۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳
کد خبر: ۶۳۵۶۸۶
استاد مرکز تخصصی مهدویت:

رسالت تمدن نوین اسلامی زمینه سازی ظهور است

رسالت تمدن نوین اسلامی زمینه سازی ظهور است
حجت الاسلام لطفی لازمه تحقق تمدن نوین اسلامی را نیازمند حرکت جهادی دانست و گفت: رسالت تمدن نوین اسلامی زمینه سازی ظهور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام لطفی استاد مرکز تخصصی مهدویت، عصر امروز در سومین نشست تخصصی «جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب» که به همت پایگاه تخصصی وسائل در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد، گفت: یکی از نکاتی که در بیانیه گام دوم مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفته زمینه ساز بودن انقلاب برای ظهور امام زمان(عج) است.

وی درخصوص معنا و چیستی تمدن، ابراز کرد: دو مشترک در تعاریفی که از تمدن ارائه شده وجود دارد که رکن نخست اختصاص به وجود یک سازمان و نظم اجتماعی دارد و رکن دوم مربوط به بیان پیشرفت و رشد مادی و معنوی انسان می شود.

حجت الاسلام لطفی ادامه داد: مقصود پیشرفت در بیانیه گام دوم انقلاب توسعه نیست بلکه مراد حرکت از وضعیت موجود به سمت حرکت مطلوب آن هم براساس الگوی پیشرفت است.

استاد مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: بنابراین برای پیشرفت ابتدا لازم است نامطلوب بودن وضعیت کنونی تحلیل و توصیف شود، در مرحله دوم وضعیت مطلوب و ایده آل مشخص و در نهایت راهبردهای این حرکت معلوم و ترسیم شود.

وی تعریف مساله انتظار را همان حرکت به سوی وضعیت مطلوب برای رسیدن به پیشرفت ایده آل بیان کرد و گفت: مبانی که برای پیشرفت بیان می شود بسیار مهم است زیرا الگوها براساس آن مبانی مشخص می شود؛ بنابراین مبانی ما برای پیشرفت مبتنی بر اسلام بوده چرا که نگاه اسلام به انسان چند بعدی است و تمام ابعاد وجودی او اعم از معنوی، مادی، دنیوی و اخروی را در بر می گیرد.

حجت الاسلام لطفی درباره تمدن نوین اسلامی، افزود: چارچوب و بنیان تمدن اسلامی براساس آموزه های اسلامی شکل می گیرد؛ بنابراین هر چیزی که در این تمدن نوین اسلامی وجود دارد از آموزه های اسلام اخذ می شود.

استاد مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه انسان در مسیر کمال توقف ناپذیر است، ابراز کرد: تمدن نوین اسلام نیز همانند انسان کمال‌جو همواره در حال حرکت بوده و به سوی جلو پیش می رود و حد یقفی برای آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هر تمدنی از دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری تشکیل می شود، گفت: زمانی که ما می خواهیم مساله مهدویت را با تمدن اسلامی مورد بررسی قرار دهیم باید هر دو بخش مطرح شده مورد ارزیابی قرار گیرد.

حجت الاسلام لطفی سبک زندگی را براساس فرمایش رهبر انقلاب زیربنای تمدن نوین اسلامی دانست و افزود: رفتار و عملکرد افراد در زندگی شخصی و اجتماعی را سبک زندگی می گویند؛ رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم تاکید می کنند که ما باید در سبک زندگی خودمان تجدید نظر داشته باشیم، امروز غربیان با ترویج سبک زندگی غربی زیان های غیر قابل جبرانی را به کشور وارد آوردند و مقابله با آن جهادی همه جانبه و گسترده می طلبد و جوانان باید در این امر پیشگام باشند.

استاد مرکز تخصصی مهدویت حرکت در مسیر ظهور را ضامن تحقق تمدن نوین اسلامی بیان کرد و عنوان داشت: ما شیعیان معتقد هستیم آن مدینه فاضله و تمدنی که آرزوی بشر است هنگام ظهور شکل می گیرد پس برای رسیدن به این آرزو باید در مسیر ظهور، تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد؛ امروز دنیا به این نتیجه رسیده که لیبرالیسم توان نجات بشر را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باور به موعود باید به گفتمان تبدیل شود، اظهار داشت: اگر موعود باوری به گفتمان تبدیل شود و حرکت و ساختارهای جامعه براساس آن شکل بگیرد مهدویت به گفتمان تبدیل شده و تمدن نوین اسلامی شکل می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین لطفی با استناد به روایات انتظار فرج را جهاد دانست و گفت: انتظار فرج باید در جامعه فعال و نهادینه شود تا تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد؛ برای ارائه سبک زندگی توجه به بینش‌ها، گرایش‌ها و کنش‌ها لازم و ضروری است.

استاد مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید یک معنای درست از زندگی ارائه شود و این معنا با مساله مهدویت محقق می شود؛ همچنین در بحث ظلم ستیزی و عدالت طلبی که در زمینه گرایش مطرح می شود باید دانست تنها کسانی می توانند بر انسان ها حکومت کنند که خداوند انتخابشان کرده باشد در غیر این صورت طاغوت خواهند بود؛ انسان ها اگر به این باور برسند در برابر طاغوت می‌ایستند.

وی افزود: در مساله مهدویت عدالت مطرح می شود و در تمدن اسلامی برنامه ها باید به گونه ای تعریف شود که مردم با ظلم ستیزی خواستار عدالت باشند؛ زمانی که رهبر انقلاب می فرمایند باید مقدمه تمدن نوین اسلامی فراهم شود ما باید به ظرفیت داخلی خودمان نگاه کنیم.

حجت الاسلام لطفی با اشاره به اینکه ظهور انقلابی جهانی و حرکتی جهادی است، خاطرنشان کرد: اگر ما بخواهیم تمدن نوین اسلامی را تشکیل بدهیم باید حرکت های جهادی داشته باشیم./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات