۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۶۴۲۱۵۱

ویروس سرمایه‌داری علیه سلامت

ویروس سرمایه‌داری علیه سلامت
ماجرای ارقام بالای تست کرونا در آمریکا در حالی تبدیل شدن به یک ماجرای سیاسی هم هست و از آنجایی که رقابت‌های انتخاباتی آغاز شده، خیلی‌ها از موثر بودن این ماجرا بر نتایج انتخابات آمریکا در صورت افزایش همه‌گیری خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاري رسا، با وجود اینکه پاسخ جست‌وجوی بسیاری از کلید واژه‌های مرتبط با کرونا در فضای مجازی، با اخباری درباره شیوع این ویروس در چین یا ایران آغاز می‌شود، اما واقعیت این است که این ویروس حالا قریب به 60 کشور جهان را در نوردیده و روزانه یکی دو کشور به این لیست اضافه می‌شوند. اپیدمی از شرق به غرب کشیده شده و بعد از ایران و ایتالیا، حالا ایالات متحده آمریکا هم در آستانه همه‌گیری قرار دارد. در آمریکا اولین فوتی در ایالت واشنگتن گزارش شده و از آنجایی که آمار ابتلا در این کشور افزایشی است و منشا آن هم مشخص نیست، بیم آن می‌رود که در روزهای آتی همه‌گیری بلای جان آمریکایی‌ها هم بشود.چند ساعت پس از اعلام نخستین مورد مرگ بر اثر آلودگی به ویروس کرونا در آمریکا فرماندار ایالت واشنگتن در این ایالت وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و در بیانیه‌ای به همه نهادهای دولتی دستور داد که از همه منابع و امکانات لازم برای آمادگی و پاسخ به شیوع ویروس کرونا استفاده کنند و همچنین در صورت لزوم از گارد ملی واشنگتن استفاده شود.

تا روز یکشنبه گفته می‌شد که تنها چهار مورد ابتلا در آمریکا گزارش شده که شامل دو نفر در کالیفرنیا، یک نفر در اورگان و یک نفر در ایالت واشنگتن بوده اما دیروز ناگهان رسانه‌ها گفتند که این تعداد به 14 نفر رسیده است و هر آن ممکن است بسیار بیشتر هم بشود چراکه در اخبار آمد که در 36 ایالت 293 نفر با شک از آلوده شدن به ویروس کرونای جدید تحت بررسی قرار گرفته و نتایج آزمایش 206 نفر از این افراد منفی بوده و وضعیت 75 نفر نیز هنوز قطعیت نیافته است. همچنین گفته شد که در 6 مرکز نظامی در ایالت‌های کالیفرنیا، کولارادو، تگزاس و نبراسکای آمریکا 1275 نفر تا پایان ماه جاری تحت نظر قرار خواهند گرفت.همه این اخبار البته بعد از آن است که در ایتالیا بیش از 1100 نفر مبتلا به کرونا گزارش شد و 12 شهر در شرایط قرنطینه قرار گرفتند، علاوه‌بر اینکه مواردی از ابتلا در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه گزاش شد و روال عادی زندگی مردم را به چالش کشید. در این میان حتی رژیم صهیونیستی هم که تلاش می‌کرد مانند آمریکا اطلاعات و آمار مربوط به این بیماری را محرمانه نگهدارد، مجبور شد که به قرنطینه 1400 نفری اعتراف کند هرچند که رسانه‌ها می‌گویند احتمالا آمار بسیاری بیشتر از آن چیزی است که مسئولان این رژیم اعلام کرده‌اند.

حالا اما در بحبوحه همه‌گیری کرونا، چالش مهمی دامن مردم کشورهای مختلف را گرفته است و به نوعی بر دیگر عوارض این روزهای کرونا سایه افکنده است. مساله هزینه‌های تشخیص این بیماری و درمان آن امروز شاید مهم‌ترین مساله میان کشورهای درگیر باشد و تفاوت چشمگیر ارقامی که برای این موضوع در کشورهای مختلف اعلام شده یک سوژه داغ رسانه‌ای است.روز گذشته لوک بارنت، نویسنده و تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی در آمریکا در توئیتی نوشته که «هزینه آزمایش برای ویروس کرونا(در آمریکا) بدون بیمه سه هزار و 270 دلار است. همین خبر باعث شد رسانه‌ها از روز گذشته پیگیر استخراج آمار و اطلاعات مربوط به مراحل تشخیص و درمان کرونا در جهان باشند و درباره آن خبررسانی کنند.

سایت کرونا ویروس ووهان دیروز نوشت که هزینه تشخیص کرونا در چین، 17دلار است در حالی که چنین تستی در آمریکا برای هر بیمار 1400 دلار هزینه دربر دارد و در صورتی که فرد از قبل بیمار بوده باشد، بیمه‌ای به او تعلق نمی‌گیرد و باید برای یک‌ تست، سه هزار و 270 دلار بپردازد.از سوی دیگر گفته شد که این رقم در انگلستان حدود 40 دلار، در آلمان 273دلار و در ژاپن 49 دلار است. این در حالی است که در ایران این رقم صفر است و مراکز بهداشتی از بیماران یا افراد مشکوک به ابتلا، بدون دریافت هزینه موظف به انجام تست کرونا هستند.این تفاوت بسیار عجیب میان هزینه‌های تست کرونا در کشورهای مختلف آنقدر بحث برانگیز بود که بسیاری از کاشناسان و فعالان سیاسی و اقتصادی را وادار به اظهارنظر کرد هرچند انبوه اعتراضات و تفاسیری که در مورد هزینه‌های سرسام‌آور این تست در آمریکا ارائه شد بسیار قابل توجه بود و تقریبا همه بحث‌ها را به این سمت سوق داد.

سهم یک تست از هزینه زندگی در آمریکا چقدر است؟

برای درک بزرگی عدد اعلام شده کافی است درآمد ماهانه یک نفر در آمریکا محاسبه شود. تقریبا نیمی از مشاغل عادی مانند کارگران و کارمندان صنعت خودرو در آمریکا کمتر از ساعتی ۱۵ دلار دستمزد می‌گیرند این در حالی است بسیاری از کسانی که در این کشور کار می‌کنند، در حالت نرمال 7.5 دلار به ازای هر ساعت دریافت می‌کنند. همین وضعیت نیز باعث شده تا در آمریکا، بیش از ۴۳ میلیون نفر، در فقر زندگی می‌کنند. آن‌طور که برنی سندرز کاندیدای انتخابات 2016 و 2020 در کتاب «انقلاب ما؛ آینده‌ای که باید به آن اعتقاد داشت» نوشته: «بسیاری از این افراد به ظاهر شاغل هستند، ولی زیر خط فقر فدرال زندگی می‌کنند. در عین حال هزینه‌های مربوط به درمان، مخارج مراکز نگهداری از کودکان، هزینه‌های کالج و هزینه‌های مسکن رو به افزایشند، ولی دستمزدها نه.»

 قانونگذاران آمریکایی با توجه به این وضعیت از چند سال پیش به دنبال افزایش دستمزد ساعتی به 15 دلار در هر ساعت بوده‌اند اما با این حال هنوز بسیاری از کارگران در حدود همان ساعتی 7.5 دلار یا حتی کمتر دستمزد دریافت می‌کنند. بنابر همین رقم هم سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که آمریکایی‌ها ۴۱۹ ساعت بیش از آلمانی‌ها، ۳۰۸ ساعت بیش از فرانسوی‌ها، ۱۲۵ ساعت بیش از استرالیایی‌ها، ۱۱۶ ساعت بیش از بریتانیایی‌ها، ۸۴ ساعت بیش از کانادایی‌ها و ۷۱ ساعت بیش از ژاپنی‌ها کار کرده‌اند.

با توصیف یادشده می‌توان گفت با فرض دستمزد ساعتی 15 دلار که دست بالای ماجراست، اگر سرپرست یک خانواده چهار نفره، روزانه هشت ساعت کار کند و در ماه از هیچ تعطیلی استفاده نکند، در پایان یک ماه 3600 دلار درآمد خواهد داشت. او اگر یکی از بیش از 30 میلیون آمریکایی فاقد بیمه درمانی باشد، باید حدود 90 درصد حقوق یک ماهه خود را برای انجام یک تست کرونا کنار بگذارد. این در حالی است که آمار نشان می‌دهد آمریکا یکی از گران‌ترین کشورها در ارائه خدمات درمانی است.حالا اما ماجرای ارقام بالای تست کرونا در آمریکا در حالی تبدیل شدن به یک ماجرای سیاسی هم هست و از آنجایی که رقابت‌های انتخاباتی آغاز شده، خیلی‌ها از موثر بودن این ماجرا بر نتایج انتخابات آمریکا در صورت افزایش همه‌گیری خبر می‌دهند./1360/

ارسال نظرات