۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۶۳۶۲۱۲

گرانی کاذب در بازار خودرو

گرانی کاذب در بازار خودرو
قیمت خودروهای داخلی در بازار ظرف یک ماه گذشته روندی افزایشی داشته، به صورتی که در برخی خودروها همانند پژو ۲۰۰۸ و ساندرو به ترتیب افزایش ۸۱ میلیون و ۵۰ میلیون تومانی را شاهد بودیم. این در شرایطی است که خرید و فروشی در این بازار صورت نمی گیرد و قیمت ها به صورت اسمی توسط دلالان اعلام می‌شود.
به گزارش خبرگزاري رسا، فعالان بازار می‌گویند حتی افزایش قیمت‌ها و ترس از رشد بیشتر قیمت هم نتوانسته است بازار خودرو را گرم کند و اتفاقا این وضعیت زمینه را برای تعمق بیشتر رکود فراهم کرده است. با گرانی های بی ضابطه، شکاف بین قیمت کارخانه و بازار خودرو بیش از پیش تشدید شده است. در حالی که در شهریور ماه حداکثر فاصله میان نرخ مصوب کارخانه و بازار به ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان می رسید ولی اکنون این فاصله تا ۴۴ میلیون تومان هم رسیده که می توان به فاصله 16 میلیون تومانی قیمت پراید 111 از بازار تا کارخانه اشاره کرد.
 
معاملات در بازار قفل شده و نه کسی حاضر به خرید خودرو است و نه فروشنده ای در بازار وجود دارد.  البته بر خلاف بازار  تنور معاملات در فضای مجازی داغ است و هر کس بنا بر سلیقه خود قیمتی را برای خودروها تعیین می‌کند تا شاید خریداری وجود داشته باشد. اعلام نرخ های متفاوت و روبه رشد در حالی در فضای مجازی مطرح می شود که بنا به روایت فعالان بازار در بازار رسمی خرید و فروش خودرو خبری از رونق معاملات نیست.
علاوه بر این خودروسازان هم در این شرایط مدام از افزایش تولید و عرضه محصولات در بازار صحبت می‌کنند، اما چرا با وجود اظهارات خودروسازن در تولید خودرو هنوز اتفاق خاصی در بازار به وجود نیامده و فقط مردم روزانه شاهد قیمت های متفاوت برای انواع محصولات در بازار هستند.
 
البته آمارهای وزارت صنعت در میزان تولید انواع خودروهای سواری در پایان آبان ماه امسال نشان از کاهش 33.2 درصدی تولید دارد که این موضوع نشان می دهد خودروسازان هنوز فاصله معنا داری در اجرای تعهدات خود نسبت به خریداران دارند.

شکاف بین عرضه و تقاضا
 
فعالان بازار خودرو معتقدند هنوز فاصله زیادی میان قیمت کارخانه و بازار وجود دارد که این مشکل با افزایش عرضه برطرف خواهد شد، اما وضعیت بازار نشان می‌دهد همچنان خودروسازان در عرضه خودرو قطره چکانی عمل کرده و همین امر عاملی میشود تا هر روز اختلاف قیمت کارخانه محصولات با بازار رشد داشته باشد. به عنوان مثال شاهد اختلاف ۲۰ میلیونی «کوییک آر» از کارخانه تا بازار هستیم.  در حال حاضر کوییک آر با حاشیه سود حدودا ۲۰ میلیون تومانی با قیمت‌هایی بین ۸۷ تا ۹۰ میلیون تومانی در سایت های خرید و فروش خودرو عرضه می‌شود. قیمت این خودرو در کارخانه 69 میلیون تومان است.  علاوه بر این فروشندگان خودرو می‌گویند در حال حاضر فضای مجازی به صورت خود مختار پر از آگهی های فروش خودرو آنهم با قیمت های بالاست این در حالی است که عملا با رکود بازار خبری از خریدار در بازار نیست. 

بلاتکلیفی تحویل خودروهای پیش فروش شده

وضعیت این روزهای بازار خودرو و ثبت قیمت‌های متفاوت برای انواع خودروها نشان می دهد کاهش قیمت ها و رونق بازار در خرید و فروش خودرو آنهم در ماه‌های پایانی امسال همچنان با ابهاماتی زیادی روبه رو است. از طرف  دیگر بلاتکلیفی خریداران در تحویل خودروهای ثبت نامی نیز بر چالش های بازار خودرو اضافه کرده است. در این خصوص غلام محمد زارعی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تحویل به موقع خودروهای پیش فروش شده، گفت: «علیرغم فروش نقدی خودرو، بسیاری از مردم نتوانستند تاکنون خودروی خود را تحویل بگیرند، در واقع پیش فروش باید متناسب با ظرفیت تولید خودروسازان باشد و تعهدات آنها ضمانت اجرایی نیز داشته باشد.»

ردپای نقدینگی های سرگردان در بازار خودرو
 
برخی کارشناسان با توجه به کاهش نوسانات بازار ارز، این مساله را در التهابات بازار خودرو موثر می دانند و معتقدند که نقدینگی های سرگردان در غیاب عرضه کافی خوروسازان، دلیل شکاف قیمت کارخانه تا بازار خودروست. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص گفت: «با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال، حجم تقاضای خودرو افزایش یافته و شوک جدیدی به بازار وارد می‌شود بنابراین قیمت ها افزایش می‌یابد.»
 
حمید گرمابی درباره گرانی خودرو در بازار، گفت: «از آنجایی که در حال حاضر تولید روزانه خودروسازان از 4 هزار دستگاه عبور کرده‌، نمی‌توان کاهش تولید را دلیلی برای افزایش قیمت‌ها دانست در واقع تورم کنونی موجب شده موج جدیدی از نقدینگی به سمت بازار چارچرخ‌ها روانه شود.»

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر خودرو به کالای سرمایه ای تبدیل شده است و مردم برای حفظ ارزش پول خود به دنبال خرید چارچرخ‌ها هستند، افزود: «در صورتی که تقاضا از عرضه پیشی گیرد، قیمت روند صعودی پیدا کرده و گرانی ایجاد می شود.»
 
این نماینده مردم در مجلس دهم به یکی دیگر از دلایل افزایش تقاضا در بازار خودرو اشاره کرد و ادامه داد: «با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال، حجم تقاضا افزایش یافته و شوک جدیدی به بازار وارد می شود در این شرایط برخی افراد به دنبال خرید و دپو خودرو هستند تا با قیمت‌های بیشتر این محصول را عرضه کنند.»

پیش بینی وضعیت بازار
 
سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفت: «اگر در بازار ارز نوسان خاصی ایجاد نشود، بازار خودرو در دو ماه آخر سال با افزایش عرضه خودرو روزهای آرامی را سپری خواهد کرد و بازار نیز به تدریج آرام‌تر و احتمالا ارزان‌تر خواهد شد.» این در حالی است که مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است که با نزدیک شدن به شب عید، قیمت خودروها بالاتر می رود. وی در خصوص قیمت خودروهای وارداتی نیز گفت: «اگر قیمت دلار بالاتر از این حد برود مجدد نرخ خودروهای وارداتی نیز افزایش می‌یابد.» 

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز در این خصوص گفت: «با توجه به اختلاف قیمت بازار و کارخانه هجوم دلالان برای خرید خودرو قطع نمی‌شود. با این شرایط قیمت خودرو ارزان نمی‌شود. تا زمانی که شرایط فروش به همین روال فعلی باشد قیمت خودروها تکان نمی‌خورد. صحبت وزیر صمت از این نظر که تولید بالا رفته و عرضه بیش از پیش شده درباره کاهش قیمت صحیح است اما به دلیل این که قیمت خودرو در حاشیه بازار با کارخانه اختلاف دارد در نتیجه چنین چیزی رخ نمی‌دهد. پول سرگردان در بازار زیاد است و مردم می‌خواهند آن را به خودرو یا سایر موارد تبدیل کنند.»

امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو هم با اشاره به گرانی خودروهای داخلی گفت: «سال آینده تمام خودروها باید براساس استاندارد یورو ۵ تولید شود ضمن این که استانداردهای ۸۵ گانه را نیز پاس کنند. برای گرفتن استانداردهای جدید نیاز به یک سری از تجهیزات وجود دارد که باعث افزایش قیمت می‌شود.» افزایش عرضه خودروسازان و تعیین تکلیف خودروهای پیش فروش شده از مهمترین راهکارهای کارشناسان برای ساماندهی بازار است. در موارد متعددی شاهد بوده ایم که با کاهش عرضه، شکاف بین بازار و کارخانه تشدید شده و این مساله زمینه برای افزایش قیمت ها و سرازیر شدن  نقدینگی به بازار خودرو را فراهم می کند. /1360/
منبع: حمایت
ارسال نظرات