۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۹
کد خبر: ۶۴۴۲۴۵

بسیج نهادهای مختلف برای مقابله با کرونا در مشهد

بسیج نهادهای مختلف برای مقابله با کرونا در مشهد
نهادهای مردمی و مذهبی مشهد همگام با کادر بهداشت و درمان به حراست از جان مردم و مقابله با کرونا می پردازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همزمان با شیوع ویروس کرونا در مشهد و مختل شدن زندگی میلیون ها نفر شاهد بسیج همگانی برای حفاظت از جان مردم در مشهدالرضا هستیم.

بنا براین گزارش این بیماری واگیردار در سطح جامعه در حال شیوع است و مردم نیاز بیشتر به بهداشت و درمان دارند و بار مضاعفی به دوش این نهاد وارد شده است اما سایر نهادها و تشکل های مردمی و مذهبی به کمک بخش بهداشت و درمان شتافته اند و در این رزمایش جلوه ای دیگر از انسان دوستی و نوع دوستی را به نمایش گذاشتند.

امروز نهادهای مختلف مردمی و مذهبی با حضور در عرصه و مبارزه با بیماری کرونا نشان دادند که هر جا جان مردم در خطر قرار گیرد در صحنه و پیشگام هستند و در این زمینه با وجود در خطر قرار گرفتن جان خود از هیچ کاری دریغ نخواهد کرد که نمونه از آن حضور طلاب در بیمارستان ها و کمک به بیماران مبتلا به کرونا است.

حوزه علمیه خراسان رضوی از جمله نهادهای علمی و آموزشی است که از آغازین روزهای اعلام شیوع این ویروس اقدام به تعطیلی کلاس های درس کرده و شرایطی را فراهم آورده تا طلبه ها بتوانند از طریق فضای مجازی در کلاس های آموزشی شرکت کنند همچنین قرارگاه مرکزی جهادی طلاب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی حوزه علمیه خراسان با حضور حوزویان جهادگر در عرصه مقابله با بیماری کرونا تشکیل شد و این قرارگاه با تشکیل 8 کارگروه " آموزش طلاب جهادی و ترویج بهداشت عمومی"، " همیاران سلامت و مددکاران کادر های پزشکی"، " فضای مجازی"، " پشتیبانی و جلب کمک های مردمی"، " همیاران در آرامستان ها"، " همیاران اقشار آسیب دیده و آسیب پذیر"، " تهیه و توزیع اقلام بهداشتی" و " ضدعفونی اماکن مقدس و معابر شهری " جهت خدمت در عرصه های مختلف، فعالیت خود را آغاز کرده است.

طلبه های مکتب نرجس نیز نیاز روز جامعه را درک کرده و با تعطیلی کلاس های درس کارگاه های دوخت ماسک را به راه انداخته اند تا در این جبهه مبارزه با بیماری کرونا نقشی داشته باشند همچنین ارسال اقلام بهداشتی و غذایی برای خانواده های کم برخوردار از دیگر کارهای این طلبه های جهادگر است.

همچنین حجت الاسلام محسن سروری، فرمانده قرارگاه عمار خراسان رضوی نیز از فعالیت ۲۰۰ طلبه در غالب گروه‌های جهادی در مشهد برای مقابله با کرونا خبر داد و گفت: این گروه های تبلیغی در عرصه های مختلف از جمله کمک به بیماران کرونایی به عنوان کمک پرستار، غسل دادن اموات کرونایی، ضد عفونی معابر، تهیه اقلام بهداشتی برای خانواده ها و تولید محتوای دینی و پاسخگویی به شبهات و ایجاد نشاط برای خانواده ها در فضای مجازی به فعالیت می پردازند.

همکاری آستان قدس رضوی و فعالیت این آستان مقدس برای حراست از زائران و مجاوران رضوی از جمله فعالیت های نهادهای دینی در مشهدالرضا است، این آستان مقدس نیز فعالیت های مختلفی در این زمینه داشته است از جمله برنامه های مذهبی از طریق رضوی تی وی و رسانه ملی در اختیار عاشقان اهل بیت قرار گرفت همچنین توزیع بسته های معیشتی و بهداشتی بین مردم در حاشیه شهر، بخشیدگی اجازه بهای اماکن تجاری وابسته به آستان قدس تا 15 فرودین، تولید محصولات بهداستی از جمله فعالیت های این آستان مقدس است.

تعطیلی موقت حرم مطهر رضوی از جمله تصمیم های خطیر آستان قدس رضوی در این برهه بحرانی در مشهد بود که خادمان رضوی نشان دادند صیانت از سلامت زائران مورد توجه جدی این نهاد است و تولیت آستان قدس رضوی نیز به این امر اذعان داشت.

سپاه امام رضا(ع) از دیگر نهادهایی است که در این بحران هم دوش دیگر نهادهای شهر به مبارزه با دشمن امروز جان و مال مردم می پردازد که توزیع بسته های معیشتی و بهداشتی در سطح شهر و احداث نقاهتگاه در انتهای وکیل آباد از جمله فعالیت های این نهاد است.

این گزارش می افزاید، در سطح شهر مشهد نیز شاهد فعالیت خود جوش و جهادی مردم خیر برای کمک به مردم هستیم و کارهایی مانند توزیع ماسک و وسایل بهداشتی رایگان و ضدعفونی معابر از آن جمله است که جلوه هایی زیبایی را از مردم مشهد به نمایش می گذارند و نیز در این شرایط که بیشتر کسب و کارها تعطیل شده اند و بسیاری از مردم با مشکل معیشتی مواجه هستند، برخی از صاحبان ملک با مستأجران خود همکاری داشته اند و برخی از کاربران فضای مجازی دعوت به این کار حسنه می کنند.

همچنین براتی، ‌معاون‌امور زائران استانداری خراسان رضوی از احتمال لغو پروازهای ورودی به مشهد و آماده باش هتل ها برای پذیرش بیماران مبتلا خبر داد و گفت: هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های مشهد برای اسکان بیماران مبتلا به کرونا پس از ترخیص از بیمارستان و در دوره نقاهت بیماری به حالت آماده باش هستند و فرم اعلام ظرفیت و همکاری برای هتل‌ها و هتل آپارتمان ها ارسال شده، البته هتل‌های دولتی یا وابسته به دولت چنانچه اعلام آمادگی نکنند و نیاز باشد اجبارا از فضای آنها استفاده خواهد شد و در صورت نیاز به ناچار در گام اول از هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های بخش دولتی و در گام بعدی از ظرفیت بخش خصوصی استفاده خواهد شد.

وی افزود: تلاش می کنیم پروازهای ورودی به مشهد را از مبداء لغو کنیم. تاکنون بخش زیادی از مسافران ورودی از طریق راه آهن و پایانه از مبدا لغو شده است.

خاطرنشان می شود، کاهش ساعات کاری اتوبوس های بین شهری، تعطیلی مترو، تعطیلی آستان مقدس حرم مطهر رضوی از جمله فعالیت های دیگر در مشهد در راستای مقابله با شیوع کرونا در این شهر است.

گفتنی است در کنار همه فعالیت ها در جهت سلامت جان مردم، نهادهای فرهنگی در تأمین سلامت روح و روان مردم نیز برنامه هایی را تدارک دیده اند تا در این شرایط سخت ویژه برنامه هایی را برای خانواده ها که این روزها بیشتر در خانه هستند ارائه دهند از جمله قرارگاه فرهنگی پیشگیری از کرونا در کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با مشارکت 400 کتابدار تشکیل شده است که علاوه بر آگاه سازي  و اطلاع رساني و تشويق بر حضور در منازل و پرهيز از سفرهاي درون شهري و برون شهري، تاكيد مي‌شود افراد به خواندن كتاب‌هاي خوانده نشده كتابخانه شخصي خود بپردازند و با ارسال ويدئوي 1 دقيقه‌اي در پويش خانواده كتابخوان شركت کنند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات