۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۶۳۷۳۲۵

آمریکا دنبال تقسیم عراق به هفت اقلیم است

آمریکا دنبال تقسیم عراق به هفت  اقلیم است
واشنگتن در تلاش است که طرح از قبل بررسی شده تقسیم عراق به هفت اقلیم را اجرایی کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، پس از آنکه پارلمان عراق مصوبه اخراج نظامیان تروریست آمریکا از خاک این کشور را تصویب کرد، واشنگتن در تلاش است که طرح از قبل بررسی شده تقسیم عراق به چند اقلیم را اجرایی کند.

پارلمان عراق اخیرا دولت این کشور را ملزم کرد که به حضور نظامیان تروریست آمریکایی در این کشور پایان دهد و جدول زمانی را برای اخراج این نظامیان، تدوین کند.

این اقدام پارلمان عراق، محاسبات دولت آمریکا و احزاب و طیفهای سیاسی همپیمان این کشور در داخل عراق را بر هم زد. همین مسئله نیز باعث شد که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، گزینه‌های جایگزین را بررسی کند.

این در حالی است که ترامپ مدعی «نیاز عراق به پشتیبانی آمریکا» است و در واکنش به اقدام پارلمان عراق، این بار، برگه تجزیه این کشور را رو کرده است؛ به نحوی که روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد که واشنگتن با استفاده از «مواضع طیفهای کُرد و اهل تسنن که خواستار باقی ماندن این کشور [در عراق] هستند»، پرونده تجزیه عراق به چند اقلیم (منطقه) را کلید زده است.

به گزارش این روزنامه، ایده تجزیه عراق به چند منطقه، برآیند چندین نشست است که طی سالهای گذشته برگزار شده و در این زمینه، آمریکا، بر ماده‌هایی از قانون اساسی عراق استناد می‌کند که در راستای اجرای این سیاست است، از جمله ماده ۱۱۹. بر اساس این ماده، هر استانی در عراق حق دارد اگر درخواستی درباره تشکیل یک اقلیم در آن مطرح شد، این مسئله را به همه‌پرسی بگذارد.

در کنار این ماده، باید به ماده ۱۲۰ قانون اساسی عراق اشاره کرد. بر اساس این ماده، اقلیم مذکور، حق دارد قانون اساسی (جدیدی) تدوین کند که ساختار نهادهای این اقلیم، اختیارات و مکانیزم اعمال این اختیارات را تعیین کند؛ البته مشروط به اینکه با قانون اساسی [دولت فدرال عراق] در تناقض نباشد.

بنا بر این گزارش، این ماده، اگر مورد حمایت سیاسی قرار گیرد، عراق را در معرض چالش «ایجاد کردستان دوم» قرار می‌دهد؛ هر چند از چندین سال پیش، در این راستا تلاش می‌شود و آمریکا، سردمدار این تلاشهاست. از جمله این تلاشها می‌توان به «نشست پاریس» در ژوئیه ۲۰۱۶، «کنفرانس معارضان عراقی در عمان» در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۶، «کنفرانس ژنو» در ۱۵ فوریه، «کنفرانس یک و دو آنکارا» در مارش ۲۰۱۷ اشاره کرد./983/ب

منبع: العالم

ارسال نظرات