۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۶۳۷۴۵۴
نماینده ولی فقیه در استان فارس:

رشد علمی در دانشگاه‌ها باید متناسب با نیازهای کشور باشد

رشد علمی در دانشگاه‌ها باید متناسب با نیازهای کشور باشد
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: امروز رشد نامتوازنی در ابعاد کارهای علمی است و باید این رشد همه جانبه باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین لطف‌الله دژکام پیش از ظهر امروز در بیست‌وششمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور که در دانشگاه شیراز برگزار شد، اظهار داشت: بنده نقدهایی دارم اما به حساب قدرناشناسی زحمات دوستان نیست و مسلما خدمات بسیار ارزنده‌ای به واسطه دانشگاه‌ها و به ویژه دانشگاه‌های بزرگ برای کشور انجام شده و می‌شود.

وی با اشاره به آیه 10 سوره فاطر گفت: انقلاب اسلامی برای عزتمند شدن ما بوده و این عزتمندی جزء اهداف انقلاب اسلامی است در حالی که پیش از انقلاب از عزتمندی فاصله گرفته بودیم.

امام جمعه شیراز برای رسیدن به این عزت باید کارهای مبتنی بر علم و دانش انجام شود، چراکه توانایی در دانایی است، افزود: اگر دانایی را حذف کنیم دیگر توانایی، عزت و سربلندی به دست نمی‌آید ولو اینکه در برهه‌ای بعضی اقدامات عزت‌آفرین است اما نتیجه طولانی مدت آن چون مبتنی بر علم و دانش نبوده، مطلوب و ماندگار نیست.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام با بیان اینکه دانشگاه محل تولید همین دانش‌ها است و برای این تولید نیاز به یک موتور حرکت دارد، بیان کرد: آن موتور حرکت عمل صالح است که می‌خواهیم دانش را کاربردی کنیم، ما تا وارد عرصه عمل و اقدام نشویم نمی‌دانیم برای مرحله بعدی باید چه تولید کنیم.

وی با اشاره به بررسی موانع نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: فکر ما منعطف به حل مسائل اصلی کشور نیست تنها می‌خواهیم ببینیم دیگران چه کردند و ما هم همان را انجام دهیم و تکرار کنیم در حالی که باید راه حل بومی و علمی برای مشکلات اصلی اجتماعی و فرهنگی پیدا کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس عنوان کرد: باید نیاز ملموس کشور را به دانشگاه بدهیم تا برایش راه حل و راهکار تعریف کند و این تولید علم است؛ عمل صالح هم یعنی اقدام کنیم؛ عمل صالح زمینه‌ساز تولید مطالب جدید نظری و علمی است.

امام جمعه شیراز با اشاره به پیشرفت در حوزه نظامی تصریح کرد: این موضوع بسیار ارزشمند است اما همان طور که مقام معظم رهبری چندین بار اشاره کردند که پیشرفت در یک گوشه از مسائل علمی جالب نیست و اندام علمی کشور نامتقارن رشد می‌کند، ما باید رشد در همه جوامع علمی داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تاکید کرد: امروز رشد نامتوازنی در ابعاد کارهای علمی است و باید این رشد همه جانبه باشد؛ امروزه توقع ما در زمینه تولیدات فکری و راه حل‌های عملی مسائل اجتماعی و انسانی زیاد است و کشور از این جهت بسیار مشکلات حل نشده دارد./1350/د102/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات