۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۴
کد خبر: ۶۳۶۴۷۱
وال استریت ژورنال:

ترامپ به دنبال حفظ فشار علیه ایران بدون تقابل نظامی است

ترامپ به دنبال حفظ فشار علیه ایران بدون تقابل نظامی است
ترامپ به دنبال حفظ فشار علیه ایران بدون رویارویی نظامی است و هم‌چنین منتظر اقدامات کشورهای اروپایی در زمینه بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران است.

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی و مقامات منطقه‌ای گزارش داد، با فروکش کردن خصومتها بین ایران و آمریکا، دولت دونالد ترامپ به دنبال حفظ فشارها علیه تهران بدون سوق دادن منطقه به یک رویارویی جدید است. 

مقامات آمریکایی مدعی هستند، آنها به طور فزاینده‌ای مطمئن هستند که ایران و متحدان منطقه‌ای این کشور به دنبال دوری گزیدن از یک جنگ مستقیم با آمریکا هستند.

وال استریت ژورنال افزود: اعضای کلیدی تیم امنیت ملی کاخ سفید از ترامپ خواسته‌اند که محکم بایستد، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را حفظ کند و منتظر بماند ببیند سران کشورهای اروپایی به سمت بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل علیه ایران حرکت خواهند کرد یا نه. 

براساس این گزارش، برخی از چهره‌هایی که از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی حمایت کرده‌اند مدعی هستند که ادامه فشارها به ایران می‌تواند به تضعیف حکومت یا حتی فروپاشی در آینده کوتاه مدت منجر شود. 

«برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران معتقد است، ترکیبی از فشار اقتصادی حداکثری و احیای بازدارندگی از طریق یک تهدید نظامی معتبر، در صورتی که آمریکا مورد حمله قرار گیرد، بهتر از یک سیاست همراهی با رژیم ایران است.

اما برخی دیگر از مقامات دولت ترامپ که درباره ترور سردار سلیمانی هم تردید داشتند معتقدند که مذاکرات مستقیم یا از طریق یک کانال پشتیبان بین تهران و واشنگتن راه موثرتری برای جلوگیری از یک درگیری مجدد است. 

وال استریت ژورنال می‌گوید که این مقامات در برابر گروه اول در اقلیت هستند.

ترامپ پیش از این پیشنهاد مذاکرات مستقیم، مثل مذاکرات با کره شمالی، را ارائه کرده است، با این حال مقامات ایرانی رویکرد تهدید نظامی، تحریم و مذاکره را قویا رد کرده‌اند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود اضافه کرد که مقامات آمریکایی در حال حاضر معتقدند که ایرانیها طرحی برای حمله به نیروهای آمریکایی و دیپلماتهای این کشور در منطقه ندارند. 

یک مقام آمریکایی در این زمینه گفت: «به نظر می‌رسد همه کمی عقب نشسته‌اند. سوال الان این است که برای پیشبرد دستور کار رئیس جمهور چه کارهایی می‌توانیم بکنیم؟»

این درحالی است که متحدان آمریکا در منطقه برخی مثل اسرائیل خواستار حفظ فشار نظامی علیه متحدان ایران در منطقه هستند و کشورهای عربی از واشنگتن خواسته‌اند تنش نظامی با ایران را کاهش دهد. 

این گزارش به نقل از مقامات آمریکایی اضافه کرد، در ماه جاری ترامپ دوبار با شیخ تمیم امیر قطر که با تهران روابط نزدیکی دارد به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است. به گفته مقامات آمریکایی که درباره این دو مکالمه تلفنی توجیه شده‌اند، شیخ تمیم پیشنهاد میانجیگری بین تهران و واشنگتن را در راستای کاهش تنشهای نظامی ارائه کرده است.

با این حال مقامات کاخ سفید معتقدند که بعید است تلاشهای امیر قطر بیشتر از آنچه که رهبران فرانسه، ژاپن، عمان و پاکستان در این زمینه انجام داده اند(و همگی با شکست مواجه شده است)، موفق‌تر باشد. 

یک منبع آمریکایی گفته است که قطر در سطحی بالا مشغول کار خود در این راستا است.

کاخ سفید پیش از این یکی از این دو گفت‌وگوی تلفنی میان ترامپ و امیر قطر را رسانه‌ای کرده بود. 

وال استریت ژورنال می‌گوید که عربستان سعودی نیز با اعزام شاهزاده «خالد بن سلمان» به واشنگتن از ترامپ خواسته بود به دنبال دوری از یک جنگ منطقه‌ای باشد. 

این روزنامه به نقل از یک دیپلمات ایرانی نیز گزارش داد که «بدون تسهیل تحریمها، میانجیگری‌ها نمی‌تواند به موفقیتی دست یابد.»

وی تاکید کرده است، «فرقی نمی‌کند که از چه کانالی(برای میانجیگری) استفاده کنیم، مشکل اصلی در آن طرف اقیانوس اطلس است.»/847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات