۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۶۴۴۹۰۱
پس از ۵ سال جنگ؛

طعم شیرین پیروزی با آزادی ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع از مساحت اشغالی در ۶۰ روز + نقشه میدانی و عکس

طعم شیرین پیروزی با آزادی ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع از مساحت اشغالی در ۶۰ روز + نقشه میدانی و عکس
رزمندگان یمنی امروز در حال چشیدن طعم شیرین پیروزی تاریخی هستند.

به گزارش خبرگزاري رسا، استان الجوف با مساحتی در حدود ۳۰ هزار و ۶۲۰ کیلومتر مربع در شمال یمن واقع شده و با عربستان سعودی مرزهای مشترک دارد و از محور غربی نیز با استان صعده (مهم ترین پایگاه جنبش مقاومت انصارالله) هم مرز است.

این استان از محور جنوبی نیز به قلب یمن یعنی استان مهم و راهبردی «مارب» و از محور شرقی به استان بیابانی «حضرموت» و سپس عمان متصل می شود و همین مسئله اهمیتش را چند برابر کرده است.

ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی به سرکردگی سعودی ها و اماراتی ها از همان فروردین ماه ۹۴ که جنگ یک طرفه علیه ملت مظلوم یمن را آغاز کرد، اشغال استان الجوف را در دستور کار و اولویت قرار داد.

در سال های گذشته سعودی ها با پشتیبانی گسترده  و بی سابقه از نیروهای دولت مستعفی و فراری منصوری هادی و عناصر مزدور اجیر شده چند ملیتی توانستند بخش های وسیعی از مناطق مرکزی و شرقی استان الجوف را به اشغال دربیاورند.

پس از ۵ سال جنگ؛ طعم شیرین پیروزی با آزادی ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع از مساحت اشغالی در ۶۰ روز + نقشه میدانی و عکس

نیروهای مزدور تحت فرمان رژیم سعودی علاوه بر تصرف بخش راهبردی «خب والشعف» که ۷۰ درصد از مساحت استان الجوف را شامل می شود، بخش های «الحزم، الخلق و الغیل» را از کنترل نیروهای یمنی خارج کردند.

پیشروی مزدوران سعودی فقط به این مناطق خلاصه نشد و در ادامه نیز آنان توانستند به بخش های «المتون و المصلوب» نفوذ کنند تا استان الجوف در آستانه اشغال کامل قرار گیرد و نیروهای یمنی با یک خطر جدی مواجه شدند.

به گزارش مشرق، رزمندگان یمنی خوب می دانستند که در شرایط میدانی خاص قرار دارند و با وجود کمبود امکانات نظامی باید مزدوران سعودی را زمین گیر کنند و مانع از ادامه پیشروی های آنان شوند و با یک راهبرد جدید به میدان آمدند.

به گفته منابع میدانی، نیروهای یمنی با انجام ضد حملات سریع و دقیق، کمین های مستمر و خاص و همچنین کار گذاشتن تله های انفجاری موفق شدند توان و انرژی مزدوران سعودی را در میدان نبرد بگیرند و حملات را به طور کامل دفع کنند.

پس از ۵ سال جنگ؛ طعم شیرین پیروزی با آزادی ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع از مساحت اشغالی در ۶۰ روز + نقشه میدانی و عکس

در ماه های اخیر، رزمندگان یمنی با حفظ و تامین امنیت بخش های غربی استان الجوف توانستند از نفوذ عناصر مزدور سعودی به استان های صعده و عمران جلوگیری کنند و یک خطر بزرگ را از استان صنعاء (پایتخت) دور کنند.

نیروهای یمنی پس از دفع حملات و در دست گرفتن ابتکار عمل در محور غربی، از لاک دفاعی خارج شدند و از اواخر دی ماه همزمان با موفقیت های میدانی در استان های صنعاء و مارب، موضع تهاجمی گرفتند و عملیات را برای پاکسازی مناطق اشغالی استان الجوف آغاز کردند.

در گام نخست عملیات، آزادسازی مناطق اشغالی در جنوب غرب استان الجوف در دستور کار قرار گرفت و رزمندگان یمنی با حملات گسترده و پس از درگیری های سنگین موفق شدند مناطق وسیعی از بخش «الخلق» را به همراه منطقه «براقش» را به کنترل دربیاورند.

به گزارش مشرق، نیروهای یمنی با عقب راندن مزدوران رژیم سعودی در بخش هایی از جنوب غرب استان الجوف توانستند راه را برای پاکسازی مناطق حیاتی این استان باز کنند و یک پیروزی مهم میدانی را به ثبت برسانند.

پس از ۵ سال جنگ؛ طعم شیرین پیروزی با آزادی ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع از مساحت اشغالی در ۶۰ روز + نقشه میدانی و عکس

از ابتدای اسفند ماه امسال نیز رزمندگان یمنی عملیات جدیدی را در محور جنوب غرب استان الجوف آغاز کردند و پس از ۹ روز درگیری نفسگیر موفق شدند بخش «الغیل» را از اشغال خارج و پاکسازی کنند و ضربه مهلکی را به مزدوران سعودی وارد کنند.

پس از تثبیت مواضع در بخش الغیل، رزمندگان یمنی دور جدید از حملات را از چند محور علیه نیروهای مزدور سعودی از سر گرفتند و یازدهم اسفندماه توانستند حدود ۸۰ درصد از بخش «الحزم»، مرکز استان الجوف را پاکسازی و به کنترل درآورند.

آزادسازی شهر الحزم، مرکز استان الجوف یکی از مهم ترین دستاوردهای ماه های اخیر رزمندگان یمنی در استان الجوف بود که پس از ۵ سال نبرد حاصل شد و شکست سنگینی را به مزدوران وارد آورد و تمام تلاش ها و سرمایه گذاری های چندین ساله رژیم سعودی را در شمال یمن بر باد داد.

پاکسازی شهر الحزم پایان شکست مزدوران سعودی نبود و رزمندگان یمنی عملیاتی را برای تامین امنیت مناطق شرقی و جنوبی بخش «الحزم» و ورود به بخش «خب والشعف» انجام دادند و توانستند مناطق «المرازیق، الندر و...» را از اشغال خارج کنند.

همزمان با پیشروی ها و پیروزی های گسترده در محور جنوب غرب استان الجوف، نیروهای یمنی عملیاتی را در شمال غرب استان الجوف (شمال غرب بخش خب و الشعف) و نزدیکی مرزهای مشترک با شمال شرق استان صعده آغاز کردند.

رزمندگان یمنی در جریان عملیات در شمال غرب بخش مهم و راهبردی «خب و الشعف» موفق شدند مزدوران سعودی را عقب برانند و منطقه «المهاشمه» و کوه «سرحان» را به کنترل دربیاورند؛ این دو منطقه تازه آزاد شده مهم ترین نقاط در بخش خب و الشعف به شمار می آیند.

به گفته منابع میدانی، در حال حاضر، راهبرد رزمندگان یمنی در استان الجوف پاکسازی کامل مناطق غربی جاده «البقع_الحزم» است که مناطقی از بخش «خب و الشعف» از جمله «الیتمه» را شامل می شود.

جاده مهم و راهبردی «الحزم - البقع» با طول ۱۷۶ کیلومتر از مرکز استان الجوف تا شمال شرق استان صعده امتداد دارد؛ رزمندگان یمنی تاکنون ۱۰۰ کیلومتر از این جاده را در استان الجوف به کنترل درآورده اند؛ حدود ۲۶ کیلومتر از این جاده در استان الجوف و ۵۰ کیلومتر دیگر در استان صعده همچنان در تصرف مزدوران سعودی است.

رزمندگان یمنی در تلاش هستند جاده مهم و راهبردی «الحزم - البقع» را در استان الجوف به طور کامل امن کنند و در گام بعدی به سمت شمال پیشروی کنند و با پاکسازی شهر البقع و مناطق حومه در شمال شرق استان صعده، امنیت این جاده را به طور کامل تامین کنند.

پس از ۵ سال جنگ؛ طعم شیرین پیروزی با آزادی ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع از مساحت اشغالی در ۶۰ روز + نقشه میدانی و عکس

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، رزمندگان یمنی از زمان شروع عملیات در جنوب غرب و شمال غرب استان الجوف که با پاکسازی دهها منطقه همراه شده مساحتی در حدود۳ هزار و۱۰۰ کیلومتر مربع را از اشغال نیروهای سعودی خارج کرده اند.

به گزارش مشرق، حدود ۴۰ درصد از خاک استان الجوف (مساحت حدود ۱۲ هزار و ۲۵۰ کیلومتر مربع) شامل بخش های «برط العنان، رجوزه، خراب المراشی، الحمیدات، الزاهر، المطمه، المتون، المصلوب، الغیل، الخلق» و حدود ۸۰ درصد از بخش الحزم و حدود ۷ درصد از بخش «خب و الشعف» به کنترل نیروهای یمنی درآمده که مهم ترین و اصلی ترین مناطق استان الجوف محسوب می شوند و مناطق مرکزی و شرقی که در اشغال هستند عمدتا بیابانی است./1360/

منبع: مشرق

ارسال نظرات