۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۶۳۷۲۰۵
حجت الاسلام دری تشریح کرد؛

گزارشی از روند فعالیت های طرح ملی "مشق اجتهاد"

گزارشی از روند فعالیت های طرح ملی
مدیر طرح ملی "مشق اجتهاد" به ارائه گزارشی از عملکرد سال گذشته و امسال این طرح پرداخت و گفت: به دنبال روشمند سازی تحقیقات علوم اسلامی در حوزه و دانشگاه هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مصطفی دری مدیر طرح ملی روشمندسازی تحقیقات علوم اسلامی در نشست خبری طرح ملی روشمندسازی تحقیقات علوم اسلامی «مشق اجتهاد» که امروز در دفتر خبرگزاری حوزه برگزار شد، به ارائه گزارشی از عملکرد سال گذشته و امسال این طرح پرداخت و گفت: ما در این طرح به دنبال روشمند سازی تحقیقات علوم اسلامی در حوزه و دانشگاه هستیم.

وی ادامه داد: ما در سال گذشته حدود 12 کارگاه را در شهرهای قم، مشهد، تهران و اصفهان برگزار کردیم؛ کارگاه هایی همچون آفاق فقه پژوهی، روش نگارش مقاله علمی، روش استناد دهی به منابع فقه، آشنایی با نرم افزاهای فقه پژوهی و میزگرد چالش های فقه و دنیای معاصر از جمله اقدامات ما در این شهرها بوده است.

حجت الاسلام دری خاطرنشان کرد: کارگاه های مذکور در سال گذشته 12 مرتبه تکرار شد و 15 جلسه در 12 مکان با اساتید مختلف آن موضوعات را تکرار کرده ایم.

مدیر طرح ملی روشمندسازی تحقیقات علوم اسلامی با اشاره به موفقیت 10 برابری کارگاه های طرح ملی مشق اجتهاد نسبت به سایر کارگاه های مقاله نویسی گفت: حدود 120 نفر در کارگاه های ما شرکت کرده اند که مقالات 70 نفر از آنها پذیرفته شده است و قابلیت انتشار نیز دارد؛ این در حالی است که سایر کارگاه های مقاله نویسی اگر 120 شرکت کننده داشته باشند، مقالات 5 یا 6 نفرشان پذیرفته می شود.

وی از برگزاری اختتامیه دوره گذشته طرح ملی روشمندسازی تحقیقات علوم اسلامی 12 اسفندماه در مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) برگزار می شود، تأکید کرد: امسال مقرر شد مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) در عرصه فقه پژوهی علاوه بر برگزاری 12 کارگاه مذکور، 4 دوره پیشرفته دیگر نیز برگزار کند که مخاطبان آن نیز از سطح چهار حوزه و دوره دکتری است.

حجت الاسلام دری تأکید کرد: در دوره امسال یک دوره تخصصی که مخاطبانش اساتید حوزه و دانشگاه هستند با دو کرسی ترویجی با موضوعاتی همچون ابعاد و چالش های فقه محیط زیست و چالش های فقه فضای مجازی با همکاری مراکز حوزوی برگزار می شود؛ میزگردهای تخصصی نیز در قم و مشهد با حضور حجت الاسلام والمسلمین مبلغی و آیت الله علیدوست و سایر اساتید دانشگاهی برگزار خواهد شد.

مدیر طرح ملی روشمندسازی تحقیقات علوم اسلامی همچنین با بیان اینکه مقالات علمی نیز در کنفرانس های علمی ارائه خواهد شد، از مجازی سازی دوره پیشرفته طرح ملی روشمندسازی تحقیقات علوم اسلامی خبر داد و بیان کرد: این موضوع بدان جهت است که مدارس و مراکز فقهی در سراسر کشور امکان برگزاری این طرح را داشته باشند؛ این طرح تا پایان اسفند ماه انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال رشته علمی  اخلاق پژوهی نیز به مشق اجتهاد اضافه خواهد شد، اظهار داشت: سلسله نشست های این موضوع نیز در سال 98 و 99 با همکاری پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامیبا 7 کارگاه، 3 هم اندیشی و 3 میزگرد برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام دری خاطرنشان کرد: کارگاه های فقه تربیت، روش پیوست نگاری فرهنگی بر طرح های ملی، رویکردها و نظریه های مطالعات معنویت، هم اندیشی روش شناسی استنباط احکام اخلاقی از منابع دینی، میزگرد نقش شهود غربی در منابع اخلاق استنباطی و میزگرد روش استفاده از یافته های تجربی در پژوهش های اخلاقی از جمله نشست هایی است که در امسال و سال آینده در راستای اخلاق پژوهی برگزار می شود./841/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
حسین ثالث موید
ارسال نظرات