۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۶۳۶۲۵۳
توسط محقق کشور صورت گرفت؛

تولید پره های نانویی توربین با مقاومت بالا در برابر دما و خوردگی

تولید پره های نانویی توربین با مقاومت بالا در برابر دما و خوردگی
محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید پره های نانویی توربین با مقاومت بالا شده اند.

به گزارش خبرگزاری رسا، سجاد درویشی قائم مقام مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان تولیدکننده پره های دوربین نانویی در نشستی خبری گفت: ما در این شرکت دانش بنیان که از سال ۸۰ آغاز به کار کرده است، توانستیم در حوزه خودرو، انرژی و ... محصولات و قطعاتی را به تولید برسانیم.

وی افزود: از همان ابتدای کار که به حوزه انرژی وارد شدیم، مشخصا توربین های گازی را هدف قرار دادیم و درصدد برآمدیم که پره های توربین را به تولید برسانیم.

وی با بیان اینکه توربین های گازی در صنعت نفت، نیروگاهی، حمل و نقل، ریلی، هوایی و ... کاربرد دارند، گفت: ما توانسته ایم تاکنون ۱۵۰ نوع قطعه را بسازیم.

قائم مقام مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان تولیدکننده پره های دوربین نانویی افزود: ما در بدو کار موفق به تولید ۵۰ قطعه شدیم و اکنون توانسته ایم قطعات توربین های ۱۷۰ مگاوات را به تولید برسانیم.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون بازار هیچ شرکتی را تصاحب نکرده ایم، گفت: تولید پره های توربین در داخل کشور می تواند باعث جلوگیری از خروج ارز باشد. در عین حال هم این امکان را فراهم کرده ایم که صنایع مختلف از محصولات این شرکت بهره ببرند.

درویشی خاطرنشان کرد: در صنعت خودروسازی، نیروگاهی، راه آهن، هوایی ورود پیدا کرده ایم و قطعاتی که در این شرکت به تولید رسیده اند در این صنایع مورد استفاده قرار گرفته اند.

وی با اشاره به فعالیت جدی این شرکت بر روی تولید پره های توربین با فناوری نانو از سال ۹۶ گفت: اکنون به مرحله ای رسیده ایم که پره های توربین را با فناوری نانو تولید کنیم که این توربین ها پوشش ۵ میکرونی دارند و می توانند در دمای بالاتر از ۵۰۰ درجه دوام بیاورند.

درویشی ادامه داد: این قطعاتی که با فناوری نانو به تولید می رسند، دو برابر نسبت به سایر قطعات عمر دارند و در برابر خوردگی مقاوم هستند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولیدکننده پره های توربین افزود: این پره ها که با فناوری نانو به تولید می رسند، خواص سایشی بهتری نسبت به پره های معمولی دارند.

وی تأکید کرد: در تولید این پره ها از نانو ذرات کروم، آلومینیوم و نیتروژن استفاده کرده ایم که از روش PVD در تولید بهره برده ایم.

درویشی ادامه داد: پره های توربین معمولی نیز در این شرکت تولید می شوند که در برابر گرمای ۱۵۰ درجه دوام می آورند و پوشش ۳۰ میکرونی دارند.

راه اندازی انستیتو توربین در این شرکت دانش بنیان

درویشی با اشاره به راه اندازی انستیتو توربین در این شرکت گفت: ما درصدد هستیم که کارهای تحقیقاتی را توسط دانشجویان فوق لیسانس و دکترا در این شرکت انجام دهیم، از این رو قرار است در آینده نزدیک فضایی را برای این اقدام در شرکت اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: این تحقیقات می تواند مشکلات صنعت را مرتفع کند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولیدکننده پره های توربین با اشاره به ظرفیت این شرکت برای اشتغال گفت: این شرکت ظرفیت اشتغال ۲۵۰ نفر (یعنی ۲۵ درصد ظرفیت کار) را دارد.

وی تأکید کرد: کل بازار توربین های گازی در کشور برابر با ۵۰۰ میلیون دلار است که به واسطه آن می توان ۵۰ هزار مگاوات برق تولید کرد.

درویشی گفت: در این شرکت توانسته ایم ۵۰ درصد این بازار را به دست آوریم و قطعات مورد نیاز توربین ها را به تولید برسانیم.

کشورهای همسایه بازار خوبی برای پره های توربین هستند

به گفته درویشی، عراق، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان می توانند ظرفیت برق خود را به واسطه توربین ها دو برابر کنند و ما می توانیم پره های توربین این کشورها را تأمین کنیم.

وی افزود: هدف ما در این شرکت، فروش قطعات توربین مانند پره برابر با ۱۲ میلیون دلار در سال است اما ما در سال گذشته توانستیم ۳ میلیون دلار فروش داشته باشیم.

درویشی با بیان اینکه در حال حاضر یک درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده ایم، گفت: ما همواره درصدد هستیم بازار خود را در کشور و خارج از کشور توسعه دهیم.

وی در خصوص قیمت پره های توربینی که در این شرکت تولید می شود، گفت: این پره ها ۳۰ تا ۵۰ درصد قیمتی پایین تر از نمونه های خارجی دارند.

درویشی با اشاره به صادرات پره های توربین و سایر قطعات تولیدی در این شرکت گفت: در حال حاضر درصدد هستیم میزان ۲۵۰ هزار دلار از قطعات غیرنانویی را به کشور ترکیه صادر کنیم.

وی تأکید کرد: هر توربین سه ردیف دارد که هر ردیف متشکل از پره های کوچک و بزرگ هستند. به طور کلی هر توربین ۱۲۵۰ پره نیاز دارد که ما می توانیم نیاز صنایع مختلف به این پره ها را برطرف کنیم.

درویشی ادامه داد: در سال ۲۵ توربین به ۳۰۰۰ پره نیاز دارند که ما می توانیم این پره ها را تأمین کنیم.

وی افزود: تاکنون ۱۶۰۰ پره توربین نانویی را تولید و به فروش رسانده ایم.

صبح امروز جمعی از خبرنگاران از شرکت تولیدکننده پره های توربین که موفق به اخذ گواهینامه نانومقیاس شده است، بازدید کردند./1350/

ارسال نظرات