۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۶۳۹۱۵۶

۲۲ بهمن بزرگترین واقعه‌ای که در حافظه تاریخ بشریت ماندگار شد

۲۲ بهمن بزرگترین واقعه‌ای که در حافظه تاریخ بشریت ماندگار شد
در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، تاریخ نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) به نقطه عطف خود رسید.

به گزارش خبرگزاري رسا 22 بهمن، یادآور یکی از بزرگترین رخداد‌های تاریخی ملت بزرگ ایران است و این روز مبدل به یک روز فراموش ناشدنی و بزرگ برای ایرانیان شده است.

در واقع در تمامی فرهنگ‌ها و آداب مردمان جهان رایج است که بزرگترین روز تاریخ کشور خود را پاس می‌دارند، البته بنا به فرهنگ هر کشور، آن روز بزرگ و تاریخی گرامی داشته می‌شود و نسل به نسل و سینه به سینه، منتقل می‌شود تا آیندگان قدر آن روز را بدانند. قریب به اکثریت کشور‌های جهان، بزرگترین روز تاریخی خود را روز استقلال خود می‌دانند و برای آن، احترام قابل ملاحظه‌ای قائل می‌باشند، ملت ایران اسلامی نیز در روز ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ موفق شد بر حکومت مستبدانه و شاهنشاهی ۲۵۰۰ ساله‌ی شاهنشاهی فائق آید و در این روز تصمیم گرفت خود برای آینده اش برنامه ریزی نماید.

آری، باور کنیم تا قبل از انقلاب اسلامی، انتخابات آزاد در ایران مفهومی نداشت و رئیس جمهور و وزرا و موکلان مجلس، تمامی انتصابی بودند و مردم حقیقتا در تعیین سرنوشت خود تبدیل به یک هیچ کاره‌ی تمام عیار شده بودند و به برکت خون‌های مظلومان و تلاش‌های تمامی اقشار جامعه به رهبری بنیانگذار فقید و بزرگ جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) در ۲۲ بهمن به پیروزی دست یافتند و تصمیم گرفتند خود سرنوشت خود را در زیر لوای اسلام رقم بزنند، پس این روز بزرگ را باید به نیکی و بزرگی پاس بداریم.

۲۲ بهمن بزرگترین واقعه‌ای که در حافظه تاریخ بشریت ماندگارشد/ عوامل موثر در پیروزی انقلاب در 22 بهمن چه بود؟

سلطنت پهلوی در 22 بهمن سال 1357 منقرض شد و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید

در روز 22 بهمن سال 1357 به ترتیب زندان اوین، ساواک، سلطنت آباد، مجلسین سنا و شورای ملی، شهربانی، ژاندارمری و ساختمان زندان کمیته مشترک به تصرف مردم در آمد. در تسخیر شهربانی سپهبد رحیمی فرماندار نظامی تهران به دست انقلابیون مسلح افتاد. همچنین در روز 22 بهمن، پادگان باغشاه و دانشکده افسری، دبیرستان نظام، زندان جمشیدیه، پادگان عشرت آباد و پادگان عباس‌آباد یکی پس از دیگری تسلیم شدند و آخرین مرکزی که به تصرف درآمد رادیو و تلویزیون بود.

 

۲۲ بهمن بزرگترین واقعه‌ای که در حافظه تاریخ بشریت ماندگارشد/ عوامل موثر در پیروزی انقلاب در 22 بهمن چه بود؟

وقایع روز 22 بهمن سال 1357

تصمیم شورای عالی ارتش

ساعت ۱۰ بامداد روز ۲۲ بهمن شورای فرماندهان نیروهای مسلح در ستاد مشترک تشکیل گردید. نظامیان حاضر در جلسه عبارت بودند از: عباس قره باغی، جعفر شفقت، حسین فردوست، هوشنگ حاتم، ناصر مقدم، عبدالعلی نجیمی، احمدعلی محققی، عبدالعلی بدره‌ای، امیرحسین ربیعی، کمال حبیب‌اللهی، عبدالمجید معصومی، جعفر صانعی، اسدالله محسن زاده، حسین جهانبانی، محمد کاظمی، خلیل بخشی آذر، علی محمد خواجه نوری، پرویز امینی افشار، امیر فرهنگ خلعتبری، محمد فرزام، جلال پژمان، منوچهر خسروداد، ناصر فیروزمند، موسی رحیمی لاریجانی، محمد رحیمی آبکناری و رضا وکیلی طباطبایی.

ریاست شورای عالی ارتش بر عهده عباس قره باغی بود. پس از گزارش فرماندهان نیروها از وضعیت موجود بحث پیرامون همبستگی ارتش با مردم آغاز شد؛ اکثراً موافقت خود را اعلام نمودند و سرانجام اعلامیه‌ای مبنی بر بی طرفی ارتش تهیه و بامضا رسید. پس از تصمیم شورای عالی، ساعت یک بعد از ظهر خبر تصمیم شورای عالی ارتش در اختیار رادیو و تلویزیون گذاشته شد. رادیو ایران برنامه عادی خود را قطع و اعلامیه را قرائت کرد. لحظه‌ای بعد نیروهای انقلاب محوطه رادیو تلویزیون را تصرف نمودند و خبر سقوط رژیم سلطنتی پهلوی از رادیو تلویزیون ملی اعلام شد.

 

۲۲ بهمن بزرگترین واقعه‌ای که در حافظه تاریخ بشریت ماندگارشد/ عوامل موثر در پیروزی انقلاب در 22 بهمن چه بود؟

تصویری از روز 22 بهمن سال 1357

عوامل موثر در پیروزی انقلاب در 22 بهمن

پیروزی شکوهمند 22 بهمن 57، حاصل عوامل بسیاری است که مهم ترین آن ها عبارتند از:
1- ایمان به خداوند متعال
2- رهبری روحانی متقی و فقیه آگاه; امام خمینی رحمه الله
3- اتحاد و همبستگی همه، اقشار ملت.
4- استقامت و پایداری در راه خدا، تحمل مشکلات و ... بر هیچ کس پوشیده نیست که جمع شدن این عوامل در ملتی موجب نزول تاییدات غیبی الهی گردیده و پیروزی آن ها بر دشمنان حتمی می شود.

22 بهمن و حیرت جهانیان

در دوران معاصر، 22 بهمن، روز پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، حادثه مهم و حيرت انگيزي براي جهانيان بود. اين حادثه بزرگ قرن، از يك سو معادلات سياسي استكبار را در ادامه سياست سلطه و تقسيم استعماري جهان بر هم زد و از سوي ديگر يكي از استوارترين رژيمهاي وابسته را ريشه كن ساخت و در كشور ايران با اهميتي كه از نظر استراتژيكي و اقتصادي براي قدرتهاي بزرگ جهان داشت، تحولي سياسي ـ مردمي و عظيم به وجود آورد و يك بار ديگر اسلام به عنوان قدرت تعيين كننده در جهان مطرح شد و چشم انداز وحدت جهان اسلام و ايستادگي در برابر استعمار كهنه و نو، ايجاد قطب سياسي جديد در جهان و فرو ريزي رژيمهاي وابسته و تحميلي را در سرزمينهاي پر نعمت اسلامي، در برابر ديدگان مشتاق بيش از يك ميليارد مسلمان گشود و موجي از وحشت و اضطراب رادر دلهاي جهانخوران پديد آورد.

راهپیمایی 22 بهمن از دیدگاه رهبر انقلاب اسلامی

مقام معظم رهبری، حضرت آیة الله العظمی خامنه ای، دامت برکاته در این باره چنین فرمودند: «اولا، روز 22 بهمن سال 1357 یک روز بریده از قبل نبود، آنچه در آن روز اتفاق افتاد محصولی بود از تلاش همه جانبه ای که در طول سال های متمادی قبل از آن انجام گرفته بود و این تلاش از سوی همه قشرهای این کشور بود.

۲۲ بهمن بزرگترین واقعه‌ای که در حافظه تاریخ بشریت ماندگارشد/ عوامل موثر در پیروزی انقلاب در 22 بهمن چه بود؟


ثانیا، آن چیزی که قشرهای کشور ما را به هم مربوط می کرد برای این مبارزه، ایمان اسلامی بود و لذا مبارزه در طول سال های پیش از 22 بهمن 57 در مسجدها و حسینیه ها و مجالس سخنرانی و در حوزه علمیه قم و بعضی دیگر از حوزه ها جلوه مخصوصی داشت، این ها در حقیقت کانون های اصلی مبارزه بود.

ثالثا، این مبارزه حول یک محور رهبری مشخص و قاطعی جریان داشت که در طول دوران تاریخ ما از بعد از اسلام تا این روزگار، ملت ما چنین رهبری به خود ندیده بود.

رابعا، مردم بر اثر آن ایمان و آن رهبری بر اثر آنچه شنیده بودند و معتقد شده بودند در صحنه مبارزه از همه امکاناتشان برای پیروزی بر دشمن استفاده کردند ... کسانی که در مبارزه بودند، حاضر بودند برای خود سختی و ناراحتی را قبول کنند و نیروی خود را صرف مبارزه کنند»

تا زمانی که ملت ایران همچون 22 بهمن 57، از خودخواهی ها و خودمحوری ها فاصله گرفته، دست در دست هم با همدلی و اتحاد در سایه ایمان و توکل به خداوند متعال به رهبری مقام معظم رهبری که برترین و بهترین شاگرد بنیانگذار جمهوری اسلامی و مجری فرامین الهی امام امت می باشد، در راه به ثمر رساندن مقصد الهی انقلاب قدم بردارند و در این راه استقامت نموده، در مقابل دشمنان اسلام و ایران تا پای جان بایستند، و فریب نیرنگ های رنگارنگ آن ها را نخورده، مجذوب فرهنگ مبتذل آن ها نگردند، نعمت پیروزی انقلاب اسلامی پابرجا و مستدام خواهد بود و تمام توطئه ها و نقشه های شوم آن ها بر ضد جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران، نقش برآب می شود و حاصلی جز رنج و زبونی خودشان در پی نخواهد داشت و هر روز عزت و سرفرازی و بالندگی ایران اسلامی بیشتر آشکار خواهد شد

هر سال در روز 22 بهمن، مردم کشورمان برای بیعت مجدد با آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی و رهبری در راهپیمایی که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود شرکت می کنند.در راهپیمایی 22 بهمن مردم شرکت می کنند تا اعتقاد و حمایت خود از این روز بزرگ و تاریخی را حتی سالها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کنند.

نگاه کلی به راهپیمایی 22 بهمن 

سید روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، پس از ۱۵ سال تبعید در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ به ایران بازگشت و وارد تهران شد و در سراسر ایران قیام کرد و پس از ۱۰ روز با اعلام بی‌طرفی ارتش پیروزی را به دست آورد. [۱۰]در این روز زندان اوین، وزارت امور خارجه، نیرو‌های امنیتی، نیروی دریایی سلطنتی، مجلس، شورای دفاع ملی، پلیس، ژاندارمری و کمیته مشترک ضد خرابکارانه به مردم منتقل شدند.

با دستگیری ژنرال رحیمی، فرمانده ارتش در تهران، سلاح‌ها به دست انقلابیون افتاد. انقلاب ایران در تاریخ ۱۱ فوریه ۱۹۷۹ با مشارکت گروه‌های مختلف مردم ایجاد شد. سلسله پهلوی رسماً پایان یافت و در نهایت شرایط برای تشکیل جمهوری اسلامی به رهبری سید روح‌الله خمینی آماده شد. 

۲۲ بهمن بزرگترین واقعه‌ای که در حافظه تاریخ بشریت ماندگارشد/ عوامل موثر در پیروزی انقلاب در 22 بهمن چه بود؟

رخداد اصلی

در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ (برابر با ۱۱ فوریه ۱۹۷۹ میلادی)، پس از پیروزی انقلاب ایران، صد‌ها نفر از پرسنل نظامی و پلیس به طرف برج آزادی حرکت کردند. [۱۳]یکی از خواسته‌های آن‌ها عدم وابستگی به ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی به عنوان قدرت غالب آن زمان بود. 

آتش‌بازی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب ایران، تهران

سالگرد انقلاب اسلامی به عنوان یک جشن سیاسی محسوب می‌شود. پرچم ایران و بسیاری از پوستر‌هایی با شعار‌های انقلابی در دست راهپیمایان دیده می‌شود. همچنین به عنوان نشانه‌های ضدآمریکایی، پرچم ایالات متحده و تصاویر رئیس‌جمهور‌های فعلی و پیشین ایالات متحده تحقیر می‌شوند. [۱۵]شخصیت‌های برجسته مذهبی و سیاسی از ایرانیان می‌خواهند تا در این راهپیمایی شرکت کنند و شعار‌هایی با مضمون پیوند ناگسستنی ایران با رهبر و جمهوری اسلامی سر دهند./1360/

ارسال نظرات