۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۶۳۸۴۰۲
استاد حوزه و دانشگاه:

نباید اجازه داد از اندیشه انقلاب، قرائتی غیر انقلابی صورت گیرد

نباید اجازه داد از اندیشه انقلاب، قرائتی غیر انقلابی صورت گیرد
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با بیان این که حوز علمیه با تمامی بخش های جامعه ارتباط دارد، گفت: حوزه علمیه هر عملی انجام دهد بر بخش های جامعه نیز تأثیر می گذارد.

حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرمایشات مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی حوزه مبنی بر لزوم صیانت از شور انقلابی در حوزه های علمیه، اظهار کرد: حوزه علمیه بازوی تولید علم دینی برای نظام اسلامی است همان گونه که دانشگاه بازوی تولید علوم تجربی برای نظام اسلامی است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: دانشی که حوزه علمیه متولی آن است به اخلاق، دین، رفتار و سبک زندگی جامعه و تمامی بخش ها ارتباط دارد؛ بنابراین جایگاه حوزه علمیه بسیار مهم است و هر علمی که داشته باشد بر تمام بخش های جامعه تاثیر خواهد داشت و اگر حوزه علمیه انقلابی باشد کل جامعه را می تواند انقلابی کند.

وی با اشاره به معنای انقلابی گری گفت: تعریف انقلابی گری بسیار مهم است؛ زیرا برخی انقلابی گری را به گونه ای تعریف می کنند که بخش زیادی از نیروهای طرفدار انقلاب را خارج می کند و حتی برخی تعاریف مراجع تقلید را نیز از انقلابی گری خارج می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا ادامه داد: جایگاه حوزه علمیه منشا و خاستگاه انقلاب است و کسی که با علوم اهل بیت(ع) ارتباط دارد و کارش احیای علم امام صادق(ع) است نمی تواند انقلابی نباشد؛ البته به تعبیر رهبر معظم انقلاب، انقلابی گری دارای مرتبه و درجه است؛ یعنی شاید فردی به صورت کامل انقلابی باشد و شخصی بیست درصد و در این زمینه رهبر معظم انقلاب سخن بسیار زیبایی دارند که بیان می کنند «به انقلابی بودن به صورت مطلق نباید نگاه کرد» ممکن است شخصی در گذشته انقلابی بوده باشد اما امروزه خیر یا برعکس و این مورد شامل حوزه علمیه نیز می شود.

وی با تصریح بر این که در حوزه علمیه فرد غیر انقلابی به معنای رایج به ندرت یافت می شود، اظهار کرد: ممکن است شخص حوزوی از درصد انقلابی بالایی برخوردار نباشد یعنی از تحرک و بالندگی اعم از تولید، اجرا و تبلیغ که لازمه انقلابی گری است، برخوردار نباشد اما نمی توان او را غیر انقلابی دانست.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: این که رهبر معظم انقلاب بر حفظ شور انقلابی حوزه علمیه تأکید می کنند به دلیل اهمیت جایگاه آن است به عنوان مثال اگر انقلابی گری دارای هشتاد درجه است اما حوزه علمیه در درجه هفتاد و پنج قرار دارد باید تلاش کند تا خودش را به هشتاد درجه رساند و این پنج درجه نیز در حوزه علمیه مهم است.

وی با بیان این که حوزه علمیه به تعبیر نهج البلاغه هم سائق است و هم قائد گفت: در گذشته زمانی که کاروانی با شترها به سمت مکه حرکت می کرد شخصی راه بلد در جلوی کاروان حرکت می کرد که به آن فرد قائد می گفتند و فردی نیز از عقب شترها را به سمت جلو حرکت می داد که به آن سائق می گفتند؛ حوزه علمیه باید هم جامعه را به جلو فراخواند و هم مراقب باشد که کسی عقب نماند و لازمه آن انقلابی گری است؛ بنابراین رهبر معظم انقلاب تأکید دارند، تمامی بخش های حوزه علمیه باید انقلابی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا افزود: نباید اجازه داد از اندیشه انقلاب، قرائتی غیر انقلابی صورت گیرد؛ این امر تا جایی مهم است که رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسؤولان ارشد حوزه علمیه تأکید می کنند مراقب باشید شور انقلابی در حوزه علمیه فروکش نکند به ویژه در چندماه اخیر که تفکر انقلابی گری با شهادت سردار سلیمانی خود را نشان داد.

وی در پایان با اشاره به ماجرای انتقام موشکی سپاه بیان کرد: در گذشته آمریکایی ها 296 بی گناه را در  حمله به هواپیمای مسافربری به شهادت رساندند اما ما کاری نتوانستیم انجام دهیم درحالی که امروزه بزرگترین پایگاه آمریکا در منطقه را موشک باران کردیم اما کسی جرأت نکرد پاسخ دهد و این روحیه انقلابی گری و نشان دهنده زنده شدن تفکر انقلاب اسلامی است و چنین موردی نیازمند پشتوانه فکری و ارزش گذاری است و باید توسط حوزه های علمیه و عالمان دینی صورت گیرد./1324/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 3
مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
بالاخره استاد معظم راهکار درباره فرمایشات اخیر حضرت آقا ارائه نکردند.
0
0