۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۶۴۰۳۴۵
یادداشت؛

تشکیل مجلس قوی

تشکیل مجلس قوی
کلیدی‌ترین شاخصه مجلس قوی، حضور گسترده و پررنگ مردم در پای صندوق‌های رأی برای تشکیل آن است. اتفاقی نیست که اولین نکته مورداشاره همه رسانه‌های خبری به‌ویژه شبکه‌های غربی، حجم مشارکت و تعداد افراد شرکت‌کننده در این رویداد بزرگ سیاسی است

به گزارش خبرگزاري رسا، ابراهیم رزاقی طی یادداشتی در روزنامه حمایت نوشت : دو روز بیشتر تا حماسه انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی نمانده و ملاک‌ها و شاخص‌های انتخاب اصلح و همچنین، ضرورت مشارکت حداکثری به‌منظور تشکیل مجلسی «قوی» از سوی رهبر حکیم انقلاب کاملاً تبیین شده‌اند؛ «ما مکرر عرض کردیم ایران باید قوی بشود؛ اگر قوی بشود، دشمن مأیوس می‌شود، توطئه‌های دشمن در نطفه خفه می‌شود و به نتیجه نمی‌رسد. یکی از مصادیق قوی شدن همین است که یک مجلس قوی داشته باشیم؛ مجلسی که در مقابل توطئه‌های دشمن، با وضع قوانین لازم، با هدایت دولت‌ها به سمت مطلوب، بتواند کشور را مصونیت ببخشد.» (29 بهمن 98) تشکیل مجلس قوی برخوردار از شاخصه مصونیت بخشی، مؤلفه‌هایی دارد که به امهات آن‌ها اشاره می‌شود.

یکم: کلیدی‌ترین شاخصه مجلس قوی، حضور گسترده و پررنگ مردم در پای صندوق‌های رأی برای تشکیل آن است. اتفاقی نیست که اولین نکته مورداشاره همه رسانه‌های خبری به‌ویژه شبکه‌های غربی، حجم مشارکت و تعداد افراد شرکت‌کننده در این رویداد بزرگ سیاسی است. حضور کمرنگ یا پررنگ مردم ازنظر هیئت‌های اندیشه‌ورز آمریکایی و غربی، معادلی است برای سنجش پشتوانه مردمی نظام اسلامی. هرچه تعداد رأی‌دهندگان بیشتر باشد، شاخص‌های بازدارندگی و قوت کشور افزایش‌یافته و چنانچه اعداد و ارقام، چنگی به دل نزنند، خیز حریف برای فشار بر کشور بیشتر می‌شود. نظیر همین قاعده در یوم‌الله 22 بهمن، 9 دی و ... وجود دارد، همچنان که فتنه 88، دشمن را جری‌تر کرد و موجب فزونی تحریم‌ها شد. محاسباتی که بر این اساس در آن‌سوی مرزها شکل می‌گیرد، بخش مهمی از طرح کلی مقابله با جمهوری اسلامی را شکل می‌دهد و از نگاه کلان، باعث افزایش امنیت ملی می‌شود. در سطوح دیگر، مجلسی که مستظهر به آرای پرشمار باشد، قابلیت اثرگذاری مضاعفی دارد و نمایندگانی که از این فرایند به پارلمان راه می‌یابند، با پشتوانه و صراحت لهجه بیشتری می‌توانند وارد چالش‌های مرتبط با تصویب قوانین شوند و از حقوق مردم دفاع کنند.

دوم: کسانی لیاقت نمایندگی ملت بزرگ ایران را دارند که از منظر «اعتقادی» و «کارآمدی»، حائز کارنامه‌ای قوی باشند. اصل بر این است که در مجلس شورای «اسلامی»، افراد معتقد به حاکمیت «اسلام» وارد این نهاد حساس شوند، کسانی که در اعتقاد به مبانی دینی و ولایی، اهل مسامحه و کوتاه آمدن نیستند و خط قرمزهای نظام را قابل معامله و انعطاف نمی‌دانند. یک‌قلم از معیارهای تشخیص افراد معتقد به اسلام و نظام این است که مواضع اعلامی و اعمالی آن‌ها کاملاً یکسان و در یک‌جهت باشند و سخنانشان در تریبون‌ها با عملشان مغایرت نداشته باشد. شاخصه «کارآمدی» در شرایط فعلی کشور نیز جز با ویژگی «جهادی بودن» مطابقت ندارد. امروز کشور به وکلای سخت‌کوش و بیزار از تن‌پروری احتیاج دارد که به فکر علاج بیمارهای مزمن اقتصاد و رنگین‌تر کردن سفره مردم باشند، نه کسانی که تکیه زدن بر کرسی‌های پارلمان را فرصتی برای کیسه دوزی و پر کردن جیب خود و هم‌حزبی‌هایشان بدانند. ثابت‌شده که رونق اقتصاد و معیشت، جز به دست مسئولین و نمایندگان جهادی حاصل نمی‌شود. نماینده‌ای که شأن نمایندگی را جز در پشت‌میزنشینی نمی‌داند و مردم حوزه انتخابیه‌اش، به‌سختی می‌توانند با او ملاقات کنند، به حضور در میان مردم و شنیدن و دیدن مشکلات آن‌ها از نزدیک معتقد نیست، به‌طور حتم از درد مردم هم بی‌خبر خواهد ماند و به قوانینی رأی می‌دهد که سنخیتی با احتیاج عموم مردم ندارند. مجلس برخوردار از افراد شاخص، توانمند، انقلابی و جهادی، ریل‌گذاری امور اجرایی را به نحوی انجام می‌دهد که رضایت عمومی از بهبود معیشت در اسرع وقت شکل بگیرد و بهانه از دست دشمنان برای ایجاد شکاف بین مردم و نظام اسلامی گرفته شود. قدرتمندی اقتصاد از این زاویه، مصونیت و امنیت را به دنبال دارد و چشم طمع بدخواهان را کور می‌کند.

سوم: افزون بر اهتمام نمایندگان به مسائل اقتصادی، باید توجه داشت که وکلایی باید میدان‌دار باشند که قوانین مرتبط با حمایت از تولید ملی را تصویب و بزرگراه فراخی برای فعالیت پرشتاب واحدهای تولیدی ایجاد کنند. در حال حاضر، حجم قابل‌توجهی از قوانین وجود دارند که نیازمند تنقیح هستند و همچنین باید قوانین جدیدی برای کاستن از پیچیدگی‌ها و گره‌های اداری تولیدکنندگان تصویب شوند. در حال حاضر، به مجلسی نیاز داریم که الزاماتی برای حرکت دولت‌ها به سمت ظرفیت‌های داخلی ایجاد کند و قوانینی را مصوب نماید که طعم شیرین سودآوری تولید بر حلاوت کاذب درآمدهای غیرمولد بچربد. از باب نمونه، اگر قوانین به شکلی بود که دستگاه‌های اجرایی، واردات را جز در موارد بسیار ضروری، به صفر نزدیک می‌کردند، تاب‌آوری حال حاضر کشور، به‌مراتب بیش از این بود و فشار کمتری به اقشار ضعیف و متوسط جامعه وارد می‌شد.

چهارم: مجلس قوی و قدرتمند، در برابر هیاهو و گردنکشی آمریکا و کشورهای معاند هوشیار است و در مقابل هر قانون ظالمانه تحریمی، قانونی متقابل، هم‌وزن و در خور تصویب می‌کند. متأسفانه برخی از ادوار مجالس در این زمینه، کوتاهی‌هایی داشته‌اند که در شأن نظام جمهوری اسلامی نبوده و مورد گلایه رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته‌اند. همه قوانین تحریمی آمریکا از فیلتر کنگره (مجلس نمایندگان و سنا) گذشته و هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات نیز در تصویب آن‌ها نقش دارند. گرچه برخی نمایندگان دموکرات، منتقد سیاست‌های دولت هستند اما در جایی که باید با حزب رقیب خود علیه ایران متحد شوند، اختلافات را کنار گذاشته و تحریم‌های سنگین و بی‌سابقه‌ای را وضع کرده‌اند که درنهایت با امضای مستأجر کاخ سفید، به قانون تبدیل‌شده است. آمریکا به‌صورت یک‌جانبه از برجام خارج شد، اروپا بیش از یک سال از انجام تعهداتش طفره رفت ولی پاسخ محکمی از طرف مجلس شورای اسلامی به آن داده نشد. مجلس تراز انقلابی حتی منتظر تک دشمن نمی‌ماند، بلکه یک گام از حریف پیش است و با اعلام مواضع پیشدستانه و تصویب قوانین تنبیهی و تحریمی، راه را بر زیاده‌خواهی آمریکا و غرب می‌بندد. بنابراین، یکی از وجوه مجلس قوی، اتخاذ رویکردهای «مقاومتی»، «متقابل» و «پیشدستانه» در برابر قوانین مصوب کنگره آمریکاست، حتی اگر برخی از این قوانین ضد ایرانی، جنبه نمادین و غیر الزام‌آور داشته باشند.

و بالاخره اینکه مردم یقیناً به حساسیت شرایط موجود و انتظار دشمن برای مشارکت اندک در انتخابات روز جمعه واقف‌اند و این حماسه همچون ادوار گذشته به‌طور حتم محاسبات حریف را برهم زده و پلی به‌سوی تشکیل یک مجلس قوی و حامی امنیت و آرمان‌ها خواهد بود./1360/

منبع: حمایت
ارسال نظرات