۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۶۴۳۷۱۵

تجربیات جهانی در مقابله با کرونا

تجربیات جهانی در مقابله با کرونا
نخست‌وزیر ایتالیا با صدور حکمی قرنطینه‌ای را که تا یکشنبه گذشته تنها به یک‌چهارم جمعیت شمال ایتالیا محدود می‌شد، به کل کشور تعمیم داد و بر این اساس کل ایتالیا بنابر تصمیم نخست‌وزیر این کشور به «منطقه تحت حفاظت» تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاري رسا، تجربیات کشورهای چین، ایتالیا، کره‌جنوبی و ژاپن در مقابله با ویروس کرونا به این شرح است:

چین

چین اولین کشوری بود که بحران کرونا را در شدید‌ترین شکل ممکن تجربه کرد. بحرانی که تا امروز در این کشور سه‌هزار و ۱۵۸ کشته برجای گذاشته است و در خلال آن بیش از 80 هزار و 700 نفر به ویروس کرونا مبتلا شدند. شاید به جرأت بتوان مهم‌ترین اقدام این کشور در مقابله با شیوع کرونا را گذشته از اطلاع‌رسانی عمومی و تلاش برای فرهنگ‌سازی، قرنطینه شهر ووهان با همه سختی‌ها و دشواری‌های آن دانست. به هر ترتیب از آنجاکه در حال حاضر روشن‌ترین راهکار مقابله با این ویروس قطع زنجیره انتقال آن محسوب می‌شود، چین قرنطینه ووهان را با تمام توان عملیاتی کرد. منع ورود و خروج به این شهر البته تنها بخشی از قرنطینه بود و بخش اصلی آن را می‌توان تعطیلی تمام مراکز خدماتی، فرهنگی، صنعتی، اقتصادی و شهری و اعمال ممنوعیت هرگونه تجمع و منع آمد و شد در شهر دانست. سطحی از قرنطینه البته برای سایر شهرهای این کشور ازجمله پکن نیز به اجرا درآمد و نظارت بر ورودی و خروجی آنها (حتی با بهره‌گیری از نیروهای نظامی) در دستورکار قرار گرفت.

به بیان دقیق‌تر، دست‌اندرکاران مدیریت بحران این کشور نظام قرنطینه سختگیرانه‌ای را اعمال کرد و حتی افرادی را که تست‌شان مثبت نبود اما علائم و مشکوک مشابه داشتند، به مراکز نگهداری فرستاد. توقف حمل‌ونقل عمومی، ضدعفونی کردن مداوم تمام مناطق شهری، توزیع مناسب اقلام بهداشتی اعم از ماسک، مایع و ژل ضدعفونی‌کننده، تجهیزات پزشکی مقتضی و...، ساخت بیمارستان مخصوص برای مبتلایان به کرونا، تمدید تعطیلات سال نو چینی و... تدابیر دیگری بود که در این کشور اتخاذ شد. در ادامه پروسه تشخیص سریع مبتلایان در دستو کار قرار گرفت و برای تسریع در این موضوع، مشوق‌هایی نیز برای خوداظهاری شهروندان پیش‌بینی شد. مجموعه این عوامل البته در کنار تشدید فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی برای شناسایی الگوهای عمل این ویروس و راه‌های مقابله با آن اجرایی شد؛ پژوهش‌ها و تحقیقاتی که همچنان نیز به‌رغم کاسته شدن روند شیوع ابتلا و افزایش بهبود مبتلایان ادامه دارد. سازمان بهداشت جهانی درباره وضعیت ویروس در پنج شهر چین در گزارشی عملکرد جسورانه این کشور را برای محدود ساختن سرعت انتشار این ویروس، عامل تغییر روند گسترش این بیماری مرگبار ارزیابی کرد و نوشت: «(علاوه‌بر ووهان)15  شهر دیگر که منزل 46 میلیون نفر بودند نیز قرنطینه شدند. در نقاط دیگر نیز مردم به‌صورت داوطلبانه خود را قرنطینه کردند.»

ایتالیا

دولت ایتالیا برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تمام منطقه لومباردی و چند استان دیگر را «منطقه قرمز» اعلام کرد. این منطقه بیش از 10 میلیون نفر جمعیت دارد و مرکز آن کلانشهر میلان، قطب اقتصادی ایتالیا به‌شمار می‌رود. در این منطقه همچنین تمامی موزه‌ها، باشگاه‌های ورزشی، مراکز فرهنگی، پیست‌های اسکی و استخرها بسته شده و افراد تنها با مجوز خاص می‌توانند وارد این مناطق شده یا از آن خارج شوند.

نخست‌وزیر ایتالیا همچنین با صدور حکمی قرنطینه‌ای را که تا یکشنبه گذشته تنها به یک‌چهارم جمعیت شمال ایتالیا محدود می‌شد، به کل کشور تعمیم داد و بر این اساس کل ایتالیا بنابر تصمیم نخست‌وزیر این کشور به «منطقه تحت حفاظت» تبدیل شده است. تدابیر سختگیرانه در این کشور پس از آن اعلام شد که طی یک روز هزار و ۲۰۰ مورد جدید ابتلا به ویروس جدید کرونا، موسوم به کووید- ۱۹ در شمال ایتالیا شناسایی شد. جوزپه کونته از 60 میلیون ایتالیایی خواست در خانه‌های خود بمانند و جز در موارد ضروری، نظیر کارکردن، تهیه آذوقه و انجام درمان‌های پزشکی از خانه‌های خود خارج نشوند. به موجب تصمیم نخست‌وزیر ایتالیا، برگزاری هرگونه تجمع نیز از این پس در این کشور ممنوع اعلام شد. با این حال، تدابیر دولت ایتالیا به‌گونه‌ای است که حمل‌ونقل عمومی تعطیل نشده و به گفته نخست‌وزیر این کشور، فعالیت اقتصادی در جریان است تا افراد بتوانند همچنان به سر کار خود بروند. اما در تمام شهرهایی که در «منطقه قرمز» قرار دارند هرگونه تجمع فرهنگی، سیاسی، ورزشی، مذهبی و گردشگری تا سوم ماه آوریل ممنوع شده است. دولت ایتالیا همچنین از روز شنبه پزشکان بازنشسته را به کار فراخوانده و درمجموع قرار است بیش از ۲۰ هزار کادر درمانی جدید به خدمت گرفته شوند. افزایش ظرفیت مراکز درمانی از پنج‌هزار به هفت‌هزار و ۵۰۰ تخت تمهید دیگری است که برای کنترل بحران در این کشور در نظر گرفته شده است. برای فعالیت دستگاه قضایی نیز محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده و قرار است دست‌کم تا پایان ماه می حضور افراد در جلسات دادگاه محدود و برگزاری دادگاه پشت درهای بسته ممکن شود.

کره‌جنوبی

براساس اطلاعات و آمار موجود، کره‌جنوبی نیز با بیش از 7700 نفر مبتلا، یکی از کشورهایی است که بیش از سایر کشورها با بحران کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند و تا همین چند روز پیش به‌عنوان دومین کشور درگیر بحران تلقی می‌شد. این کشور هم با توسل به اعلام وضعیت قرمز و بالاترین سطح هشدار –که تحت‌عنوان شرایط جنگی نیز از آن یاد می‌شد- تلاش کرد بحران کرونا را از سر بگذراند. مقام‌های کره‌ای نشست‌های ویژه‌ای را برگزار کردند تا هر روزنه و منفذی که ممکن است به شیوع ویروس کمک کند، مورد شناسایی قرار گرفته و مسدود شود. بر این اساس شهر دایه‌گو در 300 کیلومتری جنوب شرق پایتخت که با دومیلیون و 500 هزار شهروند چهارمین شهر پرجمعیت این کشور به‌شمار می‌آید و استان گیونگ‌سانگ شمالی، شدیدترین تدابیر قرنطینه در نظر گرفته شد. به تعویق انداختن آغاز سال تحصیلی جدید، گام بعدی کره‌جنوبی برای مواجهه با شیوع سریع کرونا بود.

ممنوعیت برگزاری برنامه‌ها و تجمعات عمومی و تعطیلی برخی کلیسا‌ها نیز گام‌های بعدی کره‌جنوبی در کنترل شرایط بعد از شیوع کرونا در این کشور بوده‌ است. اما مضاف بر این اقدامات و براساس آخرین اطلاعات منتشرشده، در ادامه همان مسیر قبلی و به‌کار بستن راهکارهای گذشته، قرنطینه حدود 10 هزار سرباز این کشور و تعطیلی دوباره و طولانی‌مدت مدارس و مراکز آموزشی، لغو پروازها به دایه‌گو به‌عنوان مرکز اصلی شیوع کرونا، منع استفاده از پول نقد و الزام استفاده از پرداخت‌های الکترونیک، ضدعفونی‌کردن اماکن و معابر عمومی و... را در پیش گرفت. به اذعان رسانه‌های کره‌ای، شیوه مقابله کره‌جنوبی با انتشار و شیوع کرونا در این کشور از نوع مقابله منطقه‌ای است.

ژاپن

دولت ژاپن روز سه‌شنبه ۲۰ اسفند، لایحه‌ای را ارائه کرد که براساس آن دولت اجازه خواهد داشت درصورت لزوم «وضعیت اضطراری» در سراسر کشور اعلام کند. در این لایحه، اجازه قرنطینه مکان‌های بیشتر و زمینه استفاده از مکان‌های عمومی برای تبدیل به بیمارستان‌های موقت به دولت داده شده است. دولت ژاپن تصمیم گرفته است به شرکت‌ها برای کمک به افزایش تولید الکل ضدعفونی‌کننده که در بحبوحه شیوع ویروس جدید کرونا عرضه آن با کمبود روبه‌رو شده است، یارانه دهد. براساس این تصمیم، دوسوم هزینه شرکت‌های نسبتا بزرگ و سه‌چهارم هزینه شرکت‌های کوچک و متوسط از سوی دولت تامین خواهد شد. همچنین بسته اقتصادی دولت ژاپن برای مواجهه با بحران کرونا شامل کمک به والدینی می‌شود که در بحبوحه بسته‌شدن مدارس مجبور به گرفتن مرخصی شده‌اند.

به بیان دقیق‌تر، یک برنامه یارانه‌ای برای کمک به جبران درآمدی که شهروندان ژاپنی مجبور شدند از دست بدهند، طراحی کرده تا مردم برای قرنطینه خانگی انگیزه بیشتری داشته باشند. این بسته همچنین شامل طرحی برای ارائه وام‌های ویژه بدون بهره و بدون نیاز به وثیقه به شرکت‌های کوچک است که به‌خاطر شیوع کرونا افت فروش داشته‌اند. تعطیلی همه مدارس و دانشگاها تا مدتی نامحدود اقدام دیگری است که به اجرا درآمده. علاوه‌بر اینها دولت ژاپن از شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات دریایی نیز خواسته است خدمات مسافری خود بین ژاپن و چین و نیز ژاپن و کره‌جنوبی را به حالت تعلیق درآورند. شرکت‌های بزرگ ژاپنی به‌دلیل نگرانی‌های به وجود آمده از شیوع کرونا در آن کشور، به کارمندان خود اجازه می‌دهند از طریق دورکاری وظایف روزانه خود را در خانه انجام دهند./1360/

ارسال نظرات