۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۶۳۶۷۸۶
مدیر مدرسه علمیه امام خمینی مطرح کرد؛

ضرورت حضور طلاب حوزه علمیه در عرصه های خدمات رسانی اجتماعی

ضرورت حضور طلاب حوزه علمیه در عرصه های خدمات رسانی اجتماعی
مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) درباره راهکارها و راهبردهای انقلابی ماندن حوزه های علمیه، گفت: حضور حوزه های علمیه در عرصه های خدمات رسانی اجتماعی ضروری است.

حجت الاسلام عادل محسنی مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره شاخصه های حوزه انقلابی گفت: حوزه انقلابی، حوزه ای است که نسبت به مردم و مسائل نظام جمهوری اسلامی دغدغه‌مند است.

 وی به تبیین ویژگی های حوزه انقلابی پرداخت و ادامه داد: حوزه انقلابی با شناخت مشکلات و نیازهای جامعه بی تفاوت از کنار آنها عبور نمی کند بلکه برای رفع مشکلات مردم و نیازهای جامعه احساس وظیفه کرده و در راستای حل آن فکر و برنامه طراحی می کند از طرفی نسبت به مسائل نظام و مدیریتی کلان کشور و نیازهای فقهی و فرهنگی جامعه دغدغه مند است.

حجت الاسلام محسنی با تاکید بر این مطلب که طلاب در شرایط حساس فعلی نباید فقط متوجه درس و بحث خود باشند، ابراز کرد: حوزه انقلابی نسبت به مسائل نظام در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و بین المللی بی تفاوت نیست.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) ادامه داد: در واقع حوزه انقلابی حوزه ای است که مسائل نظام را جزء مسائل حوزه بداند و در همه صحنه های ملی و فراملی با حضوری مفید و سازنده به دفاع از اسلام و انقلاب بپردازد.

وی در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی آیا حوزه های علمیه دارای شاخص های انقلابی گری هستند یا خیر؟ پاسخ داد: در حال حاضر عملکرد حوزه ها در این سطح متفاوت است و نمی توان نمره یکسان برای آنها در نظر گرفت، برخی از حوزه ها با توجه به دغدغه مندی مسؤولان، مدیران، معاونان و طلاب آن حوزه بسیار انقلابی و پرشور هستند و نسبت به همه مسائلی که در کشور رخ می دهد خود را مسؤول می دانند و به مسائل جامعه بی تفاوت نیستند.

حجت الاسلام محسنی با بیان اینکه برخی از حوزه ها با توجه به نگاه متفاوت متولیان و برنامه ریزان آن حوزه نسبت به مسائل نظام و جامعه بی تفاوت هستند و در واقع انقلابی نیستند، اظهار کرد: در عین حال خوشبختانه در شرایط فعلی طیفی از جوانان دغدغه مند و جهادی و انقلابی در حوزه ها شروع به فعالیت های علمی، اجتماعی و سیاسی کرده اند و بیشتر حوزه های علمیه که تحت اشراف مرکز مدیریت حوزه علمیه قم است دغدغه مند  و انقلابی هستند.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) درباره اینکه چرا برخی از حوزه ها انقلابی تر هستند، اظهار کرد: این امر متوجه نگاه متولیان و مسؤولان آن حوزه است که اگر آنان برای انقلابی ماندن حوزه ها برنامه ریزی نکنند به تدریج همین شور انقلابی موجود در بین حوزه ها کمرنگ می شود.

بیان راهکارها و راهبردها برای انقلابی ماندن حوزه ها

وی در ادامه به بیان راهکارها و راهبردها برای انقلابی ماندن حوزه ها اقدام کرد و گفت: می طلبد مسؤولان و شورای برنامه ریزی حوزه های علمیه نسبت به آشنایی طلبه ها درباره مبانی سیاسی انقلاب اسلامی و برگزاری جلسات تحلیلی آن اقدام کنند.

حجت الاسلام محسنی ادامه داد: راهکار دوم در این راستا آموزش مهارت های ارتباطی طلبه ها است چرا که در حوزه های علمیه فقه، اصول، فلسفه و علوم حوزوی تدریس و تحقیق می شود و حوزه در این زمینه در حال پویائی و شکوفائی است اما برخی از مسائل مهارتی نیاز به یادگیری از سوی طلاب دارد.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) اضافه کرد: از جمله این مهارت، مهارت هائی است که مربوط به ارتباطات جدید مثل فضای مجازی، رسانه و مباحث هنری مثل فیلمنامه نویسی است که اگر طلاب به این نوع مهارت ها آشنا شوند و مهارت های ارتباطی دیگر مانند روانشناسی اسلامی و مشاوره مجهز شوند در عرصه خدمات رسانی اجتماعی می توانند اقدامات ارزشمندی را داشته باشند رهبر انقلاب نیز به این مهم تاکید دارند.

ضرورت حضور حوزه های علمیه در عرصه های خدمات رسانی اجتماعی

وی تأکید کرد: اگر مسؤولان و متولیان حوزه های علمیه برای حضور انقلابی طلاب به صورت جهادی در مناطق محروم و کم برخوردار برنامه ریزی نداشته باشند و فقط طلاب به مباحث درسی مشغول شوند در واقع نمی توانند با مشکلات و نیازمندی ها در مناطق محروم آشنا شوند.

حجت الاسلام محسنی ادامه داد: نیاز است طلبه ها با کمک خیرین و مردم در این عرصه ها برای رفع مشکلات قدم بردارند و با مهارت های خدمات اجتماعی آشنا شوند تا در مواقع بحرانی و آسیب های طبیعی بتوانند در کمک رسانی به جامعه حضور فعال داشته باشند./813/ت302/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 2
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات