۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲
کد خبر: ۶۴۴۴۹۷

مصوبه «مالیات بر خانه‌های خالی» با اصلاحات جزئی به تایید شورای نگهبان می‌رسد

مصوبه «مالیات بر خانه‌های خالی» با اصلاحات جزئی به تایید شورای نگهبان می‌رسد
عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: ما در جلسه‌ای که با نمایندگان مجلس و دولت داشتیم اشکال خود را به صورت دقیق توضیح دادیم و قرار هم بر این شد تا نمایندگان اصلاحاتی جزئی در مصوبه «مالیات بر خانه‌های خالی» انجام دهند و لذا بدین صورت مشکل مرتفع و این مصوبه تبدیل به قانون خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري رسا، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان به تشریح جزئیاتی از نظر اعضای این شورا درباره مصوبه جدید مالیات بر خانه های خالی ذیل بودجه سال آینده پرداخت.

وی در ابتدا با نقد مساله‌ای به نام «تکرار قانونگذاری» در برخی موضوعات گفت: نمایندگان مجلس گاهی به دلایل مختلف از جمله عدم وجود اراده در قوه مجریه برای اجرای قوانین مصوب مجلس، اقدام به تاکید بر قانون یا همان تکرار قانون‌گذاری در یک موضوع مشخص می‌کند. بدین معنا که مجلس با وجود قانونگذاری نسبت به یک مساله و تایید شورای نگهبان، چندی بعد و در جایی دیگر دوباره همان حکم را در قانون دیگری وضع می‌کند.»

عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره علل چین رفتاری توضیح داد:گاهی درباره موضوعی یک فضای اجتماعی ایجاد می‌شود و مجلس برای اینکه نشان دهد به آن موضوع توجه دارد قوانینی را تصویب می‌کند که بعضا تکراری هستند. مثل مالیات آستان‌های مقدسه یا برخی قرارگاه ها که هرچند پیش از این قوانین مربوط به آن تصویب شده اما مجلس بازهم برای تاکید، نسبت به آن دوباره قانون تصویب می‌کند. گاهی هم به دلیل عدم اجرای برخی قوانین از سوی مجری، این مسیر انتخاب می‌شود در حالی که مجلس قاعدتا می‌بایست پیگیری و نظارت خود را افزایش دهد.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره مصوبه پیشین مربوط به مالیات بر خانه‌های خالی در سال94 گفت: مجلس چند سال پیش در یک قانون دائمی این مساله را به تصویب رسانده و شورای نگهبان هم آن را تایید کرده بود. از اینرو باید تاکید شود که شورای نگهبان با این مساله هیچ مشکلی نداشته و ندارد، ولی اتفاقی که الان رخ داده این است که امروز با توجه به اینکه مصوبه جدید در بستری از مصوبات مالیاتی آمده و بحث تفصیلی‌تر شده قاعدتا شورای نگهبان هم باید شقوق مختلف و استثنائات و بقیه مسائل مربوط به مصوبه مالیات بر خانه‌های خالی را با دقت بیشتری بررسی کند اما مشکل این است که حالا و در زمان مطالعه می‌بینیم که به جای ارائه تفصیل‌ها و جزئیات بیشتر، این مصوبه به اختصار آورده شده است.

وی افرود: این مشکلی است که بعضا در مورد احکام غیر بودجه‌ای مصوبه بودجه که ریشه در قوانین دیگر دارند رخ می‌دهد، و در مصوبه نهایی خروجی از مجلس توضیحات اندکی در مورد آنها ارائه می شود. چون بودجه سالیانه ظرفیت کافی برای توضیح ندارد حکم را به صورت مختصر و مجمل بیان می کند. حالا مصوبه مربوط به خانه های خالی هم شامل همین ماجرا شده است. در این مورد اولین سوال این است که چرا اساسا وقتی یک قانون قبلی در این مورد وجود دارد دوباره و در قانون بودجه جدید چنین مساله ای گنجانده شده است.  دومین نکته هم مساله  جزئیات و دقت‌هاق حقوقی و شرعی است.  ما در شورا و در هنگام بررسی این مصوبه مشاهده کردیم که این مصوبه دقت ها و ملاحظات مصوبه قبلی را ندارد و لذا شورا به «اطلاق» این موضوع ایراد گرفت و نه کلیت آن را.»

طحان نظیف در پایان با اشاره به جلسه تشکیل شده با نمایندگان مجلس و دولت در خصوص این مساله گفت: بعد از این ماجرا، ما در جلسه‌ای که با نمایندگان مجلس و دولت داشتیم اشکال خود را به صورت دقیق توضیح دادیم و قرار هم بر این شد تا نمایندگان اصلاحاتی جزئی در این مصوبه انجام دهند و لذا بدین صورت مشکل مرتفع و  این مصوبه تبدیل به قانون خواهد شد./1360/

ارسال نظرات