۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۱
کد خبر: ۶۳۸۳۸۰
حجت‌الاسلام والمسلمین مومنی:

کاندیداهای انتخاباتی اخلاق اسلامی را رعایت کنند

کاندیداهای انتخاباتی اخلاق اسلامی را رعایت کنند
حجت الاسلام والمسلمین مومنی گفت: اخلاق انتخاباتی باید توسط کاندیداها رعایت شود و در فضای مجازی و حقیقی علیه همدیگر بی‌اخلاقی نکنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی شب گذشته بعد از نماز عشاء در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر اظهار کرد: امام صادق علیه‌السلام در روایت «عنوان بصری» توصیه‌های مهم و کلیدی نسبت به مریدان و پیروان دارند که این حدیث مشتمل بر دو بخش بوده که در بخش دوم نکات کاربردی به عارفان بیان‌شده است.

سخنران حرم بانوی کرامت تاکید کرد: برای سیر و سلوک باید توصیه‌های ائمه معصومین(ع) نصب‌العین قرار گیرد و دستورالعمل‌ها مستند روایی داشته باشد و قبل از هر چیز قلب انسان پاک و آمادگی عمل کردن به آن‌ها را داشته باشد.

وی یادآور شد: بخش اول مربوط به تأدیب و تربیت و ریاضت نفس است که امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند سه عمل به تربیت نفس برمی‌گردد که عبارت‌اند از اینکه انسان باید از خوردن چیزی که به آن اشتها ندارد پرهیز کند، زمانی که گرسنه نیست چیزی نخورد و زمانی که می‌خواهد غذا بخورد باید هم طعام حلال بخورد و هم هنگام خوردن اسم خدا بر زبان جاری کند.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: خوردن چیزی که انسان به آن اشتها ندارد، نتیجه‌ای جز حماقت و نادانی نخواهد داشت و مانع از پیشرفت معنوی و تکامل نفسانی می‌شود. گرسنگی و کم خوری موجب ریاضت و کنترل و تأدیب نفس بوده و آثار رعایت خوراک باعث سلامتی خواهد شد.

وی یادآور شد: همه سالکان و عارفان همواره متصف به صفات علم و عمل و دارای ریاضت نفس بوده‌اند و به همه دستور العمل‌ها‌یی که از سوی امام معصوم(ع) صادر شده است عمل می‌کردند.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی در ادامه گفت: بخش دوم مربوط به حلم انسان است که بنا بر توصیه امام صادق علیه‌السلام در این خصوص انسان در مقابل فردی که نزاع دارد و ده‌ها مطلب می‌گوید، حتی یک مطلب هم جواب ندهد و همچنین

در مقابل فردی دشنام می‌دهد باید بگوید اگر نسبت‌هایی که می‌دهد راست باشد خدا از وی گذشت نماید و اگر دروغ باشد خداوند از او گذشت ننماید. اگر فردی علیه او تهدیدی ابلاغ کند، انسان باید وعده دعا و خیرخواهی و نصیحت ابلاغ نماید.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: این سه نکته مهم باعث می‌شود آتش کینه‌ها خاموش و نزاع‌ها مرتفع و اختلافات از بین رود و باعث حکم‌فرما شدن آرامش واقعی در جامعه می‌شود.

وی افزود: حلیم بودن به معنای بی‌عرضگی نیست بلکه به خاطر خداوند گذشت نمودن است چراکه حلم رافع مشاجرات و نزاع‌های اجتماعی است.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی با اشاره به انتخابات پیش‌روی مجلس یادآور شد: اخلاق انتخاباتی باید توسط کاندیدها رعایت شود و در فضای مجازی و حقیقی علیه همدیگر بی‌اخلاقی نکنند و در گفتار و رفتار خود رضایت خداوند را در نظر داشته باشند چراکه ایران یک مملکت اسلامی است.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: بخش سوم نیز اشاره به سه نکته کلیدی دارد که مربوط به کسب علم و دانش است؛ امام صادق علیه‌السلام توصیه می‌فرمایند آنچه را که نمی‌دانید از عالمان سؤال کنید و بپرهیزید از آزمایش علمی دیگران و همچنین بپرهیزید از انجام امور بر اساس خود رأیی و جانب احتیاط را رعایت کنید و در نهایت همان‌گونه که از شیر درنده فرار می‌کنید ازنظر دادن‌های نابخردانه و بر اساس جهالت پرهیز نمایید.

وی در پایان گفت: برای سؤال نباید دیگران را به‌زحمت و اذیت انداخت و نباید مراتب علمی دیگران مورد آزمایش قرار گیرد و با پرهیز از خودرأیی و رعایت جانب احتیاط انسان می‌تواند از شبهات و معاصی دور شود./1370/د102/ب1

ارسال نظرات