۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۶۴۰۵۱۷
روزنامه رأی الیوم گزارش داد؛

«جنگ ویزا» نشان‌دهنده قلدرمآبی و کینه‌ورزی سیاسی آمریکایی‌هاست

«جنگ ویزا» نشان‌دهنده قلدرمآبی و کینه‌ورزی سیاسی آمریکایی‌هاست
رأی الیوم در گزارشی به اشاره به عدم صدور روادید برای نمایندگان دیپلماتیک برخی کشور‌ها از سوی آمریکا، آن را نشان‌دهنده کینه‌ورزی سیاسی واشنگتن توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاري رسا، روزنامه اینترنتی رأی الیوم با اشاره به توهین دولت آمریکا به مقامات کشور‌ها با خودداری از صدور روادید برای آنان به منظور شرکت در جلسات سازمان ملل متحد در نیویورک نوشت: یا باید قلدرمآبی‌های آمریکا متوقف شود یا اینکه مقر سازمان ملل به کشور دیگری منتقل شود که بی‌طرف باشد و می‌تواند بر کینه‌ورزی‌های سیاسی و نژادپرستانه خود فائق آید.

رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: دولت روسیه حق دارد تشکیل نشست فوری را خواستار شود که در آن اقدام دولت آمریکا در بازی و حکم فرمایی بر اعطای روادید به دیپلمات‌ها و مسئولان خارجی عازم مقر سازمان ملل متحد در نیویورک بررسی شود، زیرا اقدامات دولت آمریکا در خصوص جلوگیری از اعطای روادید به نمایندگان کشور‌هایی که روابط خوبی با آمریکا ندارند به حد تحقیرآمیزی رسیده است که نباید در قبال آن سکوت کرد و این رفتار‌ها با منشور سازمان ملل و بند‌های آن در این باره در تناقض است.

سخنگویان سازمان ملل بار‌ها از مخالفت دولت آمریکا با اعطای روادید به بسیاری از رؤسای هیئت‌ها و دیپلمات‌ها ابراز نارضایتی کرده‌اند. تازه‌ترین آن‌ها نیز رئیس هیئت روسی بود که قرار بود در جلسه هفته آینده سازمان ملل درباره خلع سلاح در نیویورک شرکت کند و عدم اعطای روادید به وی موجب شد نشست این کمیته ده روز به تعویق بیفتد.

بازی با چنین حقی از طرف دولت آمریکا، اوج بی‌شرمی است. این حقی است که منشور سازمان ملل آن را تضمین کرده و دولت آمریکا نیز آن را امضا کرده و در همین چارچوب باید به بند‌های آن احترام بگذارد. این امر باز هم نشان داد آمریکا، کشوری است که به قطعنامه‌ها و مصوبات احترام نمی‌گذارد و از زیر بار تعهداتی که خود پذیرفته است شانه خالی می‌کند که آخرین آن هم خروج از توافقنامه هسته‌ای ایران بود.

         بیشتر بخوانید: 

گستاخی آمریکا تنها در بازیچه قرار دادن روادید و اعطای آن به برخی و عدم اعطای آن به برخی دیگر از نمایندگان کشور‌ها خلاصه نمی‌شود، آمریکا حتی برخی از آنان را هنگام ورود به این کشور برای مشارکت در نشست‌های سازمان ملل و زیر مجموعه‌های آن، در فرودگاه نیویورک، تحت بازرسی بدنی تحقیرآمیزی قرار می‌دهد.

(چند سال پیش) وزیر امور خارجه سیاهپوست یک کشور عربی در فرودگاه نیویورک بازداشت و به طور کاملا برهنه بازرسی بدنی شد. وی که روادید دیپلماتیک به همراه داشت و رئیس هیئت کشورش برای مشارکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بود، خشمگین از فرودگاه بازگشت و فقط با عذرخواهی رسمی «کاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه وقت آمریکا به نیویورک بازگشت.

توهین آمریکا به بسیاری از مسافران عرب فراموش شدنی نیست و حتی برخی از شهروندان آمریکایی با اصالت عربی یا پیروان دین اسلام نیز از این اقدامات توهین آمیز در امان نمانده‌اند و چنین چیزی از دولتی که ورود شهروندان پنج کشور مسلمان به کشورش را به این بهانه ممنوع می‌کند که آنان برای ایالت متحده خطر تروریستی دارند، در حالی که آمریکا بزرگترین کشور تروریست‌پرور و حامی تروریسم در جهان است و دستان حاکمان آن به خون بیش از دو میلیون عراقی و مردم لیبی، سوریه و فهرست بلندبالایی از دیگر کشور‌ها آلوده است.

رای الیوم در پایان نوشت: جلوگیری دولت آمریکا از مشارکت محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل به بهانه درج نام وی در فهرست تروریستی مسخره است، او فردی تحصیلکرده است که در دوران زندگی خود حتی یک مرغ را هم نکشته است. یا باید قلدرمآبی‌های آمریکا متوقف شود یا اینکه مقر سازمان ملل به کشور دیگری منتقل شود که به منشور آن احترام می‌گذارد و بی طرف است./1360/

ارسال نظرات