۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۶۴۳۲۳۹

تنها «دورهمی» که کرونا را جدی نمی‌گیرد!

تنها «دورهمی» که کرونا را جدی نمی‌گیرد!
به رغم اینکه بسیاری از تجمعات مهم دینی و مذهبی در روز‌های اخیر برای جلوگیری از پیشروی بیماری کرونا لغو شده است و مقامات مذهبی بر همراهی با توصیه‌های پزشکی جهت رفع خطر از سلامتی مردم تأکید دارند، صداوسیما برای تولید برنامه‌هایی مثل «دورهمی» در حال تلاش است تا بتواند برنامه را با حضور تماشاچی ضبط کند. این موضوع به چالشی میان وزارت بهداشت و صداوسیما تبدیل شده است. برخی معتقدند اصرار صداوسیما در این ارتباط می‌تواند در ذهن مردم یک پارادوکس ایجاد کرده و آموزش‌ها برای پرهیزدادن از حضور در تجمعات را بی‌اثر کند.
به گزارش خبرگزاري رسا، مدیر روابط عمومی صداوسیما مدعی است با رعایت بهداشت و توصیه‌های ایمنی، برنامه‌هایی مانند «دورهمی» که با حضور تماشاچی ضبط می‌شد را می‌شود باز هم با حضور مردم ضبط کرد. محمدحسین رنجبران با انتشار توئیتی درباره نقد‌ها به ضبط برنامه «دورهمی» با حضور مردم در شرایطی که هر تجمعی ممکن است به انتشار کرونا کمک کند، نوشت: «دیدم در توئیتر حملات همه‌جانبه‌ای علیه «دورهمی» انجام دادند که چرا با وجود کرونا همچنان با حضور تماشاگر برگزار میشه. همان‌طور که معاون سیما اعلام کرد، این کار با کسبِ مجوز و رعایت حداکثری نکات بهداشتی، در حضور پزشکان متخصص انجام میشه.» رنجبران ادامه داد: «تقریباً به تعداد تماشاگران همکاران خود ما حضور دارند و با وجود همین مخاطرات، جهادگونه، برای شادی مردم و خانواده‌ها کار می‌کنند. در واقع این تلاشِ جهادی، نمونه‌ای از همدلی مردم و رسانه ملی، برای ایجاد آرامش و نشاط در این شرایط سختِ جامعه است.»

مدیر روابط عمومی صداوسیما همچنین نوشت: «این شرایطِ سخت، فقط هم مختص «دورهمی» نیست و در مسابقاتِ «ایران»، «کودک‌شو» و... نیز همین کار با همین هدف انجام میشه. دم همه مردم و همکاران عزیزم، گرم و خدا قوت.» این اظهارات باعث واکنش‌های انتقادی شد، از جمله واکنش مشاور رسانه‌ای وزیر بهداشت که از چهره‌های شناخته شده رسانه‌ای است و سابقه فعالیت در خبرگزاری فارس را هم دارد و به عنوان منبع موثق اطلاع‌رسانی درباره کرونا و مبارزه با آن شناخته می‌شود. علیرضا وهاب‌زاده که مسئول فضای مجازی قرارگاه مقابله با کروناست، درباره مسئله ضبط برنامه‌های تلویزیونی با حضور مردم، نوشت: «روز دوم شیوع کرونا احسان علیخانی تماس گرفت و برای ضدعفونی محل ضبط برنامه و چک کردن تماشاگران «عصر جدید» درخواست کمک کرد. توضیح دادیم که این روش ایمن نیست و سلامت مردم به خطر می‌افتد. رفت و برنامه را تعطیل کرد. احتمالاً اشتباه اومده بود و باید می‌رفت همون جا که به مهران مدیری مجوز می‌دادند.» وهاب‌زاده در توئیت دیگری به توصیه‌های بهداشتی در برنامه «دورهمی» پرداخت و نوشت: «تناقض یعنی توی پیک بیماری کرونا، ۴۰۰نفر رو از شهر‌های مختلف کشور جمع کنی و توی «دورهمی» براشون از اصول پیشگیری از کرونا بگی! ظاهراً مهران مدیری واکسن پیشگیری از کرونا رو کشف کرده ما بی‌خبریم! می‌شد جوری برنامه ساخت که سلامت چند صد نفر به خطر نیفته...» در این باره بشیر خالقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به دعوت برنامه «دورهمی» از مردم برای حضور در این برنامه، اینگونه واکنش نشان می‌دهد: وقتی اعلام خطر می‌شود، باید همه رعایت کنند، ویروس که مرزی ندارد و از هر کجا که بتواند وارد می‌شود. مردم عموماً رعایت نمی‌کنند و حتی در خیابان هم می‌بینیم که بدون ماسک و دستکش تردد دارند و مسافرت می‌روند.

با تب‌سنج نمی‌شود از کرونا جلوگیری کرد
فواد صفاریان‌پور برنامه‌ساز و کارگردان باسابقه برنامه‌های تلویزیونی در گفتگو با مهر گفت: «پرسش بسیار مهمی که برای من به‌وجود آمده این است که در این روز‌ها که همه با ویروس کرونا دست به گریبان هستیم، چطور برخی در برنامه‌ها فقط به دستمزد فکر می‌کنند و مردم را در نظر نمی‌گیرند؟ سؤال من از کسانی است که داعیه نقد اجتماعی دارند و می‌گویند برای مردم کار می‌کنند، اما سر خود را در یک تپه برف فرو کرده‌اند.» وی با اشاره به اطلاع‌رسانی اخبار مدیر روابط عمومی سازمان صداوسیما در زمینه از سرگیری ضبط برخی برنامه‌ها مانند «کودک شو» با حضور تماشاگران ادامه داد: «چطور برنامه موفقی مثل «عصر جدید» بدون تماشاگر ضبط می‌شود و برنامه مهمی که عنوانش برای کودک و توجه به کودک است، از حضور کودکان در استودیو بهره می‌گیرد و قرار است مقابل دوربین برود؟ من در حال حاضر درباره دو برنامه «کودک شو» و «دورهمی» سخن می‌گویم که با حضور تماشاگران در حال ضبط هستند.» این برنامه‌ساز تلویزیون که سابقه تولید برنامه‌های علم‌محور را در کارنامه خود دارد، در مورد شرایط ضبط برنامه‌های «کودک شو» و «دورهمی» عنوان کرد: «عوامل این برنامه‌ها که از دوستان من هم هستند می‌گویند تب افراد را با تب‌سنج می‌گیرند یا آن‌ها را یکی در میان در جایگاه تماشاگران می‌نشانند، اما این اقدام شوخی است، یعنی در بهترین حالت، از انتقال و ناقل ویروس چیزی نمی‌دانیم در حالی که این همه درباره این بیماری گفته می‌شود که ناقل آن ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد. ما امروز درباره یک اپیدمی صحبت می‌کنیم که در حال گسترش است و چطور ممکن است ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفر را در یک لوکیشن بیاوریم و بگوییم همه مسائل ایمنی در نظر گرفته شده است.»

مسئولیت اجتماعی هنرمند کجاست؟!
صفاریان‌پور با مقایسه میان ضبط برنامه با حضور مردم و سفر شمال رفتن در روز‌هایی که کرونا در حال پیشروی است، گفت: خواهش من این است که دیگر برخی به مردمی که شمال می‌روند گیر ندهند و خرده نگیرند، چون خودشان کار بدتری انجام می‌دهند. وجدان کجای این رویکرد قرار می‌گیرد؟ اخلاق، زبان و منطق کجا قرار می‌گیرد و در عین حال جیب برنامه‌ساز و مجری کجای این معادله قرار می‌گیرد؟ وی اضافه کرد: نمی‌توانیم خودمان در چند ۱۰ متری جمعیت قرار بگیریم و به راحتی نسخه بپیچیم. آقای مدیری در این حرفه همیشه برای من یک نابغه بوده است، اما چرا در این ایام به حضور تماشاگران اعتراض نمی‌کند؟ پژمان بازغی چرا اینگونه برنامه ضبط می‌کند؟ این‌ها و عوامل برنامه‌هایشان همه از دوستان صمیمی من هستند. وقتی از آن‌ها سؤال می‌کنم، می‌گویند، مجبوریم و به ما تکلیف کرده‌اند. از مدیران شبکه که می‌پرسم، می‌گویند ما در حال جهاد هستیم.

صفاریان‌پور درباره ضدعفونی شدن لوکیشن این برنامه‌ها هم تأکید کرد: می‌گویند محیط را ایزوله کرده‌ایم، اما آیا آنجا محیط بیمارستانی است که با ایزوله و ضدعفونی امن شود؟ این لیست بلندبالا از پزشکان و پرستارانی که عین برگ خزان مبتلا شده و فوت می‌کنند آیا با تجهیزات قوی کار نکرده‌اند یا بیمارستان‌شان ایزوله نبوده است؟

با وجود انتقادها، مدیران صداوسیما تأکید دارند برنامه‌هایی مانند «دورهمی» را با حضور مردم ضبط کنند، این در حالی است که برنامه «عصر جدید» که در آن حضور تماشاگر چشمگیر‌تر است، برای حفظ سلامت مردم فعلاً ضبط نمی‌شود!
/1360/
ارسال نظرات