۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۶۳۷۰۱۳
نماینده مجلس خبرگان رهبری تشریح کرد؛

حکم غیبت کردن از مواضع افراد در رسانه‌های گروهی

حکم غیبت کردن از مواضع افراد در رسانه‌های گروهی
آیت الله مهدوی با بیان اینکه مسأله ای که افراد در حضور رسانه‌های گروهی مطرح می‌کنند مصداق علنی کردن موضوع است، گفت: بازگو کردن این مواضع به دلیل علنی بودن آن جایز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در سالن اجتماعات هلال احمر اصفهان، با بیان اینکه غیبت ترویج فحشا محسوب می‌شود و در روایت صریحا به این موضوع اشاره شده است، گفت: اینکه کار بد دیگران را یک نفر بازگو کند ترویج این کار بد است و قرآن حتی می گوید کسی که دوست دارد ترویج فحشا کند از طریق غیبت باید منتظر عذاب الهی باشد.

استثنائی در جواز غیبت از اشخاص

وی در ادامه افزود: این موضوع یک استثنا دارد، ممکن است کسی کار مکروهی انجام دهد اما از نظر خود او مرتکب کار خلافی نشده باشد، نشانه اینکه خودش معتقد به خلاف بودن نیست این است که در جاهای دیگر از جمله محلی که ما می‌خواهیم این موضوع را بیان کنیم، اگر حاضر باشد به اینکه این عمل خلاف را انجام می دهد اذعان دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه در این شرایط بازگو کردن عمل خلاف شخص در حالی که معتقد به خلاف بودن آن نیست، غیبت محسوب نمی‌شود، اظهار کرد: این موضوع را نباید با عمل کسی که در محلی از کار زشت خود دفاع می‌کند اما در جاهای دیگر حاضر به دفاع از عمل خلاف خود نیست، اشتباه گرفت و این دو باهم تفاوت دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اینکه شخصی از عمل خلاف خود همه جا دفاع کند به ما این اجازه را می‌دهد که راجع به این کار او صحبت کنیم و این موضوع منحصر در همان یک کار می‌شود و نباید راجع به دیگر اعمال و رفتار او سخن گفت.

وی ادامه داد: در تعریف غیبت ذکر شده است که بیان کردن آنچه برادر تو از آن اکراه دارد و بدش می‌آید، زمانی که شخصی از عملی بدش نمی‌آید و با بازگو کردن آن مشکلی ندارد تنها آن عمل را می‌توان بازگو کرد.

آیت الله مهدوی با اشاره به ضرورت پرهیز از بازگو کردن عمل خلافی که شخصی در محلی به صورت علنی انجام داده است، تصریح کرد: گاهی شخصی در یک جلسه خلافی را علنی انجام می‌دهد که در جاهای دیگر از انجام آن پرهیز می‌کند، در این صورت نباید غیبت او را انجام داد.

صحبت در حضور رسانه‌ها به معنای عمومی بیان کردن مسأله است

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان بر ضرورت توجه به واکنش شخص به بازگو کردن عمل او در محافل مختلف برای اجتناب از غیبت کردن تأکید کرد و گفت: اما کسانی که در حضور رسانه‌های گروهی سخنرانی می‌کنند و مسلم است که این سخنرانی همه جا پخش می‌شود و همه می‌شنوند، اگر من سخنی را در این تریبون از او شنیدم می‌توان عین آن را بازگو کنم ولو اینکه به نظر من این سخن اشتباه باشد، چرا که به نظر آن شخص این سخن درست و نمی‌تواند مدعی خصوصی بودن آن باشد چرا که سخن گفتن در حضور رسانه‌ها به معنای عمومی کردن یک مسأله است.

وی در ادامه افزود: فقط باید مراقب باشیم در بازگو کردن مسأله دچار اضافات نشویم، کسی که موضوعی را در رسانه‌های گروهی مطرح می‌کند یعنی به آن اعتقاد دارد و این موضوع را علنی اعلام کرده است، اشخاصی که به دین ضربه می‌زنند همین هستند، آنها به نظر خود کارشان درست است و ما می‌توانیم عین آن عمل را پشت سر آنها بیان کنیم.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه در زمینه غیبت باید احتیاط کرد، گفت: حتی زمانی که غیبت جایز است بهتر است ببینیم مصلحت هست این کار را انجام دهیم یا اینکه پرهیز از این کار کنیم بهتر است. اگر بازگو کردن موضوعی به کسی منفعتی نمی‌رساند بهتر است از آن پرهیز کنیم./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات