۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۶۳۸۵۱۷
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

چهار دسته از افرادی که غیبت کردن از آنها مانعی ندارد

چهار دسته از افرادی که غیبت کردن از آنها مانعی ندارد
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه پیشوای کذاب از افرادی است که می‌توان از او غیبت کرد گفت: ویژگی پیشوای کذاب که از خوبی تو تشکر نمی‌کند و بدی تو را مجازات خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در سالن هلال احمر اصفهان، با بیان اینکه آیه 148 سوره نساء می‌فرماید خداوند دوست ندارد که شخصی علنی علیه کسی حرف بزند مگر اینکه مظلوم واقع شده باشد، گفت: فقها این مظلوم واقع شدن را بررسی و توضیح داده‌اند و در یک شرایطی اجازه داده‌اند غیبت از ظالم انجام شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: اینطور نیست که هرکسی بیاید به جمعی که کاری از دستشان برنمی‌آید غیبت ظالمی را بگوید، وقتی که شخصی مظلوم واقع شده فقط پیش کسی می تواند غیبت ظالم را بگوید که کاری از دست او برای مقابله با ظلم بربیاید، پس این موضوع مطلق نیست.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه فسق علنی را می‌توان غیبت کرد، افزود: گاهی شخصی گناهی را در حضور عده‌ای انجام می دهد اما راضی نیست در جمع دیگری یا برای شخص دیگری مطرح شود، این بازگویی گناه علنی او غیبت است اما اگر شخص عمل خود را گناه نمی‌داند و آن را در جای دیگر هم حاضر است تکرار کند بازگو کردن آن ایرادی ندارد.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) تصریح کرد: بنابر فرموده پیامبر اکرم(ص) چهار شخص است که غیبت آنها گناه ندارد، یکی همان فاسقی است که گناهش را علنی می‌کند و از آن ابایی ندارد، دوم پیشوای کذاب، یعنی هرکسی که مسؤولیتی دارد و کسی است که اگر به او خوبی کنی از تو تشکر نخواهد کرد و اگر بدی کنی حتما تو را مجازات خواهد کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری سومین مورد از موارد گناه نبودن غیبت بنابر روایت پیامبر اکرم(ص) را افرادی که به شوخی ناسزای به مادر می‌گویند عنوان کرد و گفت: برخی افراد کم فرهنگ به مادر دیگران فحاشی می‌کنند و حتی ممکن است این کارشان از روی شوخی باشد، غیبت کردن این افراد جایز است.

آیت الله مهدوی در ادامه خاطرنشان کرد: چهارمین دسته از کسانی که می‌توان غیبت آنها را کرد، کسانی هستند که از جماعت خارج می‌شوند، یعنی افرادی که جامعه را قبول ندارند و پیامبر برای آنها دو ویژگی ذکر کرده‌اند، یکی اینکه به امت رسول الله(ص) ایراد می‌گیرند و عیب جویی می‌کنند از مردم و دیگری اینکه علیه مردم و جماعت مسلمانان شمشیر می‌کشند، چنین کسی از جمله افرادی است که غیبت او جایز است./1304/پ310/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات