۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۷
کد خبر: ۶۴۴۵۱۴
چگونه دعا کنیم تا مستجاب شود؟

تعطیلی حرم‌ها امری دینی و علمی است

تعطیلی حرم‌ها امری دینی و علمی است
نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت به اهمیت دعا برای رفع بلا و گرفتاری و توصیه آیت‌الله بهجت (ره) اشاره کرد و گفت: توجه به معنویت در نهاد انسان‎ها است و ترامپ هم که کوهی از تکبر است، برای رهایی از کرونا به دعا متوسل شده است.

به گزارش خبرگزاري رسا، با شیوع ویروس کرونا در جهان بسیاری از افراد این ویروس را بلایی الهی عنوان می‌کنند. همچنین بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت باید از ازدحام جمعیت جلوگیری شود تا ویروس کرونا مهار شود. بر همین اساس با توجه به جلوگیری از شیوع این ویروس بسیاری از حرم‌های شریف در کشورهای اسلامی بسته شده است و برخی از دشمنان اسلام این اقدام کشورهای اسلامی را دست برداشتن از اعتقادات مسلمانان عنوان می‌کنند و سعی در تخریب ارتباط مسلمانان با اعتقادات و خدای متعال دارند.

در همین رابطه با «حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب» نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت گفت‌وگویی داشتیم که شرح آن را می‎خوانیم؛

استجابت دعا وعده خداوند است

با شیوع ویروس کرونا برخی این ویروس را بلای الهی عنوان می‌کنند. به نظر شما برای رهایی از این بلا و گرفتاری چه اقداماتی باید انجام داد؟

در رابطه با بلایا و آزمون‌های الهی، این نه اولین و نه آخرین بلایی است که انسان گرفتار آن می‌شود. در طول تاریخ بلاهای مختلفی بوده است که البته اکنون کرونا یک بلای عالمگیر است و همه کشورها درگیر آن شدند.

اگر کشورها به فکر منافع شخصی خود نباشند و منافع جمعی را مورد توجه قرار دهند، باید دست به دست هم دهند و در ریشه‌کنی کرونا همکاری و مساعدت کنند. برخی کشورها هستند که نظرتنگ هستند و فقط برای کشور خود فعالیت می‌کنند، اما اگر گروه‌هایی در کشورها و به صورت منطقه‌ای جمع شوند و با همکاری این ویروس را ریشه‌کن کنند، پسندیده است.

در رابطه با اینکه اگر انسان گرفتار بلا و بدی و آزمون الهی شد، چه باید کرد؛ در سیره انبیا و اولیا بوده و خداوند بزرگ هم در آیه ۶۰ سوره مبارکه «غافر» می‌فرماید: «وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ؛ و پروردگارتان فرمود مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم در حقیقت کسانى که از پرستش من کبر مى‌‏ورزند به زودى خوار در دوزخ درمى‌‏آیند». بنابراین اولاً دعا محبوب خداست و خودش توجه داشته است و دوما هم «أَسْتَجِبْ لَکُمْ» یعنی اینکه وعده خدا استجابت است و خداوند صادق‌ترین‌ها است.

دعا از نماز مستحبی یا قرائت قرآن افضل است

برخی اوقات کسانی که قول می دهند و پای قول خود نمی‌توانند بایستند، به خاطر ناتوانایی آنهاست، اما خدا توانا است و «حمیده» از صفات خداوند متعال به شمار می‌رود. بنابراین خداوند اجابت دعا را وعده داده است و باید به آن توجه داشت.

دعا هم نوعی پرستش خداوند است. وقتی خداوند در بخشی از این آیه می‌فرماید «إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی» یعنی دعا را به عنوان پرستش عنوان کرده است.

رویاتی زیادی هم در اهمیت و فضیلت دعا داریم تا جایی در روایات داریم اگر کسی وارد مسجد شود، دعا کند و دو رکعت نماز مستحبی بخواند، دعا از نماز مستحبی یا قرائت قرآن افضل است. چرا که قرآن سخن خداوند است که نازل شده، اما دعا سخن بنده است که به سمت معبود و بارگاه الهی فرستاده می‌شود. بنابراین، دعا قرآن طالع و بالارونده است، اما قرآن کتاب نازل به سمت انسان است.

راهی برای استجابت دعا/ بین دو صلوات دعا کنیم

ارزش و جایگاه دعا بسیار مهم و قابل توجه است و انسان وقتی به سمت خدا دعا می‌کند، نشان می‌دهد که از کبر و بزرگ بینی خود دست برداشته است. پس انسان وقتی در حالت کرنش در محضر خداوند  قرار می‌گیرد، حالت ارزشمندی است که چنین حالتی در محضر الهی در روایات و سیره اهل بیت (ع) و معصومان (ع) هم تأکید شده است. پیامبر رحمت (ص) در بسیاری مراحل و حالات دعا می‌کردند و در حدیثی از ایشان داریم که می‌فرمایند: « الدُّعاءُ مُخُّ العِبادَةِ ، ولا یَهلِکُ مَعَ الدُّعاءِ أحَدٌ؛ دعا مغز عبادت است و با وجود دعا هیچ کس هلاک نمى‌شود».

سخنی از امام علی (ع) نیز داریم که می‌فرمایند: « اگر فرصت کنم دو رکعت نماز بخوانم و دعا کنم، اگر گناه و نافرمانی داشته باشم، باکی ندارم که خدا می‌بخشد». در روایاتی دیگر هم داریم که وقتی می‌خواهید دعا کنید، یک صلوات بفرستید، دعا کنید و بعد هم یک صلوات بفرستید. صلوات که درود بر پیامبر (ص) است، مستجاب است و قطعاً دعای انسان هم که بین آن قرار می‌گیرد، مستجاب خواهد شد، چرا که خداوند کریم‌تر از آن است که دو دعا را مستجاب کند و دعای وسط را مستجاب نکند. بنابراین وقتی دعای انسان بین دو دعای مستجاب قرار گیرد، برآورده خواهد شد.

چرا حضرت یعقوب (ع) در لحظه برای فرزندانش طلب مغفرت نکرد؟/ لزوم توجه به زمان استجابت دعا

در روایات درباره دعا تأکید شده است، اما چه دعایی کنیم و برای استجابت دعا چگونه دعا کنیم؟

ماه رجب و ماه‌های بعد یعنی شعبان و رمضان ماه‌های ویژه‌ای هستند. که برخی این سه ماه را روزه می‌گیرند و روزه‌های خود را از رجب شروع می‌کنند و به روز عید فطر منتهی می‌کنند. این ماه‌ها، ماه‌های دعا است و در درگاه خداوند دعای روزانه و وضعیت خاص دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

حضرت زهرا (س) هم در روایاتی داریم که شبانه دعا می‌کردند که وقتی حضرت زینب (س) یا امام حسن (ع) درباره دعاهای ایشان سؤال می‌کردند، ایشان می‌فرمودند:«الجارُ ثُمَّ الدّارُ؛ اول همسایه بعد خانه».

امام حسین (ع) نیز برای یارانشان که به جبهه نبرد می‌رفتند، دعا می‌کردند. درباره دعاهای معصوم (ع) برای رفع گرفتاری‌ها یا راهنمایی کردن افراد روایات مختلفی وجود دارد که نشان از اهمیت دعا در بارگاه الهی است.

دعا در مفاتیح هم بسیار است. همچنین در صحیفه سجادیه که کتاب زبور آل پیامبر به شمار می‌رود، برای رزمندگان، فرزندان، پدر و مادر و وضعیت‌های مختلف دعا وجود دارد.

در موضوعیت دعا چند کتاب ارزشمند نیز داریم که کتابی درباره «ذکر و شیوه دعا» تألیف آیت‌الله ری شهری از این کتاب‌ها است. در این کتاب بیان شده که چه کسانی دعایشان مستجاب می‌شود و چه کسانی دعایشان مستجاب نمی‌شود. کتابی درباره ذکر و شیوه دعا کردن وجود دارد که به ما می‌آموزد چگونه دعا کنیم و برای استجابت دعا چه شرایطی باید داشته باشیم.

زمان استجابت دعا بسیار مهم است. وقتی فرزندان یعقوب از پدرشان خواستند که برای آن‌ها از درگاه الهی طلب مغفرت کند، حضرت یعقوب (ع) در آن لحظه فرمودند که فردا یا بزودی برایتان استغفار می‌کنم. چرا آن لحظه دعا نکردند؟ شاید زمان استجابت دعا آن لحظه نبوده است. دعا بعد از نماز یا تلاوت قرآن تأکید شده است.

 

توصیه آیت‌الله بهجت برای رهایی از بلا و گرفتاری

شما در گرفتاری‌ها چه دعایی می‌کنید؟

خودم از دعاهایی که معصوم (ع) بیان کردند که در مفاتیح یا صحیفه سجادیه یا کتاب‌های بزرگان شیعه در قرون قبلی آمده‌اند، استفاده می‌کنم. بعضی اوقات هم وقتی انسان در حالت تضرع که ناتوان شده وتمام ابتکاراتش را به خرج داده و به نتیجه نرسیده، به درگاه خداوند برود و خالصانه از خدا طلب ‌کند، خدا مستجاب می‌کند. این حالت بارها برای من پیش آمده و اطمینان داشتم خداوند مستجاب می‌کند که خداوند به احسن وجه مستجاب کرده است.

روزی محضر آیت الله بهجت (ره) رسیدیم. ایشان دعایی توصیه کردند و فرمودند: برای حفظ انسان صبح و شام سه بار گفته شود «اللهم اجعلنی فی دِرعِک الحَصینه التی تجعل فیها من ترید»، خداوندا من را در آن پوششى که از هر بلا و آفتى حفظ مى‌کند و هر کسى را که بخواهى در آن قرار مى‌‏دهى، قرار بده.

حضرت آیت الله بهجت (ره) با استناد به روایات می‌فرمودند که هر کدام از بزرگان برای ارتباط با خدای خویش توصیه‌هایی را تجربه و به آن عمل کردند و همان را نیز به برخی افراد پیشنهاد کرده‌اند.

دشمنان اسلام همواره درپی شبهه‌افکنی هستند/ بسته شدن حرم‌ها تلفیق دین و علم بود

در روزهای اخیر بسیاری از دشمنان اسلام و رسانه‌های بیگانه ادعا می‌کنند که مسلمانان دست از عقاید خود کشیده‌اند و الکل جایگزین توکل شده است. نظر شما درباره این ادعا چیست؟

دو نکته در این رابطه است.ما هر کاری کنیم آنها ایراد می‌گیرند و شبهه افکنی می‌کنند و این طور نیست که به دنبال دوستی و همکاری باشند. آنها دنبال ایرادگرفتن هستند. اگر حرم‌ها را تعطیل نمی‌کردند، از ناحیه دیگر ایراد می‌گرفتند که اینها کهنه پرست هستند و توجه به مسائل ادعایی و خرافات دارند و به علم بی‌توجه هستند. اگر به آن سمت و سو می‌رفتیم چنین ادعاهایی علیه انقلاب و اسلام می‌کردند.

اگر هم کامل به سمت مسائل علمی می‌رفتیم، آن‌ها مدعی می‌شدند که از اعتقادات خود دست کشیدند و رویکرد آن‌ها دینی نیست. اما اسلام هر دو را دارد. نکته‌ای که معروف است و می‌گویند: «با توکل زانوی اشتر ببند»، یعنی هم توکل داشته باش هم اقدام کن. یکی از مواردی که دعا مستجاب نمی‌شود، این است که درخانه بنشینی و بگویی خدایا روزی بفرست. این دعا مستجاب نمی‌شود. باید اقدام کنی و از خدا هم طلب کنی. وقتی اقدام کنی، مثل ماشینی که حرکت می‌کند و چراغ این ماشین، همان دعا است که مسیر را روشن می‌کند تا به نتیجه برسیم.

ترامپ هم با آن همه کبر برای رهایی از کرونا به دعا روی آورد

این ادعاهای دشمنان از روی بغض است. ما اگر دعا می‌کنیم، به مسائل علمی هم توجه داریم. می‌دانیم اگر مجامع عمومی باز باشد، زمینه برای گسترش این ویروس مهیا می‌شود و افراد بیشتری به کرونا مبتلا می‌شوند. از طرفی جلوی گسترش آن را به وسیله علم می‌گیریم و از طرفی دیگر هم برای برطرف شدن این مشکل به درگاه الهی دعا می‌کنیم.

بنابراین نه بدون توجه به خدا، به سراغ علم می رویم و نه تنها به دعا بدون اقدام بسنده می‌کنیم. هر دو را باید توجه کنیم که یکی معاش و دیگری معاد است که باید توجه شود تا خداوند عنایاتش نصیب حال ما شود.

در چین که اعتقادی هم ندارند به معنویات روی آوردند و ترامپ هم که کوهی از نخوت و تکبر است به دعا متوسل شده و دعا کرده تا این بلا از انسان‌ها دور شود. توجه به معنویت در نهاد انسان‌ها است و همه انسان‌ها توجه به معنویت را دارند و باید در کنار علم از این فرصت استفاده کنند./1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات