۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۶۴۰۳۵۸
آمادگی مرزنشینان کرمانشاهی برای خلق حماسه‌ای دیگر؛

آمادگی ۵۰۰۰ نیروی پلیس برای برقراری امنیت انتخابات

آمادگی ۵۰۰۰ نیروی پلیس برای برقراری امنیت انتخابات
با نزدیک شدن به روز انتخابات استان کرمانشاه رنگ و بویی دیگر به خود گرفته و مردم و مسؤولان در حال برنامه‌ریزی برای انتخاباتی سالم هستند.

به گزارش خبرگزاری رسا، انتخابات به‌عنوان یکی از نشانه‌های دموکراسی مدنی در جوامع مختلف شناخته می‌شود که مردم در آن فرد یا افرادی منتخب را برای سپردن مسئولیتی مهم به آن‌ها انتخاب می‌کنند و در این راستا برای برگزاری انتخاباتی باشکوه مردم و مسئولان در کنار یکدیگر قرار دارند.

هر چند حال و هوای انتخابات و کاندیداها از مدت‌ها قبل در جامعه احساس می‌شد و صحبت از انتخابات و کاندیداهای اصلح نقل هر محفلی بود اما این شور و شعف و جنب و جوش این روزها رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و گویی همه در انتظار خلق حماسه‌ای دیگر هستند.

کوچه‌ها، خیابان‌ها و تمام محافل استان کرمانشاه نیز همچون سایر مناطق کشور رنگ و بوی انتخابات گرفته و در عین حال که کاندیداها و هوادارانشان در حال انجام تبلیغات هستند زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای برگزاری انتخابات سالم فراهم شده است.

پلیس با همه توان آماده برقراری امنیت انتخابات است

سردار علی‌اکبر جاویدان فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه پلیس با همه توان آماده برقراری امنیت مطلوب در روز برگزاری انتخابات است گفت: هیچ نگرانی امنیتی برای برای برگزاری این رویداد مهم در استان نداریم.

وی عنوان کرد: انتخابات موضوع بسیار مهمی است که تامین امنیت آن بر عهده پلیس قرار داده شده است.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه افزود: پلیس از مدت‌ها پیش تمهیدات لازم را اندیشیده و مشکلی از لحاظ تامین نیرو و استقرار آنها در شعب اخذ رای چه در شهر کرمانشاه و چه در نقاط دیگر استان را ندارد.

جاویدان عنوان کرد: برای این مهم حدود 5 هزار نیروی پلیس برای برقراری امنیت انتخابات در سطح استان کرمانشاه تلاش خواهند کرد تا آحاد مختلف مردم با خیالی آسوده در پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

وی بیان کرد: امروز امید مردم برای برخورداری از امنیتی مطلوب و پایدار در جامعه به پلیس است.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه افزود: زمانی که مردم کوچکترین خطر و یا ناامنی احساس کنند نخستین چیزی که به ذهنشان خطور می‌کند استمداد از پلیس است، بنابراین ما هم باید آنقدر قدرتمند باشیم که بتوانیم پاسخ آنها را به‌خوبی بدهیم.

جاویدان گفت: امروز پلیس مظهر امنیت و اقتدار جامعه شناخته می‌شود پس باید بتوانیم این موضوع را تداوم بخشیده و همچنان امید مردم برای ساختن جامعه‌ای امن باشیم.

وی افزود: به فضل الهی امروز امنیت خوبی در نقاط مختلف کشور و خصوصا کرمانشاه برقرار است که این به‌خاطر تلاش‌های بی‌وقفه همکارانی است که شبانه روز در دورافتاده و محروم‌ترین نقاط استان مشغول خدمات‌رسانی و برقراری امنیت هستند.

برخورد پلیس راهور با سد معبر خودروها مقابل ستادهای انتخاباتی

سرهنگ فضل‌الله شیری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان از آمادگی پلیس راهور برای پوشش ترافیکی ایام انتخابات مجلس در شهرهای مختلف کرمانشاه خبر داد و گفت: همکاران ما با هرگونه سد معبر مقابل ستادهای انتخاباتی نامزدها که باعث سدمعبر و کندی تردد برای دیگر خودروها و مردم شود، برخورد خواهد کرد.

وی عنوان کرد: پلیس راهور استان با اتخاذ تدابیر ویژه در ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور فعال در شهرها و بخش‌های تابعه استان دارد.

وی افزود: در راستای تردد سهل و آسان شهروندان، پلیس راهور با هرگونه سد معبر خودروها و توقف‌های غیرمجاز در حوالی ستادهای انتخاباتی و یا شعب اخذ رای و یا تقاطع‌ها و میادین که عرصه عبور و مرور را بر مردم سخت می‌کند برخورد خواهد کرد.

رئیس پلیس راهور استان بیان کرد: درج و یا الصاق هرگونه نوشته و یا پیام و پوستری بر روی قسمت‌های از خودرو که محدودیت دید برای راننده ایجاد می‌کند ممنوع است، از این رو از رانندگان می‌خواهیم با توجه به تهدیدات معابر شهری از نظر تصادف خصوصا با عابران پیاده توجه لازم به جلو را داشته باشند.

وی از کاندیداهای نمایندگی مجلس خواستند از دایر کردن ستاد انتخاباتی در میادین و تقاطع ها و نقاطی که از طرف فرمانداری‌ها ممنوع اعلام شده پرهیز کنند.

شیری گفت: پلیس راهور در روز انتخابات نیز همپا با سایر بخش های انتظامی استان در تامین امنیت ترافیکی شعب اخذ رای و حضور باشکوه مردم در انتخابات تلاش خواهد کرد.

وی از رانندگان خواست همکاری لازم با کارکنان پلیس راهور را در راستای برقراری نظم در عبور و مرور و همچنین ایمنی ترددها در زمان تبلیغات کاندیداها و روز اخذ رای را داشته باشند.

اسقرار 1585 شعبه اخذ رای در استان کرمانشاه

محمدابراهیم الهی‌تبار معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه 157 نفر از داوطلبان مجلس شورای اسلامی در استان کرمانشاه از طرف شورای نگهبان تأیید صلاحیت شدهند گفت: از 412 نفری که در 6 حوزه انتخابیه داوطلب انتخابات بودند 42 نفر از بانوان و مابقی از آقایان بودند.

وی با اشاره به اینکه از تعداد افراد ثبت‌نام‌کننده 20 نفر انصراف دادند و صلاحیت 392 نفر توسط هیئت‌های اجرایی مورد بررسی قرار گرفت عنوان کرد: با تطبیق مستندات و مواد قانون انتخابات بررسی شروع شد و در نهایت 87 درصد از داوطلبان مورد تأیید قرار گرفتند که نسبت به دوره دهم انتخابات چهار درصد افزایش را نشان می‌داد.

الهی‌تبار با بیان اینکه قبل از بررسی صلاحیت داوطلبان در هیئت‌های نظارت 10 نفر به طور مجدد انصراف دادند که در مجموع تعداد انصرافی‌ها در این مرحله به 34 نفر رسید گفت: هیئت‌های نظارت 368 نفر را مورد بررسی قرار دادند که 91 نفر معادل 24 درصد تأیید شدند.

وی گفت: قبل از بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان افرادی که توسط هیئت‌های نظارت رد صلاحیت شده بودند فرصت اعتراض داشتند و بعد از آن یک نفر انصراف داد و در مجموع 367 نفر توسط شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفتند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه افزود: در این مرحله چهار نفر از افراد شامل دو نفر از سنقر و کلیایی، یک نفر در اورامانات و یک نفر در قصرشیرین رد صلاحیت شدند که بعد از اعتراض از این چهار نفر یک نفر تأیید صلاحیت شد و سه نفر مابقی هنوز تأیید آن‌ها اعلام نشده است.

الهی‌تبار با اشاره به اینکه در 1585 شعبه اخذ رای انتخابات برگزار می‌شود بیان کرد: از این تعداد یک شعبه به اقلیت‌های مذهبی اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه سابقه مشارکت استان در انتخابات گذشته تقریبا برابر میانگین کشوری و حدود 60 درصد بوده است افزود: بیشترین میزان مشارکت در دوره پنجم مجلس با 86 درصد و کمترین مشارکت در مجلس اول با حدود 38 درصد بوده است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه آمار کل واجدان شرایط در استان یک میلیون و 546 هزار و 413 نفر است گفت: از این تعداد 58 هزار و 280 نفر رأی اولی هستند.

وی افزود: برابر قانون افرادی که 18 سال تمام دارند یعنی متولدین دوم اسفند 1380 و قبل از آن می‌توانند پای صندوق رأی حاضر شوند و منتخبان خود را انتخاب کنند.

الهی‌تبار با اشاره به اینکه 24 فرایند از 25 فرایند انتخابات به صورت الکترونیکی خواهد بود گفت: خوشبختانه این دوره از انتخابات تمامی شعب اخذ رای دارای سیستم‌های احراز هویت یکسان و با یک مکانیزم تعریف شده هستند.

وی با بیان اینکه سامانه رأس ساعت 12 شب بسته می‌شود افزود: چون سامانه به روز دوم منتقل می‌شود امکان رأی‌گیری بعد از ساعت 13 وجود ندارد و بنابراین از مردم خواهشمندیم دادن رأی را به ساعات پایانی موکول نکنند.

الهی‌تبار با بیان اینکه برای 1585 شعبه اخذ رأی سیستم احراز هویت ارسال شده و تعدادی نیز به‌عنوان پشتیبان در اختیار حوزه‌های انتخابیه قرار داده شده است گفت: 32 هزار نفر در روند برگزاری انتخابات فعالیت می‌کنند.

کاندایدهای در حد اختیارات قانونی وعده دهند

رسول بهرامی‌پور اظهار داشت: براساس اصل قانون اساسی انتخاب نماینده مجلس به طور مستقیم و با رأی مخفی از حقوق مردم است که برای چهار سال در سرنوشت خود نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان مردم در مجلس دو وظیفه مهم به عهده دارند عنوان کرد: یکی از این وظایف قانون‌گذاری است که براساس اصل 71 قانون اساسی در عموم مسائل کشور در حدود مقرر در قانون اساسی قانون‌گذاری می‌کنند.

بهرامی‌پور افزود: وظیفه دیگر نماینده مجلس نظارت از طریق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور، سؤال، استیضاح، رسیدگی به شکایات از ما قوای سه‌گانه و دیگر امور نظارتی است.

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان استان کرمانشاه بیان کرد: بنابراین کاندیداهای انتخابات مجلس صرفاً در حدود اختیارات قانونی خود که قانونگذاری و نظارت است به مردم وعده دهند.

وی افزود: با گذشت 41 سال از عمر بابرکت انقلاب اسلامی همه باید براساس قانون عمل و از قانون تمکین کنند و در عرصه انتخابات نیز رعایت قانون از سوی همگان، مردم، مجریان، ناظران، سیاسیون و کاندیداها امری ضروری است.

بهرامی‌پور با اشاره به لزوم توجه به این فرمایش امام امت که فرمودند «همه باید مقید به این باشید که قانون را بپذیرید، برخلاف رأی شما باشد هم باید بپذیرید» عنوان کرد: در گام دوم انقلاب اسلامی حرکت بر مبنای قانون و گسترش فرهنگ قانون‌مداری و عدالت گستری ضروری است و بنابراین کاندیداها در ایام تبلیغات بر مبنای قانون عمل و حقوق شهری شهروندان را نیز رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه براساس قانون انتخابات نوشتن یا اظهار مطالب خلاف واقع، دیوارنویسی، فریب مردم و تخریب ممنوع است گفت: براساس قانون خرید و فروش آرا، رأی گرفتن با شناسنامه کسی که حضور ندارد، تهدید یا تضییع در امر انتخابات، رأی دادن با شناسنامه جعلی، رأی دادن بیش از یکبار و اخلال در امر انتخابات همه از رفتارهای مجرمانه هستند که در قانون جرم انگاری شده و لازم است همه از انجام این اقدامات پرهیز کنند.

بهرامی‌پور ابراز امیدواری کرد که با حضور با صلابت مردم پای صندوق‌های رأی و انتخاب نمایندگان اصلح و در تراز انقلاب تشکیل یک مجلس انقلابی و قانون‌مدار باشیم که نوید‌دهنده تشکیل تمدن نوین اسلامی باشد./1350/د102/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات