۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۶۳۹۹۳۲
امام جمعه بوشهر:

سردار شهید سلیمانی به اوج ارزش الهی رسید

سردار شهید سلیمانی به اوج ارزش الهی رسید
امام جمعه بوشهر با بیان اینکه سردار سلیمانی در اوج ایمان به خدا و اخلاص به شهادت رسید، گفت: شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی با آسمانی شدنش به اوج ارزش الهی رسید.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری صبح امروز در نشست شعر آیینی شاعران استان بوشهر به مناسبت هفته بزرگداشت مقام مادر با اشاره به نقش مهم شعر آیینی و حماسی در فرهنگ‌سازی اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران آمده است که به ادبیات حیات آسمانی محتوا بدهد که یکی از مظاهر آن اشعار آیینی و حماسی است یعنی این ودیعه الهی در خدمت تعالی انسانی است.

نماینده ولی‌فقیه در بوشهر جایگاه این استان در عرصه هنر و ادبیات را فوق‌العاده دانست و تصریح کرد: ما باید تاریخ ادبیات و شعر خود را پاس بداریم و به صورت مکتوب پژوهش داشته باشیم.

امام جمعه بوشهر با اشاره به رسالت شاعران در جامعه خاطرنشان کرد: یک شاعر در جغرافیای استان بوشهر به راحتی می‌تواند بر بال شعر نشیند و حرکت کند و در حال حاضر شعر ما دوره گذار طی می‌کند و یک نسل نو را تجربه می‌کنیم.

آیت‌الله صفایی بوشهری شعر را کهن‌ترین هنر انسانی دانست و بیان کرد: شعر یک مقوله‌ای است که با آغاز عطا بیان از ناحیه خدا به انسان شروع شده و اکنون کهن‌ترین هنر انسانی است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به اینکه شعر زیباترین هنر انسان است که از جان برمی‌خیزد و به جان می‌نشیند گفت: شعر همواره در طول تاریخ ماناترین بیان انسان است و برای همین همواره شعر در تمام گونه‌های خود حتی گونه‌‎های علمی، ماندگار و موثر بوده و مورد توجه عموم مردم و اصحاب دانش و فضل بوده است.

وی شعر را برخاسته از شعور انسان دانست و تاکید کرد: شعر عصاره لحظه‌های فهم و شعور شاعر است و برای شناختن یک شاعر، باید به شعر آن نگاه کرد.

آیت‌الله صفایی بوشهری شعر را گویاترین پنجره فهم شخصیت شاعر دانست و گفت: شعر همچنین یک ودیعه ویژه الهی است که خدا در بین بشر گروهی را این چنین توانایی داده که گویا، زیبا و شیوا سخن را بیان کنند و با شعر خود در تاریخ مانا باشند.

امام جمعه بوشهر افزود: شعر و بیان، قداست دارد زیرا که هدیه خداوند است و شاعران باید با تلاش خود آن عظمت و قداست شعر استان را حفظ کنند و با اهمیت دادن به شاعران جوان به آن حیات بالنده دهند.

وی تصریح کرد: نثر چه مسجع و چه غیر مسجع در تاریخ ادبیات جهان جایگاه فوق‌العاده‌ای داشته ولی هیچگاه مانند شعر نقش آفرینی نکرده و مورد توجه نبوده است به همین سبب شعر، از گهواره تا گور، زبان گویای انسان است.

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه شعر با زندگی انسان عجین است و زندگی بدون شعر زیبایی‌های انسانی ندارد خاطرنشان کرد: در تمامی محافل چه عمومی و خاص همیشه شعر نطق شیرینی آن محفل بوده و شعر زیباترین جاذبه برای قلب مخاطب و موثرترین بال برای به پرواز درآمدن ذهن مخاطب است.

آیت‌الله صفایی بوشهری افزود: شعر فوق‌العاده تاثیرگذار است چنان قالب و محتوا در کنار هم ایجاد تاثیر می‏‌کنند که اگر در یک محیطی انسان سخنی بگوید، دلیل آن را می‎خواهند ولی چنانچه شعر باشد کسی دلیلی از آن نمی‌خواهد.

وی با بیان اینکه شعر تیری موثر برای قبول قلب مخاطب است، تصریح کرد: شعر در تمام زبان‏‌های دنیا شعر همیشه یک گستره و پهنا داشته که همه جامعه را صید کرده و بعید است که انسانی با فطرت خود در دام صید شعر قرار نگرفته باشد مگر اینکه از فضای روحانی انسانی دور باشد.

آیت‌الله صفایی بوشهری با اشاره به اینکه یک صفحه استدلال با یک شعر بیان می‌شود و موثرتر است گفت: شعر در زبان‌های فارسی و عربی که دارای ظرفیت های بالای شعری است به سبب شرایط خاص زیستی مشرق زمین و تاریخ آن همیشه نقش مهمی در فضای زندگی انسان ایفا کرده است و اگر غم، مقاومت، حماسه، صلح و قهر در این منطقه بوده همواره به صورت شعر بیان ‌شده است.

وی منطقه مشرق زمین را منطقه طلوع و حیات شعر دانست و بیان کرد: شعر هیچ وقت نمی‌میرد و شاعر به اندازه حیات شعرش زنده می‎ماند.

امام جمعه بوشهر نکونامی شاعر را به تولید او دانست و با بیان اینکه تا اثر شاعر هست نکونامی وی نیز در جامعه وجود دارد گفت: ارزش شعر با تمامی قالب‌هایی که دارد به محتوای آن است.

آیت‌الله صفایی بوشهری ضمن اشاره به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی افزود: این نکته خیلی قابل توجه است که انسان محصول فکر و عمل خود بوده و کسی که همچون سردار شهید سلیمانی، در اوج ارزش شد چنان اوج می‌گیرد که گویی دنیا او را معطل کرده است، او مرغ باغ ملکوت است ولی در قفس خاکی نگه داشته شده و رویه آن پرواز است.

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه وقتی که این انسان به شهادت می‌رسد آن را پل پرواز می‌داند خاطرنشان کرد: لذا اگر شاعر بخواهد در جهان و محیط پیرامونش تاثیرگذار باشد و به رشد و بالندگی آسمانی برسد، باید مثل شهید حاج قاسم سلیمانی قبل از آن که آسمانیش کنند، آسمانی شود، آن وقت شعرش نیز شعر آسمانی می‌شود.

امام جمعه بوشهر با اشاره به برگزاری کارگاه‌های شعر بیان کرد: باید به مقوله ادبیات، هنر و شعر فوق‌العاده توجه کنیم و با ایجاد همین کارگاه‌ها استعداد و طبع شاعر تجلی پیدا می‌کند.

وی با اشاره به شعر محلی گفت: شعر محلی ما چون از عمق صمیمیت و صداقت است بسیار تاثیرگذاربوده و در این رابطه نیز باید به آن توجه کرده و اشعار را حفظ کرد و به زبان معاصر انتقال داد.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر نیز با بیان اینکه تلاش حوزه هنری این است که شعرهای آیینی، حماسی و ادبیات داستانی را تقویت کند تصریح کرد: بوشهر استانی است که می‌تواند به‌وسیله هنر مقاومت در کشور جلوه‌گر شود و برای این مهم نقش شاعران و هنرمندان نقشی بی‌بدیل است.

امید پارسایی‌فر افزود: در این رابطه از ابتدا امسال تاکنون 28 نشست کارگاه شعر در بوشهر و شهرستان ها و همچنین 14 شب شعر با موضوعات مختلف اشعار گویشی، طنز، دفاع مقدس، عاشورا و شهدا در سطح استان برگزار شده است.

وی بیان کرد: تاکنون 2 دبیرخانه دائمی چون شعر دفاع مقدس "حماسه دریا" و شعر عاشورایی "از عرشیان نینوا" در حوزه هنری تاسیس شده که به صورت دائم در حال دریافت آثار هستند.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر با اشاره به رسالت حوزه هنری انقلاب اسلامی افزود: نگاه این نهاد به تمامی شهرستان‌های استان بوشهر است و نشست‌های شعر برگزار می‌شود.

پارسایی‌فر گفت: بخش دیگری از فعالیت‌های حوزه هنری بوشهر، انتشار آثار شاعران است که سالانه حداقل سه کتاب منتشر می‌شود و فروردین‌ماه در هفته هنر انقلاب نیز 2 کتاب شاعران هم استانی منتشر خواهد شد./1350/د102/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات