۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۶۳۸۶۸۶

کتاب «درباره مانایی و میرایی» اثر شایسته تقدیر کتاب سال جمهوری اسلامی

کتاب «درباره مانایی و میرایی» اثر شایسته تقدیر کتاب سال جمهوری اسلامی
در سی و هفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، از کتاب مانایی و میرایی تألیف دکتر احمد شاکری به عنوان اثر شایسته تقدیر شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیین اختتامیه و اعلام برگزیدگان سی و هفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و هفتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۱۶ بهمن‌ماه جاری در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در این مراسم که با حضور و سخنرانی ریاست محترم جمهور حجت‌الاسلام روحانی برگزار شد، در بخش نقد ادبی کتاب درباره مانایی و میرایی، مجموعه نقد ادبیات داستانی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، تألیف دکتر احمد شاکری عضو هیات علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد.

در همین راستا گزیده‌ای از این کتاب خدمتتان ارائه می‌گردد:

نقد ادبی، حلقه مکمل نظریه ادبی است. نظریه ادبی اصول موضوعه نقد ادبی را فراهم ساخته و اسالیب نقد را توجیه می‌نماید. با این وجود، تاریخ ادبیات داستانی پس از انقلاب اسلامی، همواره داستان را مقدم بر نقد و آن را نیز مقدم بر نظریه ادبی قرار داده است. اکنون با دسترس بودن آثار برآمده از متن و جریان انقلاب اسلامی می‌توان با روش عقلی استدلالی و مبتنی بر رویکردهای مشخص در حکمت و فلسفه اسلامی، به مطالعه مصداقی این آثار همت گمارد. این امر قادر است حوزه مطالعات مضاف را به ادبیات داستانی نوآور اسلامی بازنماید و لوازم پرسش‌های نظری بنیادین در نظریه ادبی انقلاب اسلامی را تامین نماید. پرسش‌هایی که نه از دانش نظریه ادبی رایج در غرب برآمده و نه نظریه ادبی در غرب پاسخ درخوری بدان داده است. بلکه منحصراً مقومات، غایات، مبانی و مناشی ادبیات انقلاب اسلامی بارور شده پس از انقلاب اسلامی را جست‌وجو می‌کند.سه نوع اثر در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته‌اند:داستان بلند، داستان کوتاه و کتاب نظری/1370/د102/ب1

ارسال نظرات