۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۶۳۵۶۸۷
آیت الله حسینی قزوینی:

حدیث غدیر محکم ترین سند اثبات ولایت و امامت امیرالمؤمنین است

حدیث غدیر محکم ترین سند اثبات ولایت و امامت امیرالمؤمنین است
استاد درس خارج حوزه علمیه قم حدیث غدیر را محکم ترین سند اثبات ولایت و امامت امیرالمؤمنین(ع) دانست و گفت: این حدیث در کتب معتبر اهل سنت نیز نقل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد حسینی قزوینی استاد درس خارج حوزه علمیه قم شامگاه پنجشنبه در جمع طلاب شهرستان خور و بیابانک و فرخی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س)، با اشاره به ادله قوی قرآنی و روایی اثبات ولایت امیرالمؤمنین(ع) اظهار داشت: ولایت ایشان حتی در منابع اهل سنت به راحتی قابل اثبات است.

وی افزود: ابن عساکر از محققان نامور اهل سنت است در تاریخ دمشق در ذیل آیه «وَاسْأَلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رُّسُلِنَا أَجَعَلْنَا مِن دُونِ الرَّحْمَٰنِ آلِهَةً يُعْبَدُونَ» می‌گوید: که این آیه مربوط به معراج پیامبر است که وقتی پیامبر گرامی اسلام(ص) دیگر پیامبران را دید، خداوند به ایشان ندا داد که از انبیاء بپرس فلسفه بعثت شما و غایت نهایی بعثت شما چیست؟ تمام پیامبران یک صدا گفتند «بعثنا علی ولایتک و ولایة علی بن ابی طالب» یعنی هدف نهایی بعثت ما رسیدن به ولایت شما و ولایت امیرالمؤمنین(ع) است.

آیت الله حسینی قزوینی با اشاره به حدیث غدیر به عنوان یکی از محکم ترین ادله اثبات ولایت حضرت علی(ع) اظهار داشت: از این رو حضرت زهرا(س) وقتی می خواهد از امیرالمؤمنین(ع) دفاع کند تمام قد ایستادگی می‌کند و به این حدیث استناد می‌کند، چون حدیث غدیر برخلاف حدیث خلافت و وصایت و امامت پشتوانه قرآنی دارد.

مدیر مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) تأکید کرد: طبق مصادر معتبر اهل سنت دو آیه مستقل در رابطه با غدیر نازل شده است یکی آیه 67 سوره مائده است که می‌فرماید: «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک» و دیگری آیه سوم همین سوره است که می‌فرماید:: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» است.

وی عنوان کرد: آقای آلوسی که عقیده سلفیه دارد در کتاب روح المعانی از عبدالله مسعود مفسر اهل صحابه روایت عجیبی را نقل کرده است که عبدالله بن مسعود می‌گوید: ما هر وقت آیه 67 سوره مائده را قرائت می کردیم این گونه می گفتیم «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک من ان علیاً ولی المؤمنین و ان لم تفعل فما بلغت رسالته» که آلوسی هم هیچ خدشه سندی و روایی به این روایت ندارد.

آیت الله حسینی قزوینی با بیان این که امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) در میان کتاب های اهل سنت از نظر نقل روایت از پیامبر مظلوم واقع شده اند، گفت: بخاری در صحیحش از امیرالمؤمنین(ع) تنها 29 روایت آورده است ولی از ابوهریره 460 روایت نقل کرده است.

وی اضافه کرد: جالب تر آن که یکی ازعلمای اهل سنت می‌گوید: از امیرالمؤمنین(ع) در تمام کتاب های اهل سنت 560 روایت از پیامبر نقل شده در حالی که امیرالمؤمنین(ع) در تمام سفرها و حضرها با پیامبر همراه بود ولی ابوهریره ای که سال ششم بعد از جنگ خندق مسلمان شد و 18 ماه بیشتر در محضر پیامبر نبود نزدیک به 6000 روایت دارد./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات