۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۶۴۴۹۰۳

چرا نوروز از دیدگاه اهل بیت (ع) اهمیت دارد؟

چرا نوروز از دیدگاه اهل بیت (ع) اهمیت دارد؟
امام صادق علیه‌السلام در حدیثی نوروز را روز تجدید عهد و پیمان با خدا و اهل‌بیت علیهم‌‏السلام معرفی کرده است.

به گزارش خبرگزاري رسا، نوروز در گنجینۀ روایی اهل‌بیت علیهم‌السلام از جایگاه والایی برخوردار است و یکی از اصلی‌ترین دلایل اهمیت آن بدین خاطر است که در روایات مربوط به نوروز، از قیام حضرت مهدی (عج) یاد شده است.

امام صادق (ع) فرمود: «وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَظْهَرُ فِیهِ قَائِمُنَا وَ وُلَاةُ الْأَمْرِ وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَظْفَرُ فِیهِ قَائِمُنَا بِالدَّجَّالِ فَیَصْلِبُهُ عَلَى کُنَاسَةِ الْکُوفَةِ؛ نوروز، روزى است که قائم ما اهل‌بیت و صاحب امر ولایت در آن روز قیام مى‌‏کند و خداوند او را بر دجال پیروز مى‏‌گرداند. او دجال را در مزبلۀ کوفه به دار مى‏‌آویزد.»

آن حضرت در روایتی دیگر از نوروز به عنوان روز تجدید عهد با خدای متعال و اهل‌بیت علیهم‌السلام یاد کرده شده است. ایشان فرمود:

«.. إِنَّ یَوْمَ النَّیْرُوزِ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَخَذَ اللَّهُ فِیهِ مَوَاثِیقَ الْعِبَادِ أَنْ یَعْبُدُوهُ وَ لَا یُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ أَنْ یُؤْمِنُوا بِرُسُلِهِ وَ حُجَجِهِ وَ أَنْ یُؤْمِنُوا بِالْأَئِمَّةِ...؛ همانا روز نوروز، روزی است که خدا از بنده‏‌هایش پیمان گرفت او را بپرستند و شریکی با او نیاورند، و به رسولان و حججش ایمان آورند، و به ائمه (علیهم‌‏السلام) ایمان بیاورند.» (بحارالانوار، ج ۵۶، ص ۹۲)

/1360/

منبع: تسنیم

ارسال نظرات