۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۶۴۵۷۳۵
بحران های که بن سلمان در گیر آن است؛

کرونا و جنگ یمن در سال ششم

کرونا و جنگ یمن در سال ششم
حالا دیگر نه ائتلاف قدرتمند دیروز در کنار بن سلمان حضور دارد و نه دستان یمنی ها مانند سال های ابتدایی جنگ خالی است.

به گزارش خبرگزاري رسا، از 5 سال جنگ سعودی و ائتلاف یا مردم یمن حداقل نیمی از آن به التماس های دیپلماتیک  بن سلمان به مجامع بین المللی برای خروج آبرومند ازاین باتلاق گذشته است. بن سلمان را اگر "مادر جنگ" یمن بخوانیم گزافه نگفته ایم مادری که دو سه سالی است به این جمع بندی رسیده است که طفل نامشروعش را بایستی بگونه ای آبرومند ازسرخود واکند و آبروی به تاراج رفته اش را بازسازی نماید.

وب سایت العالم در تحلیلی در این باره نوشت: تلاش های بن سلمان برای تبدیل کارنامه ولیعهدی خود به یک پرونده درخشان انگاه که به صخره یمن و پرونده جنگ با این کشور می رسد ناکام می شود. حتی نزدیکان او که دائما اصلاحات بن سلمانی را مورد ستایش قرار می دهند و می کوشند تا در سایه این پروژه فاصله میان ولیعهدی او و جلوس بر اریکه سلطنت را به حداقل ممکن برسانند وقتی به پروژه یمن می رسند خاموشی اختیار می کنند.

حداقل دو سال است که هم بن سلمان و هم مدیران، مشاوران و نزدیکانش در مقابل یمنی ها تسلیم محض شده اند و پذیرفته اند که از این جنگ جز شکست دیر یا زود نصیبی نخواهند داشت. حالا دیگر نه ائتلاف قدرتمند دیروز در کنار بن سلمان حضور دارد و نه دستان یمنی ها مانند سال های ابتدایی جنگ خالی است.

ائتلاف فروپاشیده و تنها بازمانده جدی در ائتلاف یعنی امارات هم شدیدا مدعی همان سهمی است که بن سلمان خواهان آن است. در همین حال در دستان خالی دیروز یمنی ها امروز موشک های بومی دور برد با دقت بالا، پهپادهای وطنی، سیستم پدافند هوایی و... تعیین کننده فردای جنگ شده است.

به میزانی که ورود به سال ششم جنگ برای سعودی خوفناک است به همان میزان یمن با قدم هایی محکم تر و انگیزه و امیدی قوی تر در این سال وارد می شود. هم دولت هادی و هم سخنگوی ائتلاف این روزها می گویند برای کاستن از مصائب مردم یمن در مواجهه با کرونا از پیشنهاد سازمان ملل در توقف جنگ استقبال می کنند! این درحالی است که پیشنهاد توسل به راه حل هایی ازاین دست بارها و بارها از سوی انصار الله ارائه شده اما به صخره زیاده خواهی های سعودی ها، هادی و اماراتی ها برخورد کرده است.

کرونا هر چند همه دنیا را آزرده خاطر کرده اما بهانه مناسبی است که مدتی سعودی و وابستگانش در سایه ان آرامش و آسایش بگیرند و تجدید قوا کنند اگر چه حتما نهایت سعیشان را خواهند کرد تا با بهره گیری سیاسی از آن راه حلی آبرومندانه برای خروج از جنگ در یمن پیدا کنند و بدین وسیله سیاهی کارنامه بن سلمان در بعد سیاست خارجی را قدری مرهم کاری کنند./1360/

منبع:جام نیوز

ارسال نظرات