۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۶۴۰۵۱۴

همه آن چیزی که باید درباره انتخابات دوم اسفند بدانید

همه آن چیزی که باید درباره انتخابات دوم اسفند بدانید
انتخابات یازدهمین دوره مجلس و اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری فردا جمعه دوم اسفند در سراسر کشور برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاري رسا، فردا جمعه دوم اسفند، انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در سراسر کشور برگزار می‌شود.

مردم ۵ استان تهران، خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی، قم و فارس، روز جمعه علاوه بر انتخاب نمایندگان مجلس یازدهم، برای شرکت در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان پنجم هم پای صندوق‌های رأی حاضر می‌‍ شوند.

رأی‌گیری از ۸ صبح الی ۱۸ عصر در سراسر کشور شروع می‌شود؛ بر اساس قانون حداقل ۱۰ ساعت باید روند رأی‌گیری انجام شود، اما در صورت ضرورت، به تشخیص وزیر کشور زمان اخذ رأی تمدید خواهد شد.

تعداد ۲۰۸ حوزه انتخابیه در ۳۱ استان کشور دایر است، تعداد شعب اخذ رأی در این ۲۰۸ حوزه انتخابیه، ۵۴ هزار و ۶۱۱ شعبه در سراسر کشور است؛ که از این میزان، ۴۰ هزار و ۲۱۰ شعبه به صورت ثابت و ۱۴ هزار و ۴۰۱ شعبه به صورت سیار هستند.

۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط رأی دادن هستند که از این تعداد دو میلیون و ۹۳۱ هزار نفر رأی اولی به شمار می‌روند. همچنین حدود ۲۸ میلیون و ۸۷۲ هزار نفر از رأی‌دهندگان را بانوان و حدود ۲۹ میلیون نفر را آقایان تشکیل می‌دهند.

از ۲۰۸ حوزه انتخابیه، ۲۰۳ حوزه انتخابیه، ملی محسوب می‌شوند و ۵ حوزه انتخابیه هم مربوط به اقلیت‌های دینی است، همچنین ۱۷۴ حوزه انتخابیه هم تک‌نماینده هستند.

طبق اعلام عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان بین ۳ تا ۷ ناظر در هر شعبه اخذ رأی حضور دارند؛ البته شورای نگهبان دارای بازرسان سیار هم هست که در روز انتخابات، به حوزه‌ها سرکشی می‌کنند.

به گفته جمال‌ عرف رئیس ستاد انتخابات کشور، تا روز یکشنبه ۴ اسفند، نتایج انتخابات در تهران و سایر کلانشهر‌ها هم اعلام می‌شود. بر همین مبنا، احتمال تعطیلی مدارس در کلانشهر‌ها در روز شنبه ۳ اسفند وجود دارد.

همچنین به گفته عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در صورت کشیدن شدن انتخابات مجلس به دوره دوم با پیشنهاد وزارت کشور روز ۲۹ فروردین سال آینده مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس برگزار می‌شود./1360/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
این خبر اطلاعات کمی داشت
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱
انتخابات را در قم در فضای آزاد مثلا حیاط مدارس برگزار کنید نه فضای بسته
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
انتخابات را در قم در فضای آزاد مثلا حیاط مدارس برگزار کنید نه فضای بسته
0
0