۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۶۴۱۶۸۸

ابتکارات جالب امام هادی(ع) در دوران خفقان عباسی

ابتکارات جالب امام هادی(ع) در دوران خفقان عباسی
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این موضوع که امام هادی علیه السلام به شیعیان آموخت که در مقابل دسیسه ها و برنامه های دشمنان نباید مرعوب شد، گفت: انسان مومن با آشنایی و انجام وظایف الهی می تواند تمام نقشه های شیطانی دشمنان را با شکست مواجه کند.

به گزارش خبرگزاري رسا، پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) رهبری و هدایت مردم از انسانهای الهی به دست انسانهای زمینی افتاد. به رغم حضور انسان های کامل در جامعه، اما در بیشتر مواقع حجت های خداوند که بنا بر این فراز شریف که می فرماید: "أَیْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الْأَرْضِ وَالسَّماءِ" حلقه ای واسط بین زمین و آسمان بودند، نتوانستند بر جامعه حکومت کرده و احکام الهی را اجرا نمایند.

وی اظهار کرد: باید توجه داشت که مومنین در هر شرایط زمانی و مکانی وظیفه خود را می شناسند و دنبال می کنند. به عبارت دیگر آنها کاملا وظیفه شناس بوده و به وظیفه خود عمل می کنند. این دو عنصر همیشه در زندگی مومنین وجود دارد. اینکه مقام معظم رهبری تاکید دارند که به موقع در عرصه ها و با بصیرت حضور داشته باشید، نشات گرفته از همین دو عنصر است.

وی ادامه داد: ائمه هدی علیهماالسلام هم که مومنان حقیقی و انسانهای کامل بوده اند، به رغم تمام محدودیت های اعمال شده توسط حکام وقت، بیکار ننشسته و حرکت تربیتی و معرفتی را تا حد امکان و ظرفیت های موجود انجام داده اند. آنها با این کار توانستند مسیر حرکت الهی انسان را باز نگه داشته و روز به روز توسعه دهند. هر چه دوره امامت ۲۵۰ ساله به جلو حرکت می کند، این اقدامات گسترده تر مشاهده می شود.

این استاد حوزه بیان داشت: امام هادی علیه السلام در دوران زندگانی خود با سختی ها و ظلم های بسیاری از حاکمان وقت عباسی روبرو بودند. ایشان با شش حاکم عباسی هم دوره بودند که آخرین آنها متوکل عباسی بود. متوکل بسیار انسان ظالم و خبیثی بوده و بارها اقدام به تخریب قبر سیدالشهدا علیهاالسلام کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره که یکی از تنگناهای تلخ فیزیکی، اجتماعی و سیاسی برای ائمه است، امام هادی علیه السلام به رغم تمامی فشارهایی که دولت وقت عباسی برای ایشان ایجاد کرده بود، دست به ابتکاری مناسب زده و افکار جامعه را بسیار عالی مدیریت می کنند که نه تنها در زمینه معرفت افزایی و پرورش افراد مستعد بلکه یک محیط معرفتی گسترده نیز برای آیندگان و دوره های بعد ایجاد می نمایند.

وی با ذکر این موضوع که اقدامات امام هادی علیه السلام را می توان به دو بخش تقسیم نمود تصریح کرد: یک بخش معرفی امامت عامه بوده و دیگری معرفی امامت خاصه است. در بعد رهبری عامه، حضرت عالیترین و جامعترین و کاملترین حدیث امام شناسی را به نام زیارت جامعه کبیره ارائه می دهند که هنوز همانندی برای آن وجود ندارد. این زیارت بیش از دویست تا سیصد شاخصه رهبر الهی را برای پیروان و انسانهایی که به دنبال هدایت الهی هستند بیان می کند. به بیان علامه طباطبایی، جامعه کبیره شناسنامه انسان کامل است.

حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی یادآور شد: در یکی از فرازها می خوانیم که "وَ ساسَةَ الْعِبَادِ" یعنی آنها سیاست گذاران بندگان خدا هستند. در واقع می توان گفت برای اینکه انسانها با سیاست ها و معارف الهی رشد کرده و تربیت شوند لازم است که ائمه اطهار، سیاست گذاران بندگان خدا باشند.

وی ابراز داشت: در زمینه امامت خاصه حضرت زیارت دیگری به نام زیارت امیرالمومنین در روز غدیر را بیان کرده اند. در این زیارت که در مفاتیح نیز موجود است امام هادی علیه السلام فضای سیاسی بعد از رسول خدا(ص) و واکنش امیرالمومنین(ع) به آن و خط سیر ولایت و ماجرای ناکثین و قاسطین و مارقین را در قالب زیارت به نحو بسیار زیبا تبیین می کنند.

وی متذکر شد: از دیگر ابتکارات آن حضرت این است که زندگی روزمره شیعیان را به ولایت و رهبری الهی گره می زنند. ابودلف نقل می کند که زمانی که امام هادی علیه السلام در زندان بودند، خدمت ایشان رسیدم و پرسیدم که مقصود از روزها در این حدیث از پیامبر اکرم(ص) که می فرمایند: با روزها دشمنی نکنید که روزها متقابلا با شما دشمنی خواهند کرد، چیست؟ ایشان فرمودند که مقصود از روزها ما خاندان عترت و طهارت هستیم.

وی اضافه کرد: بعد روزهای هفته را برشمرده و گفتند که شنبه متعلق به رسول خداست. یکشنبه امیرالمومنین، دوشنبه حسنین و سه شنبه امامان سجاد و باقر و صادق، چهارشنبه امام کاظم، رضا، جواد و من، پنجشنبه پسرم و جمعه متعلق به پسر پسرم است.

حجت الاسلام رضایی گفت: وقتی روزهای هفته به این زیبایی به نام ائمه اطهار علیمهاالسلام گره می خورد شیعیان متوجه می شوند که مثلا شنبه حلقه ارتباطی با ملکوت کیست و یکشنبه چه کسی است. به همین دلیل با توجه بیشتر و ادب حضور به درگاه الهی روی می آورند.

وی با اشاره به نامگذاری برخی از روزهای سال به نام گروه های مختلف جامعه عنوان کرد: اکنون بشر پس از سالها روزهایی از سال را به نام اقشار یا افراد مختلف نامگذاری کرده است. به عنوان مثال روزهای معلم و کارگر و مهندس و پرستار در تقویم موجود است به این دلیل که جامعه در آن روز بیش از پیش متوجه آن قشر باشد. این ابتکار را سالها پیش امام هادی علیه السلام انجام داده و نه سالیانه بلکه هر روز زندگی ما را به حجت های خدا گره می زند و توجه ما را به آنها معطوف می نماید.

وی تاکید کرد: درسی که می توانیم از زندگی این امامان بزرگوار بویژه امام هادی علیه السلام بگیریم این است که نباید در هیچ شرایطی تسلیم وضعیتی که دشمن طراحی کرده است بشویم. بلکه باید با وظیفه الهی خود آشنا بوده و آن را به نحو احسن انجام دهیم. این موضوع می تواند انسان را از بن بست خارج کرده و به عالیترین درجات کمال الهی برساند./1360/

ارسال نظرات