۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۶۴۰۶۵۸

در شعب اخذ رای مسیحیان چه می گذرد+تصاویر

در شعب اخذ رای مسیحیان چه می گذرد+تصاویر
عطر خوش قهوه و شیرینی خوش طعم در شعبه اخذ رأی می پیچد و از ناظران مسلمان پذیرایی می کنند با چاشنی لبخند و محبت. این حال و هوای شعب اخذ رأی مسیحیان تهران است که یکی از ناظران، تجربه حضورش در این شعب را مرور می کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، در انتخابات هر دوره مجلس شورای اسلامی، سهم اقلیت های مذهبی از کرسی های سبز بهارستان، محفوظ است. مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان کشور نماینده منتخب خود را راهی مجلس می کنند. حالا که قرار است انگشت های جوهری مردم ایران برای یازدهمین دوره، در خانه ملت را به روی نمایندگان باز کند با «محمدعلی درزی» یکی از سرناظران شورای نگهبان در انتخابات درباره حال و هوای شعب اخذ رأی مسیحیان گفتگو کرده ایم. درزی در یک جمله وصف خود را خلاصه می کند: «با انرژی و علاقه می آیند و با انگیزه رأی می دهند.»

سهم محفوظ اقلیت ها از بهارستان

از حال و هوای مدرسه «شانت»، کلیسای «گریگور» و «سرکیس مقدس» می گوید. از صفی که مسیحیان، پیر و جوان می ایستند و به نماینده خودشان رأی می دهند. اقلیّتی که فقط خودشان حق دارند نماینده هم کیش خودشان را انتخاب کنند و بقیه مردم نمی توانند سرنوشت سیاسی آن ها در مجلس را رقم بزنند. طبق قانون اساسی اما آن ها حق دارند، نام کاندیداهای مسلمان را هم در برگه رأی خودشان بنویسند و در آینده سیاسی کشورشان سهیم شوند. درزی می گوید: «برای اینکه خیال اقلیت ها و مسیحیان عزیز درباره سلامت انتخابات راحت باشد، شعب مربوطه مراکز مختص به خود آن هاست. گروه اجرایی هر شعبه هم از میان خودشان است. در بحث شمارش هم صندوق های رأی به جای آنکه به آموزش و پرورش منتقل شود در کلیسای مرکزی توسط خودشان به شمارش در می آید. البته ناظران و سرناظران شورای نگهبان هم هستند و بر روال انجام کار از شعبه تا شمارش نظارت دارند.»

دید و بازدید در صف انتخابات

درزی امسال سرناظر منطقه 8 تهران است و  از 25 سال قبل در زمینه انتخابات، مسئولیت برعهده دارد و به گفته خودش در 15 انتخابات نظارت داشته است. او  از حال و هوای شعب  محدوده مجیدیه و منطقه 8 تهران می گوید: «فضای این شعبه های اخذ رأی خیلی دوست داشتنی و جالب است. مسیحیان از پیر گرفته تا جوان با امید و انگیزه ای که می توان در چهره هایشان دید، می آیند و رأی می دهند. در شعبی که مدرسه هستند هم بچه های با شور و هیجان همراه بزرگترهایشان می آیند. صف انتخابات صف دیدار تازه کردن و دیده بوسی های مسیحیان عزیز هم است. بعضی هایشان گروهی و خانوادگی می آیند. بعضی هم بعد از مدت ها همدیگر را در صف می بینند و دیدار تازه می کنند. حال و هوای خیلی خوبی است.» 

کلیسا، عروسی و انتخابات

از تلفیق خاطره خوش عروسی و انتخابات هم گفتنی دارد: «یک سال وقتی کلیسای گریگور، شعبه اخذ رأی بود اتفاق جالبی افتاد. همزمان مراسم ازدواج یک زوج مسیحی در کلیسا برگزار شد. بعد همه مهمان های عروسی، شناسنامه به دست توی نوبت ایستادند و رأی دادند. حس خیلی خوبی بود؛ جشن ازدواج و شکوه انتخابات در کنار هم.»

از ناظران انتخاباتی مسلمانی می گوید که دوست دارند در شعب اخذ رأی مسیحیان حضور داشته باشند: «با توجه به توضیحاتی که قبلاً گفتم،‌ در این شعب برای اینکه حس اعتماد به سلامت انتخابات در اقلیت های عزیز ایجاد شود، امور اجرایی برعهده خود آن هاست. آن ها هم میزبانان بسیار خوبی هستند. خیلی برایشان مهم است در این ساعت ها  با شیرینی و غذاهای سنتی خوش طعم سنتی خودشان از ناظران مسلمان پذیرایی کنند.»

میزبانی مسیحیان گرامی

سرناظر شعبه های اخذ رأی منطقه 8 تهران شورای نگهبان، از امکان خوبی که برای تسهیل شرکت در انتخابات مسیحیان در این دوره در نظر گرفته شده، می گوید: «امسال 2 صندوق یکی در مجیدیه و دیگری سیار در مناطق مسیحی نشین در نظر گرفته ایم تا عزیزانی که به هر دلیل علاقه به شرکت در انتخابات دارند اما حضور در شعب اخذ رأی برایشان مقدور نیست،‌ از این مشارکت سیاسی ملّی محروم نشوند و جا نمانند.» 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
چه حدیث مهمی از امیرالمومنین علی علیه السلام: نتیجه تجربه انتخاب خوب است
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
احسنت خبر خوبی بود
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
همه برای ایران به میدان می آییم
0
0