۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۹
کد خبر: ۶۳۶۵۴۲

فشارهای سیاسی مانع اصلی معرفی نخست وزیر عراق

فشارهای سیاسی مانع اصلی معرفی نخست وزیر عراق
اختلاف نظرهای سیاسی برای چندمین بار در دو ماه گذشته باز هم مانع انتخاب و معرفی نخست وزیر جدید این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، در شرایطی که اعتراض های خیابانی در استان های جنوبی، شرقی و مرکزی عراق از جمعه گذشته وارد مرحله ای تازه و خشونت آمیز شده است اختلاف نظرهای سیاسی برای چندمین بار در دو ماه گذشته باز هم مانع انتخاب و معرفی نخست وزیر جدید این کشور شد.

دوشنبه این هفته اسامی پنج نامزد نخست وزیری به «برهم صالح» رییس جمهور عراق معرفی شدند تا از بین آنان یکی را برگزیند.

«قاسم الاعرجی» وزیر کشور سابق، «علی عبدالامیر العلاوی» وزیر دارایی سابق، «مصطفی الکاظمی» رییس سازمان اطلاعات و امنیت، «محمد توفیق العلاوی» وزیر ارتباطات سابق و «علی الشکری» مشاور رییس جمهوری مهم ترین چهره های معرفی شده به صالح بودند تا از میان آنها یکی را برای تشکیل دولت جدید به پارلمان معرفی کند.

برهام صالح پس از دو روز نشست های مستمر با رهبران و گروه های سیاسی به علت اختلاف نظر میان بازیگران سیاسی عراق و عدم توافق آنها و با وجودی که نام چند نامزد پیش روی او بود باز هم نتوانست نخست وزیر جدید را معرفی کند.

بر اساس برخی گزارش ها در حالی که بخت «محمد توفیق العلاوی» از گزینه های دیگر بیشتر بود و حتی برخی رسانه ها و منابع دولتی خبر معرفی او را به عنوان نخست وزیر از سوی برهم صالح اعلام و منتشر کردند در آخرین لحظات ناگهان ورق برگشت و فشارهای سیاسی مانع از معرفی وی شد.
«محمد الخالدی» رئیس جریان «بایراق الخیر» در پارلمان عراق در این مورد فاش کرد که اختلافات سیاسی در آخرین لحظه مانع از انتخاب و معرفی العلاوی شد.

وی گفت که برخی نیروهای سیاسی دو ساعت پیش از انتصاب وی، مخالفت خود را با معرفی العلاوی اعلام کردند.

در همین حال، اختلاف های سیاسی میان جناح ها و جریان های مختلف در انتخاب نخست وزیر جدید سبب شده است بسیاری از چهره ها در نتیجه فشارهایی که رهبران و جریان های سیاسی عراق وارد می کنند از نامزدی کنارگیری کنند. /983/ب

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
فتنه ها عراق را در بر گرفته و دشمنان اسلام هیچگاه نمی خواهند جهان اسلام روی آرامش را ببیند
0
0