۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۶۳۹۶۹۴

روایتی از دیدار امام خمینی با بانوان بعد از پیروزی انقلاب

روایتی از دیدار امام خمینی با بانوان بعد از پیروزی انقلاب
حجت‌الاسلام حسن روحانی می‌گوید: «امام‌ در 13 اسفند 1357 كه‌ بانوان‌ قم‌ در مدرسه‌ي‌ فيضيه‌ به‌ ديدار امام‌ رفته‌اند، نكات‌ مهمي‌ را بيان‌ كرده‌ و فرمودند: عنايت‌ اسلام‌ به‌ بانوان‌ بيش‌ از مردان‌ است‌. زن‌ها انسان‌ساز هستند، همان‌ طور كه‌ قرآن‌ انسان‌ساز است‌. زن‌ها مثل‌ مردها بايد در سرنوشت‌ خودشان‌ دخالت‌ كنند و همانند مردها حق‌ رأي‌ دارند.»

به گزارش خبرگزاری رسا، جایگاه زنان در انقلاب اسلامی، موضوعی بود که از همان نخستین روزهای پیروزی انقلاب روشن شد و امام خمینی که پیش از این نیز ثابت کرده بودند برای این قشر اثرگذار در جامعه نقشی بی‌بدیل متصور هستند، در یک سخنرانی بار دیگر بر جایگاه والای زن در جامعه تاکید کردند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در بخشی از کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است، با اشاره به دیدار امام خمینی با جمعی از بانوان در 13 اسفند 1357 می‌گوید: امام‌ در 13 اسفند 1357 كه‌ بانوان‌ قم‌ در مدرسه‌ي‌ فيضيه‌ به‌ ديدار امام‌ رفته‌اند، نكات‌ مهمي‌ را بيان‌ كرده‌ و فرمودند: عنايت‌ اسلام‌ به‌ بانوان‌ بيش‌ از مردان‌ است‌. زن‌ها انسان‌ساز هستند، همان‌ طور كه‌ قرآن‌ انسان‌ساز است‌. زن‌ها مثل‌ مردها بايد در سرنوشت‌ خودشان‌ دخالت‌ كنند و همانند مردها حق‌ رأي‌ دارند.

اين‌ جملات‌ بسيار مهم‌ است‌ و علاوه‌ بر آنكه‌ مي‌تواند توطئه‌هاي‌ تبليغاتي‌ دشمن‌ را نقش‌ بر آب‌ كند، در افكار برخي‌ از علما و مقدسين‌ مي‌تواند به‌ تدريج‌ تأثيرگذار باشد. امام‌ در همين‌ نطق‌ فرموده‌اند: زن‌ها مي‌توانند در ازدواج‌ شرايط‌ مورد نظرشان‌ را جزو شروط‌ ضمن‌ عقد بگنجانند و آن‌ را براي‌ همسران‌ خود الزامي‌ كنند. مثلاً مي‌توانند شرط‌ كنند كه‌ اگر شوهر بداخلاق و بدرفتار باشد، يا فساد اخلاقي‌ داشته‌ باشد، براي‌ طلاق از طرف‌ شوهر وكيل‌ باشند.

بنابراين‌ مي‌توانند از طريق‌ شرط‌ ضمن‌ عقد حتي‌ اختيار طلاِ را هم‌ به‌ دست‌ آورند. مسئله‌ي‌ بسيار مهمي‌ را امام‌ مطرح‌ كردند كه‌ البته‌ بعدها شبيه‌ اين‌ موارد در عقدنامه‌هاي‌ جديد درج‌ شد. گرچه‌ اين‌ مسائل‌ در متون‌ فقهي‌ وجود دارد، ولي‌ عامه‌ي‌ مردم‌ از آن‌ بي‌خبر بودند و لذا سخنان‌ امام‌ براي‌ برخي‌ از مردم‌ تازگي‌ داشت‌ و براي‌ زنان‌ جامعه‌ نيز بسيار خوشحال‌كننده‌ بود.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات