۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۶۳۸۱۶۶

ارتش سوریه در چند قدمی یک پیروزی بزرگ پس از ۸ سال جنگ+ نقشه میدانی

ارتش سوریه در چند قدمی یک پیروزی بزرگ پس از ۸ سال جنگ+ نقشه میدانی
ارتش سوریه از اواخر دی ماه عملیات گسترده‌ای را در استان ادلب آغاز کرد و بعد دو هفته درگیری در آستانه یک پیروزی بزرگ است.

به گزارش خبرگزاري رسا، نیرو‌های ارتش سوریه روز یکشنبه (سیزدهم بهمن ماه) در حالی که خود را به ۵ کیلومتری شهر مهم و راهبردی «سراقب» رسانده بودند، عملیات را از محور‌های شرق و غرب شهرک «خان السبل» علیه گروهک‌های تروریستی در جنوب شرق استان ادلب ادامه دادند.

نیرو‌های سوری پس از درگیری‌های سنگین و نفس گیر چند ساعته، شهرک‌های «کفربطیخ، دادیخ، زکار، انقراتی، حزان، جوباس و سان» را از لوث وجود تروریست‌ها پاکسازی کردند و خود را به ۳ کیلومتری سراقب (مهم‌ترین پایگاه گروهک‌های تروریستی در جنوب شرق استان ادلب) رساندند.

تمرکز نیرو‌های ارتش سوریه برای رسیدن به «سراقب»، حامیان گروهک‌های تروریستی به ویژه دولت ترکیه را به وحشت انداخت تا تمام توان خود را به کار گیرند تا از دست رفتن این شهر مهم و راهبردی در جنوب شرق استان ادلب جلوگیری کنند.

نیرو‌های ارتش ترکیه در روز‌های گذشته همزمان با پیشروی‌های سریع و خیره کننده نیرو‌های سوریه، سه ایستگاه نظامی را در حومه شمال، شرق و جنوب سراقب ایجاد کردند تا مانع از پیشروی‌ها به سمت این شهر شوند.

براساس اطلاعات به دست آمده، ایستگاه‌های نظامی نیرو‌های ارتش ترکیه برای نجات گروهک‌های تروریستی در محور شرقی شهرک آفس (شمال سراقب)، حومه شهرک شیخ منصور (شرق سراقب) و شمال شهرک تل مردیخ (جنوب سراقب» احداث شدند.

ارتش ترکیه یک شنبه شب نیز چهارمین ایستگاه نظامی را در نزدیکی شرق شهرک «ترنبه» در غرب شهر سراقب ایجاد کرد و همچنین شماری از نیرو‌های خود را در سراقب مستقر کرد تا امنیت گروهک‌های تروریستی بیش از پیش در این شهر تامین شود؛ پیش‌تر (عصر روز شنبه دوازدهم بهمن ماه) نیز تعدادی از نیرو‌های ارتش ترکیه با تجهیزات نظامی سنگین در حومه شهرک «کفرعمیم» در جنوب شرق سراقب مستقر شده بودند.

تحرکات مخرب آنکارا در جنوب شرق استان ادلب فقط به احداث ایستگاه‌های نظامی در حومه شهر سراقب خلاصه نشد و یکشنبه شب نیز شماری از نیرو‌های ارتش ترکیه به صورت غیر قانونی وارد شهرک «ترنبه» شدند که نیرو‌های ارتش سوریه واکنش قاطع نشان دادند.

به گفته منابع میدانی، ورود نیرو‌های اشغالگر ارتش ترکیه به «ترنبه» برخلاف توافق به دست آمده با روسیه بود و نیرو‌های سوری مواضع آنان را در این شهرک به شدت هدف قرار دادند که حداقل ۶ تن از نظامیان ترکیه کشته و ۱۰ تن دیگر زخمی شدند؛ حمله نیرو‌های ارتش سوریه باعث شد نیرو‌های ارتش سوریه از شهرک «ترنبه» به سمت شهر سراقب عقب نشینی کنند.

نیرو‌های ارتش سوریه بعدازظهر روز دوشنبه (چهاردهم بهمن ماه) نیز عملیات را از دو محور (حومه شهرک‌های جوباس و سان) علیه گروهک‌های تروریستی در جنوب شرق استان ادلب از سر گرفتند.

ساعات و روز‌های سرنوشت‌ساز در سوریه پس از ۸ سال جنگ/ نیرو‌های ارتش سوریه در یک قدمی آخرین پایگاه تروریست‌ها + نقشه میدانی و عکس

در محور نخست، نیرو‌های سوری از حومه شهرک «جوباس» به سمت محور شمالی پیشروی کردند و پس از درگیری‌های سنگین موفق شدند شهرک «ترنبه» را از اشغال تروریست‌ها خارج کنند و خود را به یک کیلومتری (جنوب غرب) شهر مهم و راهبردی «سراقب» برسانند.

در محور دوم عملیات نیز نیرو‌های ارتش سوریه حملات را از حومه شهرک تازه آزاد شده «سان» آغاز کردند و با عقب راندن ترورست‌ها توانستند از جاده راهبردی «حلب - لاذقیه» عبور و شهرک «نیرب» را به کنترل دربیاورند.

با پاکسازی شهرک «نیرب» کمک رسانی به تروریست‌ها از شهر «اریحا» به شهر «سراقب» قطع شده است؛ با توجه به حضور نیرو‌های اشغالگر ارتش ترکیه در شهر سراقب، امکان دارد نیرو‌های سوری در محور نخست از «ترنبه» به شمال پیشروی کنند و تروریست‌ها را در شهر سراقب دور بزنند و محاصره کنند.

اگر پیشروی‌ها در محور دوم ادامه یابد، نیرو‌های سوری به شهرک مهم «سرمین» خواهند رسید که دروازه جنوبی برای ورود به شهر ادلب به شمار می‌آید؛ در حال حاضر، فاصله نیرو‌های ارتش سوریه با شهرک سرمین ۲ کیلومتر و با شهر ادلب ۷ کیلومتر است.

نیرو‌های ارتش سوریه در موقعیت برتر قرار گرفته اند چرا که پیشروی در هر دو محور (سراقب و ادلب) یک عملیات برد - برد محسوب می‌شود که یک شکست سنگین برای گروهک‌های تروریستی و دولت ترکیه به شمار می‌آید.

ساعات و روز‌های سرنوشت‌ساز در سوریه پس از ۸ سال جنگ/ نیرو‌های ارتش سوریه در یک قدمی آخرین پایگاه تروریست‌ها + نقشه میدانی و عکس

رسیدن به دروازه‌های شهر ادلب (آخرین و مهم‌ترین پایگاه گروهک‌های تروریستی در خاک سوریه) پس از ۸ سال جنگ یک پیروزی بزرگ برای ارتش سوریه و جبهه مقاومت است و این دستاورد برخلاف برنامه‌ریزی‌های اخیر دولت ترکیه بود که تصور می‌کرد هدف نخست نیرو‌های سوری رسیدن به شهر سراقب است.

در حال حاضر، این امکان برای نیرو‌های ارتش سوریه فراهم است که عملیات را در جنوب شرق استان ادلب به صورت همزمان به سمت سرمین و ادلب (محور نخست) اریحا، رویحه، کفرنبل (محور دوم) و شرق سراقب (محور سوم) ادامه دهند و تیر خلاص را بر پیکره گروهک‌های تروریستی وارد کنند.

نیرو‌های سوری خوب می‌دانند برای این که در محور نخست (سرمین) قیچی نشوند باید همزمان در محور دوم (اریحا و مناطق جنوبی) پیشروی کنند تا راه برای رسیدن به شهر ادلب که قلب تروریست‌ها به شمار می‌آید، باز شود.

ساعات آینده تصاویر واضح تری از آنچه که در ادلب اتفاق خواهد افتاد را نشان خواهد داد و باید منتظر ماند و دید ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت چه تصیمیمی را برای ادامه پیشروی‌ها در میدان نبرد اتخاذ می‌کنند؛ پیشروی به سمت سراقب یا حرکت به سمت شهر ادلب و این احتمال وجود دارد هر دو راهبرد همزمان دنبال شوند و این موضوعی است که گروهک‌های تروریستی و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنان را به هراس انداخته است.

نیرو‌های ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت تا این مرحله از عملیات، سیلی محکمی را به صورت ائتلاف حامی تروریسم زده‌اند چرا که به دروازه‌های شهر ادلب (پایتخت گروه تروریستی جبهه النصره، شاخه رسمی القاعده در سوریه) رسیده اند و این معادلات را ۱۸۰ درجه در خاک سوریه تغییر داده است./1360/

منبع: مشرق

ارسال نظرات