۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۶۳۷۴۷۶
تولیت مسجد مقدس جمکران:

ولایت فقیه امری اجماعی بین همه علمای تاریخ شیعه است

ولایت فقیه امری اجماعی بین همه علمای تاریخ شیعه است
حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان با تأکید بر این که ولایت فقیه امری اجماعی بین همه علمای تاریخ شیعه است، گفت: علما تنها در سعه و ضیق آن اختلاف دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش «بررسی نظریه ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی(ره)» بزرگداشت پنجاهمین سال تدریس ولایت فقیه توسط امام خمینی(ره) در حوزه علمیه نجف، امروز در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران در این همایش با بیان این که ولایت فقیه از اساسی ترین و در عین حال غریب ترین مفاهیم در جامعه اسلامی محسوب می‌ شود، گفت: حضرت امام(ره) از اول بهمن 1348 تا 20 بهمن و طی 13 جلسه درس به این مسأله ورود پیدا کردند که البته بعدها در جلد دوم کتاب بیع خودشان این بحث را کاملا و دقیقا مکتوب کردند.

وی افزود: در مقاله ای که زمانی در یکی از نشریات چاپ شده آمده است که نظریه ولایت فقیه در نجف اشرف به ذهن امام آمد در حالی که قبل از آن امام تصریحا یا تلویحا به این مسأله پرداخته بود که از جمله آن در آبان 1344 در سخنرانی علیه کاپیتولاسیون فرمودند: کسانی که این قانون را تصویب کردند نمایندگان ملت ایران نیستند و اگر هم هستند من آنها را عزل کردم.

تولیت مسجد مقدس جمکران در ادامه عنوان کرد: پیش از آن در نامه ای در سال 1323 به موضوع قیام لله و بحث تبری و تولی تا نفی حاکمیت طاغوت و اثبات حاکمیت اسلام پی گرفتند و همزمان با آن کتاب کشف اسرار را می‌ نویسند و در آن کتاب نیز با صراحت موضوع ولایت فقیه را مطرح کردند.

وی با اشاره به این که ولایت فقیه امری اجماعی بین همه علمای تاریخ شیعه است، ابراز داشت: اختلافاتی که وجود داشته همواره بین گستره و میزان حاکمیت ولی فقیه بوده است بنابراین مسأله ولایت فقیه موضوعی غریب در بین علمای گذشته محسوب نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان بیان داشت: مباحث ولایت فقیه از جمله مباحث هیجان انگیز و عاشقانه و دلنشین برای ما محسوب می‌ شد و ما توقع چنین مباحثی را از ایشان با توجه به روحیات ضد استکباری و ضد حکومت طاغوتی ایشان داشتیم و برای ما بحثی غیر متوقع نبود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: امام خمینی(ره) بر مسأله کادر سازی برای حکومت تأکید داشتند و در نجف می‌ فرمودند فعلا برای اقدام کردن عملی زود است از این رو با زمینه سازی و تبیین برای نفی طاغوت و اثبات حکومت اسلامی تلاش کردند تا آن زمینه شگرف پدید آمد.

مدیر مسؤول ماهنامه پاسدار اسلام با بیان این که امام پیش از آغاز نهضت خود کارهای بزرگی به عنوان مقدمه انجام داد، گفت: با همین فعالیت ها و اقدامات حکومتی بزرگ تشیکل شد که شما امروز می‌ بینید مردم برای شهادت یک سردار بزرگ آن چگونه ادای احترام کردند که معنای آن حمایت از مقاومتی بود که حضرت امام(ره) با نهضت اسلامی خود، آن را ایجاد کرد./1330/ج

ارسال نظرات