۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۶۳۹۷۲۰
رمزگشایی از عاقبتی که در انتظار «روح الله زم» است

قانون مجازات اسلامی چه نظری درباره جاسوسی دارد؟

قانون مجازات اسلامی چه نظری درباره جاسوسی دارد؟
اولین جلسه دادگاه روح الله زم به ریاست قاضی صلواتی درحالی در دادگاه انقلاب برگزار شد که با توجه به اتهامات درج شده در کیفرخواست، صدور حکم اعدام این متهم دور از ذهن نیست.

به گزارش خبرگزاري رسا، با برگزاری اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات روح‌‌الله زم ۲۱ بهمن ماه ۹۸ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی که بیش از ۳ ساعت به طول انجامید و در دو نوبت برگزار شد، کیفرخواست متهم از سوی نماینده دادستان قرائت و دفاعیات متهم و اظهارنظرهای موکلش به جلسه بعدی موکول شد.

اما باتوجه به اصلی‌ترین اتهام وارده به این فرد یعنی فساد فی الارض که اگر بعد از اتمام جلسات دادگاه اثبات شود، احتمالا حکم صادره اعدام خواهد بود.

عناوین کیفرخواست شامل ۱۷ بند اتهامی به این شرح است:

۱- افساد فی‌الارض
۲- تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف برهم زدن امنیت کشور
۳- جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی اسرائیل به واسطه سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه
۴- جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه
۵- همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران
۶- اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور
۷- مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به طور گسترده
۸- عضویت و مدیریت پایگاه خبری معاند سحام نیوز با هدف برهم زدن امنیت کشور
۹- مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار به قصد برهم زدن امنیت کشور
۱۰- مشارکت در جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی‌شده به قصد ارائه به دیگران با هدف برهم زدن امنیت کشور
۱۱- مشارکت در نشر اکاذیب به طور گسترده
۱۲ - تحریک مؤثر نیروهای رزمنده و اشخاصی که به نحوی در خدمت نیروهای مسلح هستند به عصیان، فرار، تسلیم یا عدم اجرای وظایف نظامی
۱۳- توهین به مقدسات اسلام
۱۴- توهین به امام خمینی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران (رضوان الله علیه) و مقام معظم رهبری (حفظه الله)
۱۵- توهین به مقامات و مأمورین در حال انجام وظیفه یا به سبب آن
۱۶- تحصیل مال از طریق نامشروع جمعاً به میزان ۹۷ هزار و ۵۵۰ یورو
۱۷- شکایت برخی اشخاص حقوقی و حقیقی.

در بین اتهامات وارده، مهمترین اتهام همان افساد فی‌الارض است که ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی به این مورد اشاره کرده است. براساس این ماده، هر فردی به‌طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی، نشر اکاذیب با هدف برهم زدن امنیت کشور، اخلال در نظام اقتصادی کشور به‌صورت گسترده، تخریب نظام جمهوری اسلامی ایران و اهانت به ائمه اطهار، دایر کردن مراکز فساد و ایجاد ناامنی شود، مشمول ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی بوده و حکمش اعدام خواهد بود. حال با توجه به اتهامات وارده به روح‌الله زم و اقداماتی که این فرد با راه‌اندازی شبکه ضدایرانی آمدنیوز و سحام نیوز انجام داد، دور از ذهن نیست که قاضی صلواتی بعد از اتمام رسیدگی‌ها، حکم اعدام را برای این فرد صادر کند.

قانون مجازات اسلامی چه نظری درباره جاسوسی دارد؟

از طرفی جاسوسی برای کشورهای آمریکا، اسرائیل و فرانسه از دیگر اتهامات این فرد است که حکم جاسوسی نیز در ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی آمده است، به‌طوری که اگر اقدامات جاسوسی یک فرد علیه ایران اسلامی محارب تشخیص داده نشود، این فرد به یک تا ۱۰ سال حبس محکوم خواهد شد. اما اقدامات روح‌الله زم فراتر از یک جاسوسی ساده برای دشمنان قسم خورده ایران بود. این فرد با روابطی که با برخی عناصر فریب خورده پیدا کرده بود، توانسته بود حتی مسیر تردد فرماندهان ایرانی در جبهه‌های مقاومت به‌ویژه سوریه را به تکفیری‌ها و سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا مخابره کند. قطعاً شهادت بسیاری از مدافعان حرم حاصل اقدامات این فرد بود.

البته باید منتظر ماند و دید که روند رسیدگی به اتهامات روح‌الله زم چگونه پیش خواهد رفت و چراکه نوع همکاری این متهم در فرایند رسیدگی به پرونده و ارائه اطلاعات به مراجع قضائی می‌تواند در نوع صدور حکم تغییراتی را به نفع وی ایجاد کند.

اعدام در انتظار آقای آشوبگر/ «روح‌الله زم» از چه طریقی به اطلاعات محرمانه دسترسی پیدا می‌کرد؟

حال سوال اینجاست که چنین فردی که تمام هم و غم خود را ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران قرار داده بود، چطور می‌توانسته اخبار دقیق و بعضاً صحیح محرمانه را در کانال خبری خود منتشر کند؟ اینکه این فرد چطور به اطلاعات محرمانه دسترسی پیدا کرده است نیز یکی از سوالات مهمی محسوب می‌شود که دستگاه قضائی باید در کنار رسیدگی به اتهامات این فرد، در پی شناسایی و برخورد قاطع با عوامل نفوذی به‌ویژه در نیروهای مسلح و مراکز امنیتی باشد. البته در این خصوص ۵ نفر نیز به غیر از متهم اصلی پرونده در بازداشت هستند و آن‌طور که غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت رسیدگی به این پرونده اعلام کرد، تحقیقات از افراد بسیاری درحال انجام است و حتی از طیف‌های مختلف سیاسی تحقیقات صورت گرفته است.

رسیدگی قاطع قوه قضائیه با متهمان پرونده آمدنیوز اقتدار این قوه را نشان خواهد داد

پرونده آمدنیوز از آن دست پرونده‌هایی است که رسیدگی کامل و دقیق به آن می‌تواند مطالب جالب و بعضاً تعجب‌برانگیزی را برای مردم روشن کند. با همه این تفاسیر تاکنون یک جلسه از دادگاه روح‌الله زم برگزار شده است و یکی از مطالب جالب عنوان شده در اولین جلسه، لو دادن مسیر تردد فرماندهان ایرانی در سوریه به تکفیری‌ها بود که این متهم با این کار خود، در به شهادت رسیدن بسیاری از ایرانی‌ها نقش داشته است.

آخرین وضعیت پرونده آمدنیوز از زبان دادستان تهران

با این حال علی القاصی‌مهر درباره آخرین وضعیت پرونده آمدنیوز  گفت: این پرونده جزو پرونده‌های گسترده دستگاه قضائی است و تا تحقیقات تکمیل نشود، نمی‌توان درباره جزئیات پرونده اظهارنظر کرد. مطالب مطرح شده درباره نوع همکاری این فرد با افراد دیگر درخصوص نوع دریافت اطلاعات، گمانه‌زنی رسانه‌ها بوده است و باید تا اتمام جلسات دادگاه صبر کنیم تا با جزئیات دقیق آن باخبر شویم.

اعدام در انتظار آقای آشوبگر/ «روح‌الله زم» از چه طریقی به اطلاعات محرمانه دسترسی پیدا می‌کرد؟

دادستان تهران افزود: در این پرونده تعدادی بازداشت هستند و از افراد بسیاری نیز تاکنون تحقیقات صورت گرفته است. برای دستگاه قضائی تفاوتی ندارد که چه افرادی در این پرونده نقش ایفا کرده‌اند، لذا با هر فردی که با روح الله زم ارتباط گرفته و در راستای برهم زدن امنیت کشور اقدام کرده است، به طور قاطع برخورد خواهد شد.

از طرفی یک منبع آگاه به آنا اعلام کرده است که درخصوص پرونده آمدنیوز از برخی افراد که در نیروهای مسلح مشغول به فعالیت هستند نیز تحقیقاتی صورت گرفته است.

پرونده آمدنیوز از آن دست پرونده‌هایی است که قطعاً با گذر زمان اطلاعات جدیدی از آن منتشر خواهد شد.

روح‌الله زم طی دو سال چه تعداد مطلب با محتوای ضدایرانی منتشر کرد؟

براساس این گزارش، روح‌الله زم قبل از سال ۸۸ شرکت آوای نوین سبز را برای فعالیت تبلیغاتی راه‌اندازی کرد تا علاوه بر فعالیت‌های تبلیغاتی بتواند از بانک‌ها نیز تسهیلات بگیرد و در راه‌اندازی بنیاد فرهنگ و هنر ایرانیان به پدر خود یاری می‌رساند. در اغتشاشات سال ۸۸ متهم بازداشت شد و در سال ۹۰ ایران را به مقصد مالزی ترک کرد و با همسر فعلی خود ازدواج کرد. پس از یک سال به ترکیه رفت و مبادرت به اخذ ویزای فرانسه کرد. متهم در سال ۹۳، به جهت منابعی که در اختیار داشت با علم به معاند بودن سحام نیوز با این رسانه معاند همکاری می‌کرد. زم در سال ۹۵ از سحام نیوز خارج شد و با کمک سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی،کانال معاند آمد نیوز را راه‌اندازی کرد. روح‌الله زم به مدت دو سال، یک‌هزار و ۸۷۷ خبر و اطلاعات نهان و آشکار با رویکرد ضدیت با نظام از منابع خود جمع‌آوری و منتشر کرد. این متهم همچنین یک‌هزار و ۱۰۹ مطلب درباره مختصات نیروهای مقاومت در سوریه را در اختیار نیروهای تکفیری قرار می‌دهد.

اعدام در انتظار آقای آشوبگر/ «روح‌الله زم» از چه طریقی به اطلاعات محرمانه دسترسی پیدا می‌کرد؟

روح‌الله زم علاوه بر همکاری با کنگره آمریکا، پا را فراتر از این گذاشته بود و طی دو سال،  ۲ هزار و ۲۲۷ پست با محتوای اهانت به مقدسات اسلام منتشر کرد. تحریک افراد در اغتشاشات دی ماه ۹۶ دیگر اقدام این متهم بود و در این خصوص نیز ۲۲۵ پست درباره نحوه کار کردن با سلاح به مردم آموزش داده می‌شود. روح الله زم همچنین ۷۳۰ مطلب با موضوعات امنیتی علیه ایران اسلامی به سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه ارسال می‌کند.

مطالب عنوان شده تنها بخشی از اقدامات روح الله زم علیه امنیت کشور است و قطعاً تمام اقدامات این فرد در قالب یک گزارش گمجانده نخواهد شد و امید است تا دستگاه قضائی نیز به دور از هرگونه فشاری، به‌طور قاطع با این فرد و همکارانش برخورد کند تا حکم دادگاه درس عبرتی برای افرادی باشد که به فکر برهم زدن امنیت ایران و همکاری با سرویس‌های بیگانه هستند./1360/

ارسال نظرات