۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۶۴۰۵۳۹
استاد حوزه و دانشگاه:

قوام حکومت دینی به حضور مردم است

قوام حکومت دینی به حضور مردم است
حجت الاسلام احمدی قوام حکومت دینی را به حضور مردم دانست و گفت: اگر مردم حکومتی را نخواهند حتی امام معصوم نیز نمی تواند مسؤولیت اجتماعی خود را انجام دهد.

حجت الاسلام حمید احمدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که در اندیشه اسلامی، تأسیس دولت و حکومت به حضور مردم بستگی دارد، اظهار کرد: در حکومت اسلامی مردم رکن اصلی به شمار می روند چنانچه امام علی(ع) دلیل پذیرش حکومت را حضور مردم و اقامه حجت شرعی می داند.

مسؤول آموزش معاونت فرهنگی بعثه رهبری ادامه داد: حضور مردم در صحنه پیگیری و اجرای شریعت همچنین احکام اسلامی از سوی فقها و عالمان دینی در جامعه را رقم می زند بنابراین مردم پایگاه اصلی حکومت دینی به شمار می روند و اگر آنها نباشند حکومت معنایی نخواهد داشت.

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع)، بیان کرد: امام علی(ع) می فرماید «در صورت عدم همراهی مردم با حاکمان و حکومت، رای حاکمان نفوذی نخواهد داشت» زیرا هر حکومتی حتی اگر دارای اقتدار باشد و مشروعیت الهی باشد اگر مردم نپذیرند، نمی تواند کاری از پیش برد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امام خمینی(ره) براساس سیره امام علی(ع) اساس حکومت و بقای آن را به حضور مردم در صحنه می داند زیرا بدون حضور مردم حتی امام معصوم(ع) نیز نمی تواند مسؤولیت اجتماعی خود را انجام دهد.

وی در زمینه تعریف اقتدار در سخنان رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: اقتدار به معنای قدرت مشروع همراه با پذیرش عمومی است همچنین رهبر معظم انقلاب در برخی سخنان خود به رابطه دولت با مردم در اندیشه اسلامی پرداخته اند که بسیار مهم است و به رابطه ولایی بازگشت دارد.

حجت الاسلام احمدی افزود: رابطه ولایت با مردم ناصحانه، خیرخواهانه، دوستان و از روی محبت است؛ زیرا فلسفه تشکیل حکومت برای خلیفه الله شدن انسان ها است بنابراین نگاه حکومت به مردم و هم نگاه مردم به حکومت باید خیرخواهانه باشد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت در انتخابات حق است و هر فردی باید نماینده خود را انتخاب کند؛ صرف نظر کردن از این حق، به معنای واگذاری انتخاب نماینده به دیگران است؛ از سوی دیگر تکلیف است زیرا اگر مردم مشارکت نداشته باشند براساس نگاه دین اسلام، حکومت محقق نخواهد شد./1324/ج

 گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3

 

مصطفی رستمی
ارسال نظرات