۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۶۴۲۰۶۷
در نشست خبری "قرارگاه مقابله با کرونا" سپاه مطرح شد؛

بسیج ظرفیتهای درمانی سپاه برای پشتیبانی از وزارت بهداشت در مقابله با کرونا

بسیج ظرفیتهای درمانی سپاه برای پشتیبانی از وزارت بهداشت در مقابله با کرونا
معاون بهداشت و درمان سپاه و رییس دانشگاه بقیه الله(عج)، از بسیج تمامی ظرفیتهای درمانی سپاه برای پشتیبانی و همکاری با وزارت بهداشت در مقابله با کرونا خبر دادند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، نشست خبری "قرارگاه مقابله با کرونا" سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز(یکشنبه 11 اسفند) با حضور سردار دکتر احمد عبداللهی معاون بهداشت و درمان سپاه و سردار دکتر جلالی فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) برگزار شد.

در ابتدای این نشست سردار عبداللهی با تقدیر از مجاهدت های تلاشگران عرصه سلامت کشور گفت: امروز مجاهدین سلامت جان خود را کف دست گرفته‌اند و مشغول مداوای بیماران کر‌ونا هستند.

وی افزود: بعد از ورود بیماری کرونا به کشور مجموعه بهداشت و درمان سپاه هم در خدمت مردم بود. پس از تماس تلفنی فرمانده سپاه با وزیر بهداشت مبنی بر آمادگی سپاه برای مقابله با کرونا ، وزیر بهداشت روز گذشته از سپاه درخواست همکاری کردند و قرار شد تا نیازمندی‌هایی که سپاه می‌تواند به آن پاسخ دهد را فراهم کند و از شب گذشته قرارگاه مقابله با کرونا در سپاه تشکیل شد که تا کنون سه جلسه برای مشارکت در این موضوع برگزار شده است.

سردار عبداللهی ادامه داد: در این حوزه برنامه‌ریزی برای در اختیار قرار دادن تخت‌های بیمارستانی و مراکز درمانی سپاه در خدمت مردم انجام شده است. به دنبال آن با توجه به درخواست وزارت بهداشت به کمک آنها در شهرهای رشت، قم، کاشان و گرگان هم در حال ظرفیت‌سازی هستیم و اعلام کرده‌ایم سامانه بیمارستان سیار خود به استعداد 100 تخت را در شهرهای قم و رشت و سایر شهرها مستقر می‌کنیم. در تهران پیش بینی ایجاد 2000 تا 5000 تخت را کرده‌ایم و برای استان گیلان هم پیش بینی 1000 تخت بیمارستانی را کرده‌ایم.

معاون بهداشت و درمان سپاه تاکید کرد: انتظار داریم تا مردم توصیه‌های وزارت بهداشت را جدی بگیرند. امروز هم در پیام سپاه به مردم شریف ایران اعلام شد که سپاه آماده است تا مانند گذشته در کنار مردم باشد تا این بحران هم رفع شود. این بیماری با یک مشارکت ملی قابل حل است و امیدواریم که با مشارکت مردم و جدی گرفتن نکات بهداشتی این بیماری را پشت سر بگذاریم.

سردار عبداللهی خاطرنشان کرد: هم اکنون سامانه های جنگ نوین سپاه در حال ضد عفونی سازی برخی شهرها هستند و این کار را برای تهران و رشت هم پیش بینی کرده ایم.

وی در ادامه تصریح کرد: تاکنون مورد مشکوکی از کرونا در یگان های سپاه نداشته ایم و از همان ابتدا با غربالگری جلوی شیوع این بیماری در مجموعه نیروهای مسلح را گرفته ایم.

معاون بهداشت و درمان سپاه اظهار داشت : همه بیمارستان های سپاه در سراسر کشور در خدمت بیماران کرونایی است و هیچ محدودیتی برای کار نداریم. مردم به مجموعه مراکز درمانی سپاه اعتماد دارند و همین امر سبب شده تا مراکز درمانی سپاه محل امید همه مردم باشند.

سردار عبداللهی عنوان کرد: تعطیل کردن مراکز تجمع اقدامی عقلانی و مناسب برای پیشگیری از کرونا است. این اقدام در مراکز دانشگاهی نیروهای مسلح هم رخ داده است البته انتقال آموزش از طریق الکترونیکی در دستور کار نیروهای مسلح قرار دارد.

در ادامه این نشست سردار جلالی فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با بیان اینکه از دو ماه پیش مجموعه های تحقیقاتی دانشگاه موضوع کرونا را رصد می کردند، گفت: محققان ما به صورت جدی همه موضوعات و به خصوص موضوع مدیریت بحران در چین را رصد می کردند تا درس آموخته هایی که لازم است را در زمان ضرورت استفاده کنیم.

وی افزود: شاید بسیاری از محققین معتقد بودند که ویروس وارد کشور نمی شود اما از ده روز پیش متوجه شدیم که اولین بیمار در شهر قم و دومین بیمار هم در بیمارستان بقیه الله کشف شد اقدامات جدی را آغاز کردیم.

فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله خاطر نشان کرد: روزی که اولین بیمار شناسایی شد، ما از لحاظ تحقیقاتی عقب نبودیم و امروز پزشکان ما در حال مقابله با این بیماری هستند و مانند افراد با تجربه عمل می کنند. از همان روزهای اول بحث ساخت واکسن را در دستور کار داشتیم. واکسن کرونا در دنیا هنوز ساخته نشده و در این باره بحث‌های فراوان و مطالعات جدی شروع شده است. در مجموعه دانشگاه بقیه الله از همان زمان شیوع در چین، به صورت جدی روی این موضوع کار می کنیم؛ دوستان ما در تلاش هستند تا با روشی جدید که مبتنی بر ژنوم انسان است، واکسن کرونا را کمتر از یکسال آتی تهیه کنند.

سردار جلالی گفت: در مجموعه دانشگاه بقیه الله همچنین تحقیق روی داروی کرونا توسط سه تیم تحقیقاتی در حال انجام است؛ تاکنون یکی از داروها در مرحله آزمایشگاهی جواب مثبت داده است و امیدواریم در مرحله بالینی نیز جواب مثبتی بگیریم. در زمینه ساخت کیت تست کرونا نیز کارهای خوبی انجام شده است که امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

وی تصریح کرد: آزمایشگاه ویروس شناسی دانشگاه بقیه الله از اولین مراکزی بود که توانست کار تشخیص ویروس را انجام دهد و امروز در کمتر از هشت ساعت می توانیم ویروس را شناسایی کنیم و در روزهای آینده نیز خبرهای خوبی در این زمینه به مردم عزیز ارائه می کنیم.

دکتر جلالی افزود: در حوزه درمانی هم اورژانس بیمارستان بقیه الله به سرعت آماده پذیرش بیماران کرونا شد؛ ما امروز حجم زیادی از بیماران را ویزیت کردیم و در چند روز گذشته بیش از ۲۰۰ بیمار را بستری کردیم و ظرفیت خوبی برای مواقع بحران آماده کرده‌ایم.

فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با تاکید بر اینکه همه ظرفیت های درمانی سپاه برای پشتیبانی وزارت بهداشت آماده همکاری است، گفت: بارها به وزارت بهداشت اعلام کردیم که آمادگی کمک به آنها را داریم. دستگاه پیشرفته اکمو که در چند بیمارستان کشور استقرار دارد را در اختیار داریم و تیم ورزیده ما قادر به ارائه خدمت به بیماران است. همچنین نقاهت گاه خوبی را برای کادر درمانی و بیماران در بیمارستان تهیه کرده‌ایم.

محمد قمین
ارسال نظرات