۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۶۴۱۸۶۲
معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران:

تحول در حوزه علمیه زمینه ساز تمدن نوین اسلامی است

تحول در حوزه علمیه زمینه ساز تمدن نوین اسلامی است
حجت الاسلام ارشاد با بیان اینکه حوزه علمیه در گام دوم انقلاب متکفل تحقق تمدن نوین اسلامی است، گفت: تحول در حوزه علمیه زمینه ساز تمدن نوین اسلامی است.

حجت الاسلام حمید ارشاد معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تشریح رسالت‌ها و ماموریت‌های حوزه علمیه و روحانیت در گام دوم انقلاب پرداخت و گفت: بیانیه گام دوم انقلاب؛ سند چشم انداز تمدن ایرانی اسلامی است.

وی تحقق تمدن نوین اسلامی را مهمترین رسالت حوزه علمیه در چشم انداز بیانیه گام دوم انقلاب برشمرد و ادامه داد: حوزه علمیه با قدمتی هزار و 400 ساله متکفل این ایده مهم است و باید در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی حرکت کند؛ حوزه علمیه با توجه به غنای متقن و قوی‌‌اش که برخاسته از کلام وحی و بیانات ائمه اطهار(ع) است این توانمندی را دارد که در عرصه جهانی و بین المللی تمدن ساز باشد.

حوزه علمیه خاستگاه تحقق سبک زندگی اسلامی ایرانی در گام دوم انقلاب است

حجت الاسلام ارشاد تدوین و نهادینه کردن نحوه سبک زندگی اسلامی ایرانی با هدف رشد و تعالی جامعه را از دیگر وظایف حوزه علمیه در گام دوم انقلاب خواند و گفت: خاستگاه تحقق سبک زندگی اسلامی ایرانی در بیانیه گام دوم انقلاب حوزه علمیه است.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: حوزه علمیه می تواند با توجه به محتوای غنی و بهره گرفتن از قرآن و سنت و آموزه های قوی که در طول قرون متوالی علمای اسلام سینه به سینه و براساس تعریف کتب و گنجینه های گرانبهایی که به دست ما رساندند، مروج سبک زندگی اسلامی در جامعه باشد.

وی افزود: سبک زندگی اسلامی در سایه آموزه های وحیانی و الهی محقق می شود و منشاء و خاستگاه آن نیز حوزه علمیه است.

حجت الاسلام ارشاد حضور پررنگ حوزه علمیه و علما در ساحت های مختلف زندگی مردم به منظور رشد و شکوفایی مادی و معنوی زندگی افراد را در گام دوم بسیار مهم خواند و اظهار داشت: از دیرباز علمای سلف به انجام این کار مبادرت داشتند؛ اگر به تاریخ مراجعه شود مشاهده می شود که علما و بزرگان دین در طول تاریخ به لحاظ اقتصادی همواره ملجأ، مأوا و پناهگاه مستمندان و مستضعفان بودند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: البته به لحاظ فکری، اعتقادی و اخلاقی نیز علما و حوزه علمیه ملجأ بودند بر همین اساس از قرن ها پیش اگر کسی می خواست طریق سعادت را طی کند، بر مدار عبادت و عقیده سالم قرار گیرد و در زمره مومنان، متدینین، و متشرعین باشد باید در محضر علما زانوی تلمذ می زد و یا به فراگیری علوم حوزوی مشغول می شد.

تحول در حوزه علمیه زمینه تمدن نوین اسلامی را فراهم می کند

وی تحول در حوزه علمیه را زمینه ساز تمدن نوین اسلامی دانست و گفت: اگر حوزه علمیه متحول شود و متناسب با نیازهای نظام اسلامی نقش آفرینی می کند بیانیه گام دوم محقق خواهد شد.

این استاد حوزه علمیه در ادامه افزود: این تحول در منحصر نشدن به فعالیت هایی مثل فقه و اصول و رفتن به سمت رشته های تخصصی اتفاق می‌افتد؛ همچنین فراگیری زبان های زنده دنیا توسط طلاب جوان فاضل و با ذوق از دیگر رسالت های حوزه علمیه در گام دوم انقلاب به شمار می رود.

حجت الاسلام ارشاد با تاکید بر اینکه حوزه علمیه و روحانیت باید در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب حرکت کنند، تصریح کرد: حوزه علمیه نباید از زمان کنونی عقب‌تر حرکت کند بنابراین رفع نیازهای روز جامعه و حرکت رو به جلو توام با بصیرت و قدرت آن هم براساس حکمت، عقلانیت و معنویت از دیگر انتظارات رهبر انقلاب از حوزه های علمیه محسوب می شود.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: همچنین در تحقق بیانیه گام دوم می طلبد حوزه علمیه و روحانیت در جهت رفع مشکلات پدید آمده برای زندگی مردم چاره اندیشی کنند.

وی در پایان یکی دیگر از رسالت های حوزه علمیه و روحانیت را حضور پررنگ طلاب فاضل و جوان حوزوی در میان اقشار مختلف جامعه دانست و خاطرنشان کرد: طلاب و دانش آموختگان حوزوی نباید خودشان را از نهادهای گوناگون و مجامع مختلف مانند مدارس، هیئات مذهبی و غیره دور کنند بلکه با حضوری مستمر و توام با بصیرت باید به ترویج معارف اسلامی اقدام کنند./813/ت302/ب1

گزیده ای از خبر را میتوانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
بی پروا
Iran, Islamic Republic of
۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
حوزه اگر جربزه داشت الان کشور رو متحول کرده بود
0
0
بی پروا
Iran, Islamic Republic of
۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
حوزه اگر جربزه داشت الان کشور رو متحول کرده بود
0
0