۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۶۳۸۶۲۶

درخشش ارتش سوریه با تاکتیک هوشمندانه برای انهدام تروریست‌ها در سراقب

درخشش ارتش سوریه با تاکتیک هوشمندانه برای انهدام تروریست‌ها در سراقب
ارتش سوریه پس از نبردی سرنوشت ساز، شهر سراقب را آزاد کرد و تروریست‌ها حتی فرصت نفس تازه کردن هم نداشتند.

به گزارش خبرگزاري رسا، آری؛ ارتش سوریه شهر سراقب در حومه ادلب را به طور کامل آزاد کرده است و یگان‌های مهندسی سرگرم پاکسازی شهر از وجود عناصر انتحاری و تله‌های انفجاری و مین‌های کارگذاشته شده هستند. در کشاکش بین هجوم قدرتمندانه ارتش سوریه و مقاومت جسته و گریخته گروه‌های تروریستی سرانجام این دولت سوریه بود که پیروز شد. ارتش به رغم وجود مراکز دیده بانی ترکیه در منطقه – که به منظور جلوگیری از پیشروی ارتش سوریه در ادلب تأسیس شده بودند - همچنان به پیشروی خود ادامه داد.

عملیات ارتش سوریه برای محاصره سراقب با غافلگیر کردن گروه‌های تروریستی در تل توقان آغاز شد. این منطقه به رغم وجود پست دیده بانی ترکیه، از همه طرف محاصره شد. با محاصره منطقه، امکان پیشروی و اجرای عملیات مقدماتی در روستا‌های کفر عمیم، الواسطه و الطویل الشیخ و کنترل ارتفاعات الواسطه و السلطان و حرکت به سمت شهرک‌های زمار و جزریایا و الذهبیه و سپس پیشروی در محور‌های مختلف از جمله روستا‌های ابو خشه و رأس العین و پس از آن دسترسی به منطقه اسلامین برای ارتش فراهم شد و بر این اساس شهر از محور شرقی محاصره شد و با کنترل منطقه النیرب، نقل و انتقال تروریست‌ها از محور غربی نیز متوقف شد. در محور جنوبی نیز ارتش به پیشروی خود در جاده بین المللی از منطقه معردبسه ادامه داد. در محور شمالی هم با حمله برق آسا و غافلگیر کننده به شهرک افس در شمال غرب سراقب، آن را آزاد کردند و به این ترتیب شهر را به طور کامل محاصره کردند. در این عملیات حدود ۲۲ روستا و شهرک آزاد شدند و پست‌های دیده بانی ترکیه در مناطق معر حطاط و الصرمان و تل طوقان هم به محاصره ارتش درآمدند.

ارتش با کنترل مناطق یادشده و پیشروی‌های برق آسا در آستانه تکمیل مرحله دوم عملیات "فجر ادلب" قرار گرفت و وارد مرحله سوم عملیات شد؛ ظرف ۴۸ ساعت ارتش حلقه محاصره سراقب را تکمیل کرد. هدف ارتش از محاصره کامل منطقه، تنگ کردن عرصه بر گروه‌های تروریستی در داخل شهر و جلوگیری از رسیدن کمک‌های نظامی به آن‌ها یا فرار آن‌ها از منطقه بود علاوه بر این‌ها از درگیری با نیرو‌های ترکیه - که تجهیزات خود را نزدیک منطقه مستقر کرده بودند - هم اجتناب کرد. به عبارت دیگر ارتش با در اختیار گرفتن فضای تهاجم گسترده در همه محور‌ها و تنگ کردن عرصه بر گروه‌های تروریست هم اکنون می‌توانند عملیات حلب را آغاز کند. آزادسازی سراقب کمک شایانی برای پیروزی در عملیات حلب به ارتش سوریه می‌کند. این عملیات چه در محور جنوبی دنبال شود یا در محور جنوب غربی، با توجه به طبیعت جغرافیایی پیچیده منطقه و اشغال برخی ارتفاعات مشرف بر منطقه از جمله ارتفاعات "تل العیس" و "تل حدیه"، ویژگی‌های خاص خود را خواهد داشت. این ارتفاعات نقاط قوت گروه‌های تروریستی در مقابل ارتش سوریه خواهند بود. اما استقرار ارتش سوریه در سراقب و تثبیت موقعیت ارتش در این منطقه باعث می‌شود ارتفاعات العیس و شهرک و روستا‌های اطراف آن از محور حومه جنوب غرب حلب و محور سراقب، در تیررس ارتش قرار بگیرد. این منطقه درمراحل بعدی عملیات حلقه ارتباطی بین دو نقطه یادشده در جاده حلب – دمشق خواهد بود.

آزادسازی سراقب همزمان با انهدام توان نظامی تروریست ها، به ارتش آزادی عمل بیشتری در تعیین گزینه‌ها خواهد داد از جمله اینکه ارتش از پشتوانه کافی شامل نیرو و جنگ افزار برخوردار می‌شود و به این ترتیب از نقاط قوت و پشتوانه‌های عظیمی برخوردار خواهد شد و خواهد توانست فضای عملیاتی خود را بیش از پیش توسعه دهد؛ زیرا موقعیت جغرافیایی شهر سراقب به گونه‌ای است که می‌تواند اغلب شهرک‌های حومه ادلب را به هم متصل کند؛ در شمال این شهر، شهرک‌های تفتناز، بنش و آفس و در جنوب آن، ارتفاعات مریدخ و خان السبل واقع شده است؛ در محور غربی آن هم تا ادلب، شهر‌های سرمین و النیرب قرار گرفته است. علاوه بر این‌ها این شهر، از طریق جاده بین المللی حلب – لاذقیه به شهر اریحا می‌رسد و می‌تواند پایگاهی برای آغاز پیشروی ارتش سوریه به سمت سایر مناطق اطراف ادلب از جمله شهرک‌های سرمین و بنش و سپس مرکز شهر ادلب و پس از آن، ارتفاعات مشرف بر روستا‌های کفریا و الفوعه – که تروریست‌ها اهالی آن را بیرون راندند - باشد.

در مورد اجرای توافق‌های آستانه و سوچی هم باید گفت که این شهر، رأس مثلث سه شهر اصلی موجود در مسیر جاده بین المللی یعنی خان شیخون، معره النعمان و سراقب خواهد بود. علاوه بر همه این‌هایی که گفته شد اهمیت دیگر شهر سراقب در این است که این شهر می‌تواند نقطه تلاقی» جاده بین المللی دمشق معروف به «M۵ با دیگر جاده بین المللی از جمله «M۴ جاده» باشد. این جاده دو استان حلب و ادلب در لاذقیه را در غرب به هم متصل می‌کند.

پیروزی‌های نظامی ارتش، بازتاب سیاسی قابل ملاحظه‌ای دارد. این عملیات، عملیاتی تاکتیکی است که متأثر از ژئوپلتیکی است که مبنای پیروزی‌های ارتش سوریه از زمان آزادسازی مناطق شرقی حلب تا امروز است. به عبارت دیگر ما اکنون در اوج پیروزی‌های نظامی هستیم و ارتش سوریه انسجام و پیوستگی جغرافیایی سوریه را از حلب تا بادیه و از مرز‌های عراق تا غوطه و درعا و قنیطره و قلمون و ادلب احیا کرد؛ و این تازه اول راه است .../1360/

منبع: العالم

ارسال نظرات