۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۶۴۰۹۶۴
پروفسور یزدان‌پناه:

تمام امکانات برای پیشگیری کرونا در ایران وجود دارد

تمام امکانات برای پیشگیری کرونا در ایران وجود دارد
پروفسور یزدان یزدان‌پناه، مسئول بالینی-درمانی و تحقیقاتی ویروس کرونا در فرانسه: تمام امکانات برای پیشگیری از این بیماری در ایران وجود دارد. کودکان معمولا به این بیماری مبتلا نمی‌شوند. مردم عادی لازم نیست ماسک بزنند بلکه بیماران باید ماسک بزنند تا از شیوع آن به دیگران جلوگیری شود.

به گزارش خبرگزاري رسا، ویروس کرونا از دیماه گذشته تا کنون بیش از دو هزار قربانی گرفته است. تقریبا تمامی جانباختگان از چین،‌ کشوری که ویروس از آنجا شیوع پیدا کرد، هستند. چهار نفر نیز در ایران بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌ اند.

در خصوص شیوع این ویروس یورونیوز با پروفسور یزدان یزدان‌پناه، مسئول بالینی-درمانی و تحقیقاتی ویروس کرونا در فرانسه و رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان «بی‌شا» پاریس گفت و گویی کرده است که در ادامه میتوانید متن این گفتگو را بخوانید. پروفسور یزدان‌پناه یکی از متخصصین این بیماری در سازمان جهانی بهداشت نیز هست.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلاء با این بیماری قرار دارند؟

پروفسور یزدان پناه: «افراد دارای بیماری‌های قلبی، ریوی، عروقی و سالمندان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. کودکان معمولا به این بیماری مبتلا نمی‌شوند؛ در صورت ابتلا که به ندرت ممکن است اتفاق بیافتد بیماری حاد نیست. ۸۵٪ مبتلایان شرایط حاد ندارند. تنها ۱۵٪ آنها به طور حاد به این بیماری مبتلا می‌شوند و کمتر از ۲٪ آنها جان خود را از دست می‌دهند.»

توصیه‌های شما برای پیشگیری از این بیماری چیست؟

اولین و مهمترین کار تشخیص سریع و سپس قرنطینه کردن بیماران مبتلا است. افرادی که با این بیماران در ارتباط هستند باید ماسک بزنند و مسایل بهداشتی را رعایت کنند.

آیا شیوع این ویروس در ایران و افغانستان در مقایسه با اروپا می‌تواند با خطرهای بیشتری همراه باشد؟

«حوزه تحقیقانی من فرانسه و اروپاست و خیلی نمی‌توانم راجع به ایران صحبت کنم اما به نظرم تمام امکانات برای پیشگیری از این بیماری در ایران وجود دارد.»

به لحاظ امکانات درمانی و با توجه به تحریم‌ها، شرایط ایران را برای مقابله با شیوع احتمالی این بیماری در کشور چگونه می‌بینید؟ آیا تحریم‌ها نقشی در پیشگیری و درمان این بیماری دارند؟

«به طور دقیق نمی‌دانم که تحریم‌ها اثری در پیشگیری یا درمان بیماری کووید-۱۹ داشته باشند یا خیر. در واقع اولین مساله در مقابله با شیوع یا درمان این بیماری پیدا کردن ویروس‌ است که برای تشخیص ملزوم آزمایش‌هایی است که انجام آن به دستگاه‌هایی نیاز دارد که داشتن آنها به تحریم‌ها ربطی ندارد و دستگاه‌های خیلی پیشرفته یا خاصی هم نیستند. در مرحله بعد به ماسک و تجهیزات اولیه برای پیشگیری نیاز داریم که فکر نمی‌کنم به تحریم‌ها ربطی داشته باشد.»

در فرانسه ۱۲ نفر تا کنون به این بیماری مبتلا شده‌اند. آیا درمان قطعی وجود دارد یا می‌توانیم امیدوار باشیم تا یکی دو ماه آینده واکسن یا درمان قطعی برای درمان بیماری کووید-۱۹ وارد بازار شود؟

«خیر. پیدا کردن واکسن یا درمان قطعی در یکی دو ماه آینده ممکن نیست و نیاز به زمان بیشتری دارد.»

 آیا درمان یا روش خاصی برای مقابه با بیماری کووید-۱۹ وجود دارد؟

«هیچ درمان یا روش ثابت شده‌ای تا به الان وجود ندارد.»

خبر مرگ ۴ نفر مبتلا به ویروس کرونا مردم ایران را بسیار نگران کرده است. توصیه شما چیست؟

«مهمترین کار این است که خونسردی خود را حفظ کنید. اگر در تماس با افراد بیمار بوده‌اید در خانه بمانید و به هیچ وجه خودسرانه به مراکز درمانی مراجعه نکنید چون احتمال شیوع بیماری در این مکان‌ها بسیار بالاست. در مرحله بعد در صورت داشتن علایمی مانند تب، سرفه و تنگی نفس ماسک بزنید و بدون ترک خانه با مراکز درمانی تماس بگیرید تا در صورت تشخیص، تدابیر لازم برای قرنطینه کردن و درمان شما در نظر گرفته شود.»

آیا مردم عادی باید ماسک بزنند؟

«خیر. مردم عادی لازم نیست ماسک بزنند بلکه بیماران باید ماسک بزنند تا از شیوع آن به دیگران جلوگیری شود.»/1360/

منبع:جام نیوز

ارسال نظرات