۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۶۴۴۱۳۰

توصیه‌های متخصص تغذیه برای شکست کرونا و قرنطینه خانگی

توصیه‌های متخصص تغذیه برای شکست کرونا و قرنطینه خانگی
متخصص تغذیه راهکارهای مهم تقویت سیستم ایمنی بدن، تغذیه مناسب و اقدام لازم پس از دیدن اولین نشانه‌های بیماری در قرنطینه خانگی برای شکست کرونا را بیان کرد.

به گزارش خبرگزاري رسا، دکتر آزاده نجارزاده، در خصوص نکات لازم برای پیشگیری و ایمنی در برابر ویروس کرونا با یادآوری «پیشگیری بهتر از درمان است» گفت: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا لازم است ارتباطات خود را با دیگران کمتر کنیم، هر چه قدر کمتر در معرض ویروس قرار بگیریم احتمال مبتلا شدن به بیماری در ما کمتر خواهد بود.

متخصص تغذیه بیان کرد: قرنطینه خانگی برای این است که با رعایت نکات بهداشتی برای حفظ سلامت حتی از سرماخوردگی ساده هم جلوگیری کنیم.

*چه نکاتی را در قرنطینه خانگی رعایت کنیم

نجار زاده اظهار کرد: یکی از نکاتی که در قرنطینه خانگی باید رعایت شود تقویت سیستم ایمنی خود با خواب کافی بین هفت‌تا ۹ ساعت خواب عمیق در شبانه‌روز است و بهتر است ساعت شروع خواب آخر شب نباشد و باید از شب‌بیداری‌های طولانی و خواب در روز جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: دومین کار برای تقویت سیستم ایمنی بدن حفظ آرامش است زیرا هر چه قدر ما اضطراب و استرس داشته باشیم این اضطراب می‌تواند در بدن هورمون کورتیزول را تولید کند که این هورمون سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آن را ضعیف می‌کند.

متخصص تغذیه تأکید کرد: بنابراین اضطراب، ترس و وحشت از بیماری ممکن است سبب بیماری شود زیرا سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند.

نجارزاده در خصوص دستورات تغذیه‌ای گفت: نمی‌توان بیان کرد که فلان غذا می‌تواند در برابر این میکروب به‌عنوان سم عمل کند، زیرا این ویروس یک ویروس جدید است و هنوز به‌صورت بالینی بر روی آن کاری انجام‌نشده‌ که بدانیم کدام غذا بر روی آن تأثیر می‌گذارد.

*طب سنتی چه می‌گوید؟

متخصص تغذیه گفت: طب سنتی برای درمان افراد بر مبنای مزاج، دارو تجویز می‌کند اما الآن مشاهده می‌کنیم که برای همه یک نسخه را بیان می‌کنند و در پی این تجویز همه مردم شروع به خوردن غذاهای گرم کرده‌اند درصورتی‌که خیلی از افراد با خوردن غذاهای گرم دچار عارضه‌های تنفسی، خارش، کهیر و حتی سرفه می‌شوند و این سرفه را که ناشی از خوردن غذای گرم است به ویروس نسبت می‌دهند.

نجارزاده افزود: چیزی که در تغذیه مهم است این‌که ما رژیم غذایی متعادل و متناسب را داشته باشیم یعنی حجم مصرف میوه و سبزی بیش از همیشه باشد و در طول روز لازم است از چهار واحد میوه (چهار میوه متوسط) و پنج واحد سبزی (هر واحد سبزی معادل یک لیوان) استفاده کنیم.

وی ادامه داد: استفاده کردن از این مواد به مقدار زیادتر اشکالی ندارد و سبزی‌هایی که رنگ‌دانه‌های قوی مثل نارنجی، قرمز و زرد دارند دارای آنتی‌اکسیدان‌های بالایی هستند که ما برای تقویت سیستم ایمنی به آن‌ها نیاز داریم.

متخصص تغذیه توصیه کرد: به‌جای این‌که برای تهیه دارو به درمانگاه و یا داروخانه‌ها برویم؛ از این سبزی‌ها در دوز مناسب استفاده کنیم.

*نحوه پخت انواع سبزی

نجارزاده بیان کرد: می‌توانیم سبزی‌ها را در آب کم و زمان کوتاه در ظرف دربسته بپزیم تا ویتامین‌های آن کمتر از بین برود و از ‌ویتامین‌های A و C موجود در این غذاها استفاده کنیم.

وی یادآور شد: گوشت و پروتئین‌ها نیز حاوی ویتامین‌های B6 هستند که برای سیستم ایمنی بدن لازم است.

*اهمیت مصرف ویتامین D

متخصص تغذیه با اشاره به کمبود ویتامین D در برخی از افراد جامعه گفت: ویتامین D برای تقویت سیستم ایمنی بدن مهم است و اگر قبلاً کمبود ویتامین D داشته‌اید و طبق پروتکل پزشکی در حال استفاده از این ویتامین بوده‌اید همان روند مصرف دارو را ادامه دهید.

نجارزاده افزود: درصورتی‌که از وضعیت ویتامین D در بدن خودآگاهی ندارید نیاز نیست دوز بالای ویتامین را مصرف کنید بلکه می‌توانید با دوره‌ های کم ۲۰۰، ۴۰۰ یا هزار استفاده کنید و یا می‌توان ساعاتی را در حیاط یا بالکن خانه پوست خو را در معرض نور آفتاب قرارداد و ویتامین D در بدن ما ساخته خواهد شد.

*اولین اقدام پس از بروز نشانه‌ای بیماری

وی تأکید کرد: به‌محض اینکه علایمی از بیماری در خود مشاهده کردید نباید به مراکز درمانی مراجعه کنید زیرا مراکز درمانی از عفونت‌ها و بیماری مصون نیستند و آمار بالای مراجعه مردم به این مراکز این محیط‌ها را بسیار آلوده می‌کند و احتمال آلوده بودن به ویروس در این مکان‌ها خیلی زیاد است.

متخصص تغذیه ادامه داد: بهتر است به‌جای مراجعه به مراکز اگر علایمی مثل تب، سرفه خشک و تنگی نفس دارید در منزل بمانید و خیلی راحت با استراحت کافی، مصرف نوشیدنی‌های گرم و سوپ، آبمیوه‌ها و سوپ‌های حاوی سبزی‌ها دوره درمان خود را در منزل به‌سلامت بگذرانید./1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات