۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۶۳۸۵۲۷
رئیس جامعةالمصطفی:

انقلاب اسلامی مهم‌ترین حادثه تاریخی کشور به شمار می‌رود

انقلاب اسلامی مهم‌ترین حادثه تاریخی کشور به شمار می‌رود
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ضمن گرامیداشت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی مهم‌ترین حادثه تاریخی کشور به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی بر اهمیت تحلیل آثار و برکات انقلاب اسلامی اشاره کرد و ابراز داشت: المصطفی به عنوان نهاد برآمده از انقلاب اسلامی وظیفه دارد در عرصه تولید دانش و عرصه فکر بین‌المللی، مبین اندیشه انقلاب اسلامی باشد. جشنواره شیخ طوسی آثار و برکات این نهاد را به عنوان یکی از برکات انقلاب اسلامی مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

رئیس جامعةالمصطفی با بیان این که حوزه‌‌های علمیه در گستره تاریخ، همواره رویکردی بین‌المللی داشته‌اند و از کشورهای مختلف در این حوزه‌ها جمع می‌شدند، تصریح کرد: رویکرد بین‌المللی، از ویژگی‌های تاریخی حوزه‌های علمیه است؛ حضور چندصد نفر از دوازده ملیت جهان، پیش از انقلاب اسلامی، زمینه را فراهم کرد تا حوزه‌های علمیه ایران،‌ پس از انقلاب اسلامی میزبان ده‌هاهزار نفر از علاقه‌مندان و مشتاقان معارف الهی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در ادامه ضمن ارائه تاریخچه‌ای از تأسیس جامعةالمصطفی، با بیان این که المصطفی جزو شناخته‌شده‌ترین نهادهای علمی و دینی در عرصه بین‌الملل به شمار می‌رود، ابراز داشت: توسعه ارتباطات بین‌المللی حوزه‌های علمیه در جهان اسلام، از آثار انقلاب اسلامی است که با بیرون آمدن حوزه‌های علمیه از انزوای تحمیلی شکل گرفت.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی و با باز شدن ابواب ارتباطات با حوزه‌های علمیه جهان، جامعةالمصطفی به عنوان امتداد بین‌المللی حوزه‌های علمیه، عضو مؤثری در اتحادیه‌های علمی جهان به شمار می‌رود.

رئیس جامعةالمصطفی عقد تفاهم‌نامه همکاری با بیش از دویست مرکز علمی در جهان و برگزاری همایش‌های متعدد با مراکز علمی و دانشگاهی را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: ابواب ارتباطات بین‌المللی حوزه علمیه، از طریق المصطفی با دنیا گشوده شده است و المصطفی اهمیت ویژه‌ای در این عرصه دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی بر لزوم بازخوانی خدمات و دستاوردهای بین‌المللی المصطفی در این دوره از جشنواره تأکید کرد و اذعان داشت: در این جشنواره، علاوه بر ارزیابی آثار علمی المصطفائیان در قالب‌های مختلف پژوهشی، هر سال موضوعی، به عنوان موضوع ویژه جشنواره شیخ طوسی انتخاب می‌شود که در سال گذشته به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، ارائه دستاوردهای علمی و بین‌المللی المصطفی به عنوان متن برخاسته از انقلاب در دستور کار قرار گرفته و مناسب بود با توجه به گستردگی کارهای انجام‌شده در داخل و خارج کشور، در فرصت موسع‌تری به این موضوع پرداخته می‌شد.

وی فراهم‌سازی زمینه همزیستی مشتاقان معارف الهی از ادیان و مذاهب مختلف را از ویژگی‌های منحصر به فرد جامعةالمصطفی دانست و ابراز داشت: حضور پیروان مختلف ادیان و مذاهب کنار یکدیگر و حضور اندیشمندانی از ادیان و مذاهب اسلامی، نشان‌دهنده رأفت اسلامی است که انقلاب اسلامی راهبرد خود می‌داند، ایشان در ادامه افزود: ارائه رشته‌های آموزشی متنوع و متکثر ناظر به برآورده‌سازی نیازهای بین‌المللی، از دیگر ویژگی‌های المصطفی به شمار می‌رود و طراحی بسیاری از این رشته‌ها برای نخستین بار در مراکز علمی حوزوی ورود نموده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ترسیم چهارصد رشته و گرایش علمی را در طرح تحول نظام آموزشی، یکی از دستاوردهای بزرگ المصطفی و حوزه‌های علمیه دانست و خاطرنشان کرد: توجه ویژه به علوم انسانی، که جزو شش قلمرو مهم دانشی است، همواره در دستور کار جامعةالمصطفی قرار داشته که با رویکردی بین‌المللی، به این حوزه مهم و تأثیرگذار پرداخته است.

وی حوزه علوم انسانی را علوم فرهنگی و زیربنایی شکل‌گیری تمدن دانست و ابراز داشت: علوم انسانی، لایه معرفتی علوم و تکنولوژی‌های زیست بشری است؛ از این رو، پرداختن به این قلمرو خاص برای آینده انقلاب اسلامی، به ویژه در گام دوم انقلاب اسلامی، تعیین‌کننده است.

رئیس جامعةالمصطفی با بیان این که در عرصه آموزش خواهران گام‌های خوبی برداشته شده است، اذعان داشت: به برکت انقلاب اسلامی، در حوزه داخلی شاهد توسعه آموزش‌های ویژه خواهران هستیم و جامعةالمصطفی در بخش بین‌المللی، با توسعه همکاری‌ها، فرصت بسیار گسترده‌ای برای تحصیل خواهران از کشورهای مختلف در حوزه علمیه قم فراهم نموده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی آموزش‌های مجازی را از دیگر خدمات جامعةالمصطفی برشمرد و ابراز داشت: المصطفی از ظرفیت فضای مجازی برای ارتباط با عالم و توسعه ارتباطات علمی و دینی استفاده نموده و با راه‌اندازی دانشگاه مجازی، به دستاوردهای چشمگیری دست یافته است. در طرح توسعه فعالیت‌های آموزشی المصطفی، نگاه ویژه‌ای به توسعه آموزش‌های مجازی وجود دارد.

وی با تأکید بر این که جامعةالمصطفی تاکنون هفتصد متن آموزشی و کمک‌آموزشی را ناظر به نیازهای آموزشی عرصه بین‌الملل تولید نموده است، تصریح کرد: آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی، از دیگر بسترهای فعالیتی است که در آن، سفیران برادری و معنویت گرد هم حضور می‌یابند و مباحث علمی را به اشتراک می‌گذارند.

رئیس جامعةالمصطفی افزود: المصطفی تلاش دارد در صورت امکان، از ظرفیت فراگیران در فعالیت‌های برون‌مرزی بهره‌مند شود. آموزش و توسعه زبان فارسی به عنوان زبان دوم دنیای اسلام و زبان انقلاب اسلامی، همواره مهد و خاستگاه بسیاری از معارف تولیدشده در جهان اسلام به شمار می‌رود که به برکت انقلاب اسلامی، توسعه چشمگیری داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی بر جایگاه ارائه تولیدات فاخر علمی در عرصه بین‌الملل اشاره نمود و اذعان داشت: ترجمه آثار فاخر علمی جهان اسلام به زبان‌های مختلف، از اقداماتی است که زمینه و بستر تبیین معارف الهی را در عرصه بین‌الملل فراهم کرده است.

وی، در بخش پایانی سخنان خود، ضمن تقدیر از تلاش‌ها و مجاهدت «آیت‌الله مقتدایی» و «آیت‌الله اعرافی»، اظهار داشت: در سال‌های اخیر، الگوهای تعامل سازنده و مفیدی در دستگاه سیاست‌گذاری و مدیریت جامعةالمصطفی شکل گرفته است.

گفتنی است در بخش پایانی جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی، ضمن تقدیر از برگزیدگان بخش آثار و مقالات، از تلاش و مجاهدت افتخارآمیز آیت‌الله مقتدایی و آیت‌الله اعرافی تقدیر و تشکر شد./1370/د102/ب1

ارسال نظرات