۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۶۳۵۹۹۸
بررسی مالیات بر ارزش افزوده در مجلس؛

صادرات کالا به خارج از کشور از مالیات معاف شد

صادرات کالا به خارج از کشور از مالیات معاف شد
وکلای ملت در بهارستان تصویب کردند که کالاهای صادراتی از مالیات معاف شوند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه ۲۹ دی ماه سال ۹۸ در صحن علنی پارلمان بررسی موادی از مالیات بر ارزش افزوده را در دستورکار قرار دادند.

مشروح مصوبات مالیاتی امروز نمایندگان مجلس به شرح ذیل است:

صادرات کالا به خارج از کشور از مالیات معاف شد

بهارستان نشینان با با مواد ۱۰ و ۱۱ لایحه مالیات بر ارزش افزوده موافقت کردند.

ماده ۱۰-موارد زیر از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند و مالیات خرید نهاده‌های آن‌ها مسترد می‌شود:

الف-صادرات کالا‌ها به خارج از کشور یا به مناطق آزاد تجاری- صنعتی از طریق مبادی خروجی رسمی با ارائه پروانه سبز گمرکی صادره توسط گمرک یا برگ خروجی (در مدت صادرات کالا) و صادرات خدمات با ارائه قرارداد مربوط و گواهی انجام کار که به تأیید نزدیک‌ترین نمایندگی رسمی جمهوری اسلامی ایران در کشور مقصد رسیده باشد یا گواهی ارزآوری با تأیید بانک مرکزی یا سایر اسناد و مدارک مثبته.

ب-خدمات معاوضه (سوآپ) نفت خام، فرآورده‌های نفتی (بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید، گاز مایع و سوخت هوایی، گاز طبیعی و برق)

تبصره ۱- فروش کلیه فرآورده‌های تولیدی شرکت‌های پالایش به صورت ارزی (فروش سوخت‌های هوایی به شرکت‌های هواپیمایی خارجی در فرودگاه‌های داخلی)، مرزی (فروش سوخت در جایگاه‌های مستقر در نواحی مرزی کشور) و همچنین فروش سوخت دارای پروانه صادراتی گمرک جمهوری اسلامی ایران به کشتی‌ها (بانکرینگ) صادرات محسوب می‌شود.
تبصره ۲-استرداد مالیات خرید برای صادرات مواد خام و مواد اولیه تولید که در فهرست مربوط به ماده ۱۴۱ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳ اسفند ۱۳۶۶ ذکر شده‌اند ممنوع است.

تبصره ۳-خدماتی که توسط اشخاص مقیم ایران (اشخاص حقوقی ایرانی، اشخاص حقیقی مقیم ایران، شعب شرکت‌های خارجی مقیم ایران) ارائه می‌شود و محل مصرف خدمات و یا مقصد ارائه خدمات داخل یا خارج از کشور باشد، صادرات محسوب می‌شود.

ماده ۱۱- مالیات و عوارض پرداختی بابت خرید کالا‌ها در داخل ایران که ظرف دو ماه از تاریخ خرید همراه مسافران اعم از ایرانی و خارجی از کشور خارج می‌شود و نیز مالیات و عوارض پرداختی گردشگران خارجی بابت بلیت پرواز خارجی خریداری شده از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی هنگام خروج از کشور با ارائه صورت حساب الکترونیکی و یا اسناد و مدارک مثبته توسط سازمان از محل وصولی‌های جاری مسترد می‌گردد. آیین نامه‌های اجرایی این ماده ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط سازمان تهیه می‌شود و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد.

عرضه کنندگان کالا و خدمات مکلف به ثبت معاملات خود در سامانه مودیان شدند

نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده با ماده ۱۲ آن موافقت کردند.

طبق ماده ۱۲: عرضه کنندگان کالا‌ها و خدمات که به موجب این قانون و سایر قوانین از مالیات و عوارض معاف می‌باشند و همچنین فعالان اقتصادی مستقر در مناطق آ‌زاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی که حجم معاملات سالانه آن‌ها از مبلغی که به پیشنهاد سازمان به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد بیشتر باشد مکلف به عضویت و ثبت معاملات در سامانه مودیان هستند.

این حکم شامل کلیه مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی می‌شود، متخلفان از حکم این ماده علاوه بر جریمه موضوع بند ب ماده ۲۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب ۲۱ مهر ۱۳۹۸ مشمول جریمه‌ای معادل ۹ درصد ارزش معاملات ثبت نشده در سامانه مذکور می‌شوند. آ‌یین نامه اجرایی این ماده در خصوص مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی ظرف مدت ۳ ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد سازمان و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی تهیه می‌شود و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد.

ثبت معاملات در سامانه مودیان به منزله ثبت در دفاتر قانونی است

بهارستان نشینان در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در جلسه علنی امروز پارلمان با ماده ۱۳ این لایحه موافقت کردند.

ماده ۱۳: پس از راه اندازی سامانه مودیان همه مشمولان این قانون موظف هستند به ترتیبی که سازمان مقرر و اعلام می‌کند، در سامانه مذکور ثبت نام نموده و معاملات خود را در آن ثبت نمایند. ثبت معاملات (خرید و فروش) در سامانه مودیان به منزله ثبت در دفاتر قانونی است. تا آن زمان ترتیبات ثبت نام نحوه ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی و رسیدگی به آن‌ها حسب مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۷ اردیبهشت ۸۷ و اصلاحات بعدی آن است در سایر موارد مفاد این قانون جاری است ثبت معاملات و اطلاعات نیرو‌های مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در خصوص اقلام محرمانه در سامانه مودیان مطابق دستورالعمل می‌باشد که توسط وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی (سازمان) و دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با همکاری ستاد کل نیرو‌های مسلح تهیه و ابلاغ می‌شود.

مودیان مکلف هستند مالیات فروش را از خریدار یا کارفرما وصول کنند

نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده با ماده ۱۶ آن موافقت کردند.

ماده ۱۶-مودیان مکلف هستند مالیات فروش موضوع این قانون را از خریدار یا کارفرما وصول کنند و پس از کسر مالیات و عوارض پرداختی مطابق مقررات به حساب سازمان واریز نمایند.

تبصره ۱-سازمان می‌تواند تمام یا برخی از مودیان مشمول این قانون یا مشتریان آن‌ها را مکلف نماید مالیات و عوارض متعلقه را همزمان با صدور صورت حساب به حساب سازمان واریز نمایند. آیین نامه اجرایی این تبصره مشتمل بر فهرست مودیانی که مشمول این حکم می‌شوند و نحوه پرداخت مالیات و عوارض متعلقه با پیشنهاد سازمان به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد.

مالیات و عوارضی که به این ترتیب به سازمان پرداخت می‌شود به حساب بستانکاری فروشنده منظور می‌شود و برای خریدار در صورتی که مصرف کننده نهایی نباشد اعتبار مالیاتی به حساب می‌آید.

تبصره ۲-گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است مالیات و عوارض کالا‌های وارداتی را در زمان ترخیص قطعی و مالیات و عوارض کالا‌های متروکه را قبل از ترخیص نهایی وصول و به صورت برخط به حساب سازمان واریز کند. گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است ضمن درج اطلاعات پرداخت در پروانه‌های گمرکی و یا فرم‌های مربوط امکان دسترسی بر خط سازمان به پایگاه‌های اطلاعاتی ذیربط را فراهم نماید. گمرک مکلف است در ورود موقت برای پردازش تضمینات لازم را بر اساس مقررات تبصره ماده ۵۳ قانون امور گمرکی اخذ نماید.

تبصره ۳- وارد کنندگان کالا از مناطق آزاد تجاری- صنعتی به سرزمین اصلی مکلف هستند کالا‌های مزبور را به گمرک اظهار نمایند. گمرک موظف است از قسمتی از کالا‌های اظهارشده به موجب بند ب ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنام‌های توسعه کشور مصوب ۱۰ بهمن ۱۳۹۵، تولید داخل محسوب می‌شود، فقط مالیات و عوارض، و از قسمت باقی مانده که کالای وارداتی محسوب می‌شود مالیات و عوارض و حقوق ورودی را دریافت و مالیات و عوارض آن را به حساب سازمان واریز کند.

تبصره ۴-وارد کنندگان خدمات مکلف هستند مالیات و عوارض متعلقه را محسابه و طبق مقررات این قانون پرداخت نمایند. چنانچه محل ارائه خدمت و مصرف آن در خارج از کشور باشد مشمول این حکم نمی‌باشند.

تبصره ۵-مالیات و عوارض آب، برق، گاز با تو جه به مالیات و عوارض مندرج در صورت حساب (قبوض) مصرف کنندگان و همچنین نصب تولیدی و فرآورده‌های نفتی وارداتی و تولیدی فقط یک بار در انتهای زنجیره تولید و توزیع آن‌ها توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بابت ۵ برآورده اصلی و سوخت‌های هوایی شرکت‌های پالایش نفت بابت سایر فرآورده‌های تولیدی و شرکت‌های دولتی تابعه زیربط وزارت نفت و شرکت‌های گاز استانی و شرکت‌های تابع ذیربط وزارت نیرو و شرکت‌های توزیع برق، آب و فاضلاب شهری و روستایی و استانی بر مبنای قیمت فروش مصوب داخلی محاسبه وصول و به حساب سازمان نزد خزانه داری کل کشور واریز می‌گردد.

غیرفعال شدن کارپوشه مالیات دهندگان موجب بی اثر شدن دستگاه POS آن‌ها می‌شود

بهارستان نشینان در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده با ماده ۲۵ لایحه مذکور موافقت کردند.

بر اساس ماده ۲۵: پس از استقرار سامانه مودیان، فعال بودن کارپوشه مودی در سامانه مزبور به این معنی است که او از نظر سازمان شرایط لازم برای دریافت مالیات از خریداران را دارد، در صورتی که مودی شرایط لازم برای دریافت مالیات را از دست بدهد سازمان موظف است بلافاصله کارپوشه وی را در سامانه مودیان غیرفعال نماید. بانک مرکزی موظف است ترتیبی اتخاذ کند که به محض غیرفعال شدن کارپوشه مودی در سامانه مودیان کلیه دستگاه‌های پایانه فروشگاهی (POS) مرتبط با آن غیرفعال شوند.

تبصره-غیرفعال بودن کارپوشه مودی باید مستند به آیین نامه‌ای باشد که حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون با پیشنهاد سازمان به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی برسد.

همچنین ماده ۲۶ این لایحه جهت بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع شد. /۸۵۶/
ارسال نظرات