۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۶۳۹۱۹۹

چرا ۲۲ بهمن را جشن می‌گیریم؟

چرا ۲۲ بهمن را جشن می‌گیریم؟
حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲بهمن امسال می‌تواند ترجمان این فراز از جمله شهید مظلوم بهشتی باشد که فرمودند: ملت ما شیشه است که اگر شکسته شود، برنده‌تر می‌شود.

به گزارش خبرگزاري رسا، سؤالی که امروزه ذهن برخی را در فضای مجازی و حقیقی به خود مشغول کرده است، این است که چرا باید با گذشت ۴۱ سال از عمر انقلاب اسلامی، در مراسم جشن پیروزی و راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کنیم و آنرا جشن می گیریم؟ و اساساً چه دستاوردی را می‌توان برای شرکت در راهپیمایی بر شمرد؟

از دیدگاه این عده، ملتی که خود با مشکلات گوناگونی مواجه است و از نظر اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با چالش‌های جدی روبه‌روست، شرکت در راهپیمایی چه سودی می‌تواند داشته باشد؟ و چگونه می‌تواند باری از دوش آن‌ها برداشته و در حل مشکلات، به آن‌ها کمک کند؟ برای پاسخ به این سوال و دغدغه‌های ذهنی برخی مردم که اتفاقاً انقلاب اسلامی را دوست داشته و نظام برآمده از آن را در مقایسه با کشورهای مرتجع منطقه و حتی کشورهای مدعی مردم‌سالاری شایسته‌تر می‌دانند ولی بعضاً متأثر از فضای مجازی و شبکه‌های رسانه‌ای دشمن و یا به جهت گرفتار آمدن در شرایط نامناسب اقتصادی کشور، با چنین پرسشی مواجه هستند باید این عده را به دو نکته اساسی و چند محورمهم از تأثیرات داخلی و خارجی راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال توجه داد:

الف) ۲۲ بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، حادثه مهم و حیرت‌انگیزی برای جهانیان بود.

این حادثه بزرگ قرن، از یک‌سو معادلات سیاسی استکبار را در ادامه سیاست سلطه و تقسیم استعماری جهان بر هم زد و از سوی دیگر، یکی از استوارترین رژیم‌های وابسته را ریشه‌کن ساخت و در کشور ایران، با اهمیتی که از نظر استراتژیکی و اقتصادی برای قدرت‌های بزرگ جهان داشت، تحول سیاسی بزرگی به‌وجود آورد و یک بار دیگر اسلام را به‌عنوان قدرت تعیین‌کننده در جهان مطرح کرد و چشم‌انداز وحدت جهان اسلام و ایستادگی در برابر استعمار کهنه و نو، ایجاد قطب سیاسی جدید در جهان و فروریزی رژیم‌های وابسته و تحمیلی را در سرزمین‌های اسلامی، در برابر دیدگان مشتاق میلیاردها مسلمان گشود و موجی از وحشت و اضطراب را در دل‌های جهانخواران پدید آورد که آثار آن را امروز با گذشت ۴۱ سال از عمر انقلاب اسلامی در جای جای جهان از غرب آسیا گرفته تا قلب اروپا و امریکای لاتین شاهد هستیم.

هرچند راهپیمایی هر ساله ۲۲ بهمن به خاطر پاسداشت انقلابی است که در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ توسط حضرت امام خمینی (ره) رقم خورد وتاریخ نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام (ره) را به نقطه عطف خود رساند و پادشاهی ۲۵۰۰ ساله و ظلم و استبداد ۵۷ ساله رژیم پهلوی را در ایران ریشه‌کن کرد و حکومت جمهوری اسلامی تأسیس شد، اما حرکت بیداری ملت‌ها که متأثر از انقلاب اسلامی در طول این ۴۱ سال آغاز شد، بر اهمیت پاسداشت همیشگی و هر ساله از انقلاب با حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن افزوده است چراکه ملت‌هایی که استقلال خواهی خود را با الگو گیری از انقلاب اسلامی ملت ایران آغاز کرده، چشم به ما دوخته‌اند تا ببینند در چهلمین سال انقلابی که به صراحت امریکا و دیگر دشمنان انقلاب اسلامی سخن از فروپاشی آن سر می‌دهند، ملت ایران چگونه و با چه انگیزه‌ای به صحنه آمده و پشتیبان انقلاب خود خواهند بود.

ب) در شرایط فعلی باتوجه به توطئه‌های متعدد دشمنان انقلاب اسلامی، نیاز به وحدت ملی و حرکت در مسیر انسجام و یکپارچگی، بیشتر از گذشته احساس می‌شود ودر راستای حفظ منافع ملی، باید خارج از تفکر جناحی و تعلقات گروهی و به دور از دلخوری‌ها و کاستی‌هایی که غالباً متأثر از رخوت و سستی مسئولان کشور در انجام نیازهای ضروری مردم است، باید با نگاه به منافع و امنیت ملی، در این مناسبت مهم و تأثیر گذار شرکت کرد. انتظار این است که راهپیمایی خودجوش و مردمی ۲۲ بهمن امسال در شرایط فعلی باید به گونه‌ای برگزار شود که قوی‌تر و پرشکوه‌تر از سال‌های گذشته باشد. چراکه این حضور موجب حفظ منافع ملی و تقویت امنیت ملی کشور خواهد شد.

چرا جشن میگیریم؟

کلّى کمر طاغوت به دست این مردم شکست، این ملت روزهاى پُرشکوه و پرحماسه ‏اى را گذراند. دهه فجر، مظهر آن شکوه و عظمت و فداکارى ملت ایران است. عزّت ایران و ایرانى، بلکه عزّت اسلام و مسلمین، در این دهه، به‏ دست ملت مقاوم و شجاع و قهرمان ایران پایه‏ گذارى شد.

(بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار اقشار مختلف مردم‏ ۱۳/۱۱/۱۳۷۸)

درس‌های بیست و دوم بهمن

امام، راه آزاد زیستن، کامل شدن، ساختن زندگى به شکلى که مورد رضاى خدا و دستور اسلام است، سازندگى حقیقى زندگى و عدم سازش با قدرتهاى ضداسلامى را به ما نشان داد.

اینها، براى ما درسهاى بیست و دوم بهمن است.

(مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای)

چرا یادبود؟ چرا حضور؟

اینطور حرکتها، اینطور حضور، این غیرت و حمیت الهى، موجب می ‏شود که قدرت جمهورى اسلامى و نظام اسلامى جلوِ چشم دشمنان نمود پیدا کند. تهدیدهاى آن‌ها را کم مى‏کند و کم کرد. هر چه دشمن در یک ملتى احساس ضعف کند، جریتر می شود. اشتباه می‌کنند آن کسانى که حرفهایى می‌زنند که دشمن را جرى می‌کند. اشتباه می‌کنند.

(دیدار عمومى مردم آذربایجان شرقی‏۲۸/۱۱/۱۳۸۵)

راهپیمایى بیست ‏ودوم بهمن مظهر اقتدار ملى است؛ نشان‏دهنده‏ى عزم عمومى ملت ایران است؛ مظهر همان چیزى است که هر دشمنى را در هر حد و اندازه‏یى از اقتدار نظامى و توانایی ‏هاى تبلیغاتى و سیاسى، مرعوب مى‏کند.

(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در دیدار پرسنل نیروى هوایى ۱۹/۱۱/۱۳۸۳)

دهه فجر، یادبود حیات دوباره ملت ایران و کشور عزیز ماست. مردم این ایام را جشن مى‏گیرند و حق دارند جشن بگیرند.

شما عزیزان من! بدانید؛ در دنیا هم هرجا مسلمانانِ آگاه و بیدارى وجود دارند، نسل جوان، زبدگان و نخبگانِ فرهنگى و سیاسى آن‌ها هم این جشن را جشن خودشان محسوب می‌کنند و این بیدارى را به نفع خود مى‏دانند. دنیاى اسلام که زیر سلطه و سیطره قدرتهاى استکبارى در خواب بود، بیدار شد. بعضى جا‌ها توانستند خود را نجات دهند؛ در بعضى جا‌ها هم خودِ بیدارى، مقدّمه نجات است.

چرا ۲۲ بهمن را جشن می‌گیریم ؟

(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اقشار مختلف مردم‏ ۱۵/۱۱/۱۳۸۲)

دشمنان ملت ایران و هویّت ملى و پیشرفت این کشور می‌خواهند ملت ایران را از این فضاى مستعدِّ بالندگى و رشد خارج کنند و باز هم استیلاى بیگانگان را بر این کشور برگردانند.

یادبود دهه فجر، خود مانع بزرگى در راه تحقق این هدف است. سعى می‌کنند انقلاب را از یاد مردم ببرند؛ اما دهه فجر، انقلاب را به یاد مردم می‌آورد. سعى می ‏کنند امام را از یاد مردم ببرند؛ اما دهه فجر، تجسّم اراده و عظمت امام بزرگوار ماست.

(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار کارگزاران حج و مسؤولان برگزارکننده مراسم دهه فجر ۳/۱۱/۱۳۸۰)

خصوصیات انقلاب اسلامی ایران

چهار خصوصیت اصلىِ انقلاب که عبارت است از: استقلال، آزادى، خودباورى و پیشرفت، پایه ‏هاى مستحکمى است که على‏رغم همه مخالفت‌ها و دشمنی ها، انقلاب در این مملکت پایه‏ گذارى کرد.

این چهار رکن اساسى انقلاب به برکت اسلام و زیر پرچم اسلام بوده است.

اگر اسلام نبود، استقلال و آزادى و خودباورى و پیشرفت به دست نمى ‏آمد؛ این‌ها را اسلام به ما داد؛ این‌ها موهبت اسلام است.

(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در خطبه‏هاى نمازجمعه تهران‏ ۲۴/۱۱/۱۳۸۲)

این نخستین انقلاب بزرگ تاریخ انقلابهاى دنیا در طول قرنهاى اخیر است که توانسته خط مستقیم و جهت گیرى خود را در یک‏چنین مدت طولانى حفظ کند.... اولین انقلابى که با مردم شروع کرد، با مردم ادامه داد، حرف خود را عوض نکرد، راه خود را تغییر نداد و اهداف خود را کم و زیاد نکرد، انقلاب اسلامى ایران است.

(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در دیدار پرسنل نیروى هوایى ۱۹/۱۱/۱۳۸۳)

دین، خصوصیت انقلاب بود و ماند. این‏طور نبود که روزى دین خصوصیت انقلاب باشد و پس از چندى، این خصوصیت از انقلاب گرفته بشود و به چیز دیگرى تبدیل بشود. این یک خصوصیت، در هیچ ‏یک از انقلاب‌ها نبود وهمین، یکى از مهمترین عوامل بود تا هر جاى دنیا قلبى براى دین و اسلام می ‏تپد، به جمهورى اسلامى - که براى اسلام حرکت مى‏کند و به اعلاى کلمه ‏ى اسلام فکر می‌کند - علاقمند باشد.

(خطبه‏ هاى نماز جمعه‏ ى تهران‏ ۲۰/۱۱/۱۳۶۸)

/1360/

منبع: مشرق

ارسال نظرات