۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۶۴۰۱۳۴
یادداشت؛

رویه مجلس باید تغییر کند

رویه مجلس باید تغییر کند
در حوزه اقتصاد مشخصا می‌توان گفت مجلس هیچ برنامه خاصی در ۴ سال گذشته نداشته است. مجلس در این دوره متاسفانه نه طرح مشخصی برای اقتصاد داشته و نه نظارت خوبی را بر عملکرد دولت انجام داده است.

به گزارش خبرگزاري رسا، مجتبی رضا خواه طی یادداشتی در روزنامه وطن امروز نوشت : در حوزه اقتصاد مشخصا می‌توان گفت مجلس هیچ برنامه خاصی در 4 سال گذشته نداشته است. مجلس در این دوره متاسفانه نه طرح مشخصی برای اقتصاد داشته و نه نظارت خوبی را بر عملکرد دولت انجام داده است. الان ما شاهدیم ارز 4200 تومانی یا ارز جهانگیری که دولت آن را توزیع کرد، موجب نوسانات بسیار زیادی در بازار شده اما نقش مجلس در این ماجرا تقریبا هیچ بوده است، چرا که نه توانست جلوی توزیع فسادزای ارز 4200 تومانی را بگیرد و نه نوساناتی را که در پی آن در بازار ایجاد شد. یعنی نقش نظارتی مجلس در این ماجرا «هیچ» بود.

در موضوع بنزین هم 3 بار بحث تغییر قیمت بنزین در مجلس مطرح شد اما عملا مجلس هیچ کاری نتوانست در این زمینه انجام دهد. در نهایت هم به سران قوا ارجاع شد و نتیجه اجرای آن هم نارضایتی شدید مردم بود. این موضوع موجب شد ناکارآمدی مجلس عیان شود. همین 2 مثال کافی است تا ما بگوییم اگر این روال ادامه پیدا کند، ما باید منتظر فجایع اقتصادی بیشتری در سال‌های آینده باشیم.

ما معتقدیم حتما این روال باید تغییر کند. باید افراد کارآمد، متخصص، دانا و در عین حال انقلابی و مومن بر سر کار بیایند تا بتوانند جلوی این رویه را بگیرند. ما برای مجلس از لحاظ اقتصادی در 10 سرفصل مختلف مشکلات را احصا کرده‌ایم و برای آنها راهکار ارائه داده‌ایم. ما ان‌شاءالله اگر با اقبال مردم مواجه شویم، با دست پر به مجلس خواهیم رفت. ما به طور مشخص روی سیستم نظام مالیاتی کشور برنامه داریم و معتقدیم روند فعلی باید اصلاح شود. در حال حاضر از کارگران و کارمندان قبل از آنکه حقوق‌شان را دریافت کنند مالیات می‌گیریم اما از ثروتمندان و ابرثروتمندان مالیات نمی‌گیریم. این افراد دارای لابی‌های قدرتمندی در مجلس و دولت هستند و بعضا می‌بینیم افراد پولدار از پرداخت مالیات معاف می‌شوند؛ اقشاری نظیر وکلا یا پزشکان و....

موضوع مهم دیگری که در مجلس آینده باید مورد توجه قرار گیرد، اصلاح نظام بانکداری است. بانک‌ها در حال حاضر مشغول فعالیت‌هایی چون دلالی و ساختمان‌سازی هستند و در آمد آنها از فعالیت بانکداری نیست. این روال باید اصلاح شود، چرا که وقتی بانک‌ها وارد فعالیت‌های دلالی می‌شوند، اولا این کار باعث می‌شود فعالیت‌های تولیدی توجیه اقتصادی نداشته باشد، ثانیا وقتی می‌خواهند صورت‌های مالی خودشان را سودده نشان دهند، املاکی را که دارند، گران می‌فروشند. دود این کار به چشم همه مردم می‌رود و به همین خاطر ما شاهد تورم شدید در بخش مسکن هستیم. در زمینه اصلاح نظام بانکداری هم ما طرح مناسبی را به‌ عنوان پیش‌نویس تهیه کردیم و معتقدیم اگر نظام مالیاتی و بانکی اصلاح شود، بخش زیادی از مشکلات بخش تولید حل خواهد شد. درباره مناسبات میان مجلس با دولت هم معتقدیم مجلس دهم هیچ نظارتی را به صورت دقیق و کارآمد بر فعالیت‌های دولت ندارد.

همین توضیحی که درباره توزیع فسادزای ارز رانتی یا 4200 تومانی ارائه دادم یا موضوع بنزین، نشان می‌دهد مجلس دهم هیچ نوع نظارت کارآمدی بر رویکرد و فعالیت‌های دولت نداشته است. این روند نیاز به اصلاح دارد. در حوزه سیاست خارجی هم باید گفت مجلس دهم به هیچ‌وجه در راستای منافع ملی نتوانسته حرکت خاصی انجام دهد، حالا بماند که در جریان سفر خانم موگرینی به تهران، تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس آن سلفی حقارت‌آمیز را گرفتند، اقدامی که بسیار نگران‌کننده بود. این نوع تفکر صرفا به آن جلسه و آن سلفی خلاصه نشده و متاسفانه مجلس نتوانست در ماجرای خروج آمریکا از برجام واکنش متناسبی داشته باشد و دولت را مجبور کند اقدام قابل توجهی انجام دهد. من معتقدم در سیاست خارجی هم مجلس دهم بسیار ضعیف عمل کرد و عملا خروجی خاصی برای عزت کشور نداشت. ان‌شاءالله مجلس یازدهم باید این نقیصه را هم برطرف کند./1360/

ارسال نظرات