۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۶۳۵۶۹۳
استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

رسالت حوزه علمیه در تحقق تمدن اسلام و حل مسائل اجتماعی

رسالت حوزه علمیه در تحقق تمدن اسلام و حل مسائل اجتماعی
حجت الاسلام قرایی گفت: حوزه باید برای ساخت تمدن اسلامی مسؤولیت پذیر باشد و تحقق این امر نیز باید به کمک مردم انجام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام قرایی، استاد حوزه و دانشگاه در نشست تخصصی حوزه و آینده با موضوع «رویکردهای نوین اجتماعی حوزه و روحانیت (مجاورت اجتماعی)؛ چیستی و چگونگی» که امروز در هتل ولایت برگزار شد به رسالت حوزه علمیه در تحقق تمدن اسلام و حل مسائل اجتماعی اشاره کرد.

حجت الاسلام قرایی اظهار کرد: روش شناسی تحقق کارآمدی حوزه همان روش شناسی تحقق تمدن اسلامی است و اگر حوزه علمیه متولی دینی شدن تمدن باشد باید در این عرصه ورود یابد اما امروز حوزه کارآمد در حوزه اجتماع نداریم اگر چه این به معنای نبود ظرفیت حوزه و روشنفکری حوزه نیست.

استاد حوزه و دانشگاه تمدن را در ذات اجتماعی انسان ها بیان و ابراز کرد: انسان ها برای رفع نیازهای خود نیاز به ورود به اجتماع دارند و نقش حوزه در این جا مشخص است که فضای اجتماعی را تغییر داده و اسلامی کند.

وی ابراز کرد: حوزه باید برای ساخت تمدن اسلامی مسؤولیت پذیر باشد و این مسأله اصلی امروز است و تحقق این امر نیز باید به کمک مردم انجام شود.

حجت الاسلام قرایی بیان داشت: حوزه علمیه باید از حوزه گفتاری خارج شود و به صورت عملیاتی در مسائل اجتماع ورود پیدا کند از جمله این که در حوزه اقتصاد امام جماعت می تواند به ارائه راهکار در یک روستا پرداخته و الگو ارائه دهد که ما نمادهایی در این خصوص داریم.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: روحانیت و مبلغ دینی باید به مسائل مختلف مردم و اجتماع ورود پیدا کند و با کمک خود مردم به حل آن ها کمک کند در این صورت است که کارآمد خواهد بود.

وی به اجرای اقتصاد مقاومتی از درون حوزه تأکید و ابراز داشت: ما نباید تنها به گفتن انجام اقتصاد مقاومتی برای مردم اکتفا کنیم بلکه باید حوزه از خود شروع کند و راهکاری ارائه دهد که اقتصاد او متکی به مردم نباشد چنانچه تمام انبیا رزق و روزی آن ها از مردم و حکومت و وجوهات شرعی جدا بوده است و ما باید در این زمینه راهکار دقیق فقهی براساس فقه جواهری دهیم تا حوزه ما به این گونه تأمین معیشت نکند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات