۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۶۴۵۶۶۰
عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه مطرح کرد؛

تأثیر جهش تولید در افزایش سطح اقتدار اقتصادی و ملی

تأثیر جهش تولید در افزایش سطح اقتدار اقتصادی و ملی
حجت الاسلام پناهی بروجردی «جهش تولید» را موجب رونق صادرات، ارز آوری و کاهش واردات دانست و بر تأثیر جهش تولید در افزایش سطح اقتدار اقتصادی و ملی کشور تأکید کرد.

حجت الاسلام محمد سعید پناهی بروجردی عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر بر موضوع تولید و رشد اقتصادی کشور اظهار داشت: تولید پایه و اساس اقتصاد بوده و در مصرف و درآمد نیز تأثیر زیادی دارد.

وی با اشاره به نقش تولید در افزایش سطح اقتدار ملی کشور ابراز داشت: وقتی تولید افزایش پیدا کند، بی شک نرخ صادارت بالا می رود و از طرف مقابل جلوی واردات بی رویه و قاچاق بهتر گرفته می‌شود، اشتغال نرخ بهتری پیدا می‌کند و در نتیجه اقتدار اقتصادی کشور بالا می رود.

حجت الاسلام پناهی بروجردی در تبیین نسبت مسأله عرضه و تقاضا با موضوع «جهش تولید» خاطرنشان کرد: قبل از «جان مینارد کینز» صاحبان مکتب کلاسیک می گفتند شما کاری نداشته باشید که کالایی که تولید می کنید در بازار خواهان داشته باشد یا نداشته باشد، چون وقتی تولید صورت گرفت مصرف و تقاضا نیز خود به خود به وجود می آید.

وی اضافه کرد: در دهه 30 میلادی که رکورد شدیدی در اقتصاد غرب شکل گرفت، کینز وارد میدان شد و گفت هیچگاه عرضه موجب تقاضا نمی‌شود بلکه باید تقاضا افزایش پیدا کند تا میزان تولید و عرضه نیز ثمر بخش باشد، به همین دلیل از آن دوران به بعد نقش تبلیغات تجاری و بازرگانی سر و شکل جدیدی پیدا کرد و آگهی های تبلیغاتی طبق این نظریه به وجود آمد.

جانشین مدیر گروه اقتصاد مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی با بیان این که در تولید کشور نیز باید نگاه به بازار مصرف داشته باشیم، گفت: این بازار مصرف می‌تواند داخلی یا خارجی باشد، یعنی تولید کنندگان ما نباید روی به تولید محصولاتی بیاورند که خواهانی ندارد، هرچند گفتیم ممکن است تولیداتی باشد که فقط در بازارهای خارجی خریدار دارد که نمونه این را در کشور داریم و این مورد باید تقویت شود.

وی بیان داشت: افزایش سطح تولید کالاهایی با مشتری های خارجی موجب ارز آوری و تقویت اقتصاد درونی کشور می‌شود که در ادامه می توانیم با ارز وارد شده، مواد اولیه جدید وارد کنیم و به همین ترتیب تولید را ادامه بدهیم، دقیقا همان کاری که اروپایی ها با زعفران و پسته ما انجام می دهند یعنی مثلا هرگرم زعفران ما را به یک دلار می خرند و با بسته بندی شیک با خرج کم به سه یا چهار دلار می فروشند./1330/ج

ارسال نظرات