۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۶۴۳۴۱۲

شیوع ادعاهای خرافی در جهان، پا به پای گسترش کرونا

شیوع ادعاهای خرافی در جهان، پا به پای گسترش کرونا
پا به پای گسترش بیماری کرونا در جهان تئوری‌های توطئه و ادعاهای خرافی نیز در حال اشاعه است. بازار درمان نیز داغ است از مصرف ادرار تا داروهایی در اینترنت.

به گزارش خبرگزاري رسا، تاگس شاو، وبسایت شبکه اول تلویزیون آلمان در گزارشی درباره شیوع ویروس کرونا در جهان نوشته است سریع‌تر از این ویروس افسانه‌ و خرافه درباره منشاء آن در جهان منتشر شده است. تاگس‌شاو هم‌چنین نوشته است که سازمان بهداشت جهانی نسبت به سوءاستفاده شارلاتان‌ها هشدار داده است.

این خبرگزاری به نمونه‌های مختلفی از تصورات خرافی یا تئوری‌های توطئه اشاره کرده است. مثلا تونسی‌ها باور دارند که "چین به خاطر رفتاری که با ایغورها می‌کند، دارد مجازات می‌شود".

یک "تحلیل‌گر سیاسی" در عراق مدعی است که منشاء این ویروس توطئه‌ مشترک اسرائيل و آمریکا، برای وارد کردن تلفات به جمعیت جهان است. این تحلیل‌گر عراقی تئوری خود را با این استدلال تکمیل کرده که دین کوناتز، نویسنده آمریکایی در کتابی که سال ۱۹۸۱ به نام "چشمان تاریکی" نوشته، شیوع این بیماری را پیش‌بینی کرده است.

این نویسنده آمریکایی در کتاب خود به واقع به ویروسی به نام "ووهان ۴۰۰" اشاره کرده و حالا نیز آغاز ویروس کرونا از ایالت ووهان چین بوده است.

راستگرایان و مخالفان واکسیناسیون در آمریکا هم مدعی‌اند که دمکرات‌ها و بیل‌ گیتس، پایه‌گذار مایکروسافت، در شیوع ویروس کرونا دست دارند.

در کنار شایعات و عوام‌فریبی‌هایی که درباره ویروس کرونا مطرح شده، ادعاهای نادرستی هم درباره راه‌های درمان و ایمن سازی در مقابل این ویروس در حال گسترش است. مثلا دونالد ترامپ گفته است که به زودی واکسنی برای کرونا تولید می‌شود. این در حالی است که دانشمندان و سازمان بهداشت جهانی مطلقا چنین پیش‌بینی نکرده‌اند.

یک کشیش در نیجریه مدعی شده است که سوپی مخصوص می‌تواند کرونا را درمان کند. در شبکه‌های اجتماعی در آفریقا درباره تاثیر سیر به عنوان داروی درمان کرونا گفته می‌شود. فعالان ناسیونالیست و تندرو هند می‌گویند ادرار یا کود گاوهای هندی داروی کروناست.

سازمان بهداشت جهانی به شدت در مورد حقه‌بازانی که در بازار داغ کرونا در پی شکار شهروندان هستند، هشدار می‌دهد.

سازمان بهداشت جهانی گزارش کرده که بازار این مشاوران در شبکه‌های اجتماعی داغ است: ظرف مدت کوتاهی کتاب‌های بسیاری در این زمینه منتشر شده‌اند که نویسندگان آنها مدعی‌اند رمز بیماری را پیدا کرده و به درمان آن نیز دست یافته‌اند.

فروشگاه اینترنتی آمازون در پایان ماه فوریه اعلام کرد که مجبور شده است ده‌ها هزار محصول ارائه شده را حذف کند که وعده محافظت در برابر ویروس کرونا را به مشتریان داده‌اند. "دارو"هایی که بسیار هم گران بوده‌اند.

/1360/

منبع:جام نیوز

ارسال نظرات