد شدن پوست شما و آسیب رساندن به آن می‌شود. بنابراین، بهترین راه حل این است که حداقل ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن از استعمال کرم یا هر گونه لوسیون خودداری کنید یا از کرم‌هایی که بر پایه آب هستند پرهیز کنید./1360/

ارسال نظرات